Woensdag 21 Juni

21 juni 2017 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Nog in Moab. Jeeptour door Island in de Sky, mooie route die we zelf reden en een beginnetje in Arches National Park.

***

Op de helft van deze fantastische reis moeten we extra vroeg opstaan. Om zeven uur plaatselijke tijd melden we ons voor alweer een Jeeptour. Ditmaal een langere, van maar liefst vier uur. Met drie Jeeps, met in iedere Jeep vier toeristen en de chauffeur/gids, gaan we op pad. We treffen een ontzettend aardige gids en een leuk jong stel. Al snel zijn we in het Canyon National Park. Canyonland is de voorloper van de Grand Canyon. In dit deel kun je zelf met de auto ook voor een deel rijden, maar wij hebben gekozen voor een tour die ook ' off the road' gaat. We maken een prachtige, indrukwekkende tocht door Island in the Sky. Dit gebied ligt op een uitgestrekt plateau dat hoog boven de Colorado River en de Green River uitsteekt. We rijden smalle wegen, soms niet veel breder dan de Jeeps, klimmen daarmee moeiteloos honderden meters omhoog, rijden langs angstaanjagende ravijnen. Overal waar maar iets te vertellen is, of waar een mooi fotomoment is, wordt gestopt. Er zijn veel flesjes water in de koelbox van de Jeep en we worden steeds gewaarschuwd vooral veel te drinken. Dat het weer een geweldige ervaring is, hoef ik eigenlijk niet eens te vertellen. Ja natuurlijk, ik laad steeds wat foto's op, bij het dagboek, maar wat we met onze eigen ogen zien, is duizendmaal mooier. Dit kun je niet uitleggen, dit moet je beleven!

Na deze prachtige ervaring pikken we onze eigen auto weer op en maken nog een tour vlak bij Moab. Sam, onze gids van vanmorgen, wees ons op deze mooie weg, waar we onderweg ook nog een restaurant tegen zouden komen.  Ons ontbijt is natuurlijk allang verteerd. We komen bij een prachtig locatie, waar je lodges kunt huren, raften, mountainbiken, paardrijden, bergklimmen, noem het allemaal maar op. Het restaurant is buiten, onder grote houten afdakken met veel ventilators. Best uit te houden dus. Eindelijk valt de prijs ons eens een keertje mee. Voor slechts $25 samen kunnen we bij de kok die buiten staat te grillen vlees uitzoeken. Ja natuurlijk veel hamburgers, maar ik vond  gelukkig ook een stukje kip. Verder een saladebar met alles erop en eraan. Het eenvoudige drinken, zoals ijsthee, limonade en water is gratis. IJsthee is hier gewoon ongezoete versgezette thee die gekoeld wordt en met ijs opgediend. De limonade bleek een heerlijke citroendrank te zijn. Verkwikt rijden we de route verder.

De rode rotsen gaan over in een bos, maar de bomen zijn te klein om koelte te bieden, dan is het in de auto met airco beter, hoe graag we ook buiten willen zijn. We komen bij een prachtige vallei met natuurljk schitterende uitzichtspunten. We maken boven op de berg even een praatje met een man die daar ook met zijn gezin rondtoert. Als we later op de terugweg zijn, staat zijn auto langs de kant van de weg en staat hij met zijn armen te zwaaien dat we moeten stoppen. Het blijkt dat hij panne heeft met de auto en in eerste instantie vraagt hij of hij mee mag rijden naar Moab. Vrouw en vier grote kinderen zouden dan achterblijven bij de auto. Dan verandert het plan, zijn bijna blinde dochter zou eigenlijk ook mee moeten rijden. Als hij zijn auto wat wil verplaatsen, blijkt hij het toch te doen. Hijvertrouwt het nog niet helemaal en vraagt of wij achter hem willen blijven rijden, voor het geval hij toch hulp nodig heeft. Dochter blijft bij ons in de auto zitten en kletst honderd uit tegen Peter. Ik kan er niets van verstaan en volgens mij Peter ook niet zoveel. Hij vraagt af en toe wat, maar verder blijft het bij een begrijpend gehum of een knikje. We komen zonder problemen in Moab. Dochter gaat weer in de andere auto en zij gaan op weg naar een garage of om de auto te laten checken. Duizendmaal dank natuurlijk.

Het is nog  te vroeg om naar ons motel  terug te gaan. Toevallig is dit op de hele reis nou net de minste. Niks mis mee, maar wel erg basic. Uitgerekend in dit motel moeten we drie nachten blijven. Vlak bij Moab is het Arches National Park. Ron, mijn trouwe volger die eigenlijk de 'schuld' is dat we deze reis maken, had het er al over. Even uitleggen misschien? Ik ken Ron niet persoonlijk, maar op de site waar ik mijn verhalen publiceer, maak je natuurlijk ook 'vrienden'. Vorig jaar, of misschien al weer twee jaar geleden, plaatste hij het verslag van zijn Amerikareis. Wij hadden het ook al langer in mijn achterhoofd, maar door zijn enthousiasme en mooie foto's ben ik  eigenlijk over de steep getrokken.

We rijden nog even naar de Arches. Veel toeristen zijn inmiddels aan het teruggaan, de drukte valt nogal mee. We bekijken maar een klein stukje. Ik heb inmiddels behoorlijk hoofdpijn en het is verschrikkelijk warm. Even snel een foto en dan de auto weer in. Nee, dat is zonde. We maken rechtsomkeert en gaan morgen terug. Fris en uitgerust. Die warmte mat behoorlijk af. Het is toch alweer zes uur als we op de kamer terugkomen. Tijd voor die boterham met pindakaas. De lunch was mooi genoeg.

1. Marcelle:
    22 juni 2017
    Geweldig dat kale landschap, bijna alsof het op een andere planeet is. Wat een fotogenieke regio. Utah even googelen: ik zie de strakke begrenzing en de bijna vierkante vorm van dat land.
    Hier in ons landje is het vandaag officieel een hittegolf dus ik puf mee.
  2. José:
    22 juni 2017
    Wat een woest landschap, maar wat een indrukwekkende rotsformaties, prachtig. Ik volg jullie op de voet en kijk iedere dag bij "kaart" om te zien waar jullie zitten, leuk.
  3. Beppie:
    22 juni 2017
    De helft van de reis zit er alweer op... wow, wat gaat dat snel!
    Wat een geluk dat het gezin jullie trof. Stel je voor dat je autopech krijgt en er komt niemand langs in die hitte!
    Je krijgt van het reisbureau - en van Ron :) - natuurlijk geweldige tips. Maar zo'n tip van een gids, die bekend is in het gebied, brengt je dan toch op onverwacht mooie plekjes.
  4. Marja:
    22 juni 2017
    Wordt het toch een tijd voor een meeting, dan leer je Ron persoonlijk kennen en ik kan menu al vertellen dat valt niet tegen. Hij is in het echt ook heel aardig.
    Wat een schitterende sfeerbeschrijving geef je weer. Jammer van die hitte, je zou eigenlijk je eigen temperatuur uit moeten kunnen zoeken.
  5. Ron Hoogland:
    22 juni 2017
    Dank je, Marja, en Ria natuurlijk voor de introductie. Volgens mij heb ik niets te veel gezegd over Amerika. Waanzinnig mooi allemaal. Jullie gaan trouwens wel verder dan wij op onze tocht en nemen nog wel eens een jeeptour oid. Dan zie je nog effe meer. Morgen Arches natuurlijk!!!!! Fabeltastisch.
  6. Monic van laar:
    22 juni 2017
    Ik kAn me zo voorstellen dat je hoofd het soms niet meer aankan
    Wat een moois en wat een belevenissen!!