zaterdag 27 mei

27 mei 2017 - Chartres, Frankrijk

De kathedraal van Chartres is de beroemdste van Frankrijk. Hoog op een heuvel met uitzicht over de stad staat de Notre Dame. Het is ook één van de meest bezochte kerkgebouwen van het westelijk halfrond. Niet enkel door toeristen, maar ook door pelgrims uit heel Europa. Liefhebbers kunnen er alles over vinden op internet. Nog een klein bijzonder detail: normaal zijn kerkgebouwen op het oosten gericht. De kathedraal van Chartres is gericht op het noordoosten.

Zo'n wereldberoemde kerk en dan daar met je koor het 'onze vader' in het Frans mogen zingen. Dat is dus wat wij vandaag hebben gedaan.

Wij rijden naar Chartres. We hebben tijd om het grote gebouw en de naaste omgeving te bekijken. Bij de hoofdingang hangt een aankondiging van ons concert om kwart over een. Terwijl we nog even een kop koffie drinken, maken we een praatje met twee Nederlandse dames die bezig zijn met een fietstocht naar Santiago de Compostella. Ze hebben de aankondiging gezien en waren al van plan om te komen luisteren. Anderen van ons koor hebben soortgelijke ontmoetingen. In de kerk zelf lopen zeker honderd mensen, ik kan niet schatten, misschien was het wel het dubbele. Inderdaad, toeristen, pelgrims, religieuzen.

Nadat we zelf de kerk op ons gemak hebben bekeken gaan we ons verzamelen. Opnieuw staan we op het priesterkoor. Als Tannie orgel gaat spelen komt men kijken, maar op het priesterkoor mag geen publiek komen. Als we werkelijk gaan zingen gaat een stukje van het hek open en kunnen wat mensen op de houten banken plaatsnemen. Ik zie de fietsdames van het praatje ook aanschuiven.Voor aanvang van het concert zijn twee dames van onze fanclub (haha, ik weet niet hoe ik ze anders moet noemen. Ze horen bij ons gezelschap, maar zingen zelf niet) buiten wat folders aan het uitdelen. Ze zijn nog in het voorportaal als wij beginnen te zingen. Later hoorde ik dat ze kippenvel kregen van het geluid. Zo'n grote kerk, wij vullen alle nissen en gewelven met onze liederen. Wát een akoestiek! Na ieder lied kregen we applaus. Buiten het handjevol mensen op het priesterkoor liepen en zaten tientallen, misschien dus wel meer mensen in de kerk.

Er was een journalist aanwezig. Een van de dames van de fanclub heeft een poosje met hem gesproken. Hij wilde van alles weten. Maandag a.s. komt het in de digitale krant te staan. Ik geef de link: http://www.lechorepublicain.fr

Maandag dus pas hoor!

Ik zal weer foto's en video's plaatsen. Even erop klikken, dan worden de foto's groter en gaat het filmpje spelen. Nogmaals, het geluid van je computer is nooit zo mooi als onze liveconcerten.

Na afloop trekken we snel stiekempjes wat luchtigers aan en hebben nog ruim tijd om de stad verder te bekijken. De reiscommissie van het koor heeft voor iedere stad een stadswandeling gemaakt, met duidelijke beschrijvingen. Voor mij persoonlijk is het veel te benauwd, ik ben vandaag niet zo ver meer gekomen.

Om halfvijf zitten we in de bus, die ons naar Rouen brengt, maar dat is voor morgen.

1. José:
    27 mei 2017
    Wat een belevenis om in zo'n beroemde kathedraal te mogen zingen. Leuk dat er zoveel publiek was, dan is het een echt optreden.
    Sterkte met de hitte en weer veel succes morgen.
  2. Miranda:
    27 mei 2017
    Gaaf zeg! Een hele bijzondere ervaring die jullie weer kunnen koesteren.
  3. Leny Neutelings-Schoenmakers:
    27 mei 2017
    Voor de andere LENY. Ik ben Leny Neutelings- Schoenmakers.
    Met genoegen het verhaal van jullie dag 27 mei gelezen.
    Zal zeker een belevenis geweest zijn en het geluid prachtig geklonken in de kathedraal.
    Op naar morgen. Groet voor allen.
  4. Leny:
    27 mei 2017
    Prachtig hoe jullie daar gezongen hebben. Wel een belevenis. Succes morgen. Ik kijk er naar uit.
  5. Beppie:
    28 mei 2017
    Nou, ik vond het op de computer al behoorlijk indrukwekkend klinken, hoor.
    Leuke hoed, Ria!
  6. Ad Stroop:
    28 mei 2017
    Fantastische om daar te mogen zingen en spelen. Klinkt prachtig, mooie foto"s. De groeten!!!
  7. Ron Hoogland:
    28 mei 2017
    Ben je verhaal ook aan het volgen. Indrukwekkend hoor al die kerken. En die akoestiek! Dat moet genieten zijn.
  8. Cis.:
    28 mei 2017
    Sta moeten geweldige ervaringen zijn om in grote kerken te zingen.
    Em meteen vakantie, het kan niet beter!
    Groetjes, Cis
  9. Madelon:
    28 mei 2017
    Geweldige ervaring; zingen en spelen in zo'n grote kathedraal!
  10. Hans:
    29 mei 2017
    Jullie boffen wel hoor. Gelukkig heb ik ook fijn muziek gemaakt met voor mij vrijwel onbekende muzikanten. Dat is jazz hè. Was trouwens wel echt warm (buitenoptreden). Ben toch ook nog maar even naar het jazzfestival in Breda geweest; ook altijd top!