Aanmonsteren

16 september 2022 - Kinrooi, België

Vrijdag 16 september

Lang geleden dat ik dit reisdagboek gebruikte en we hebben tussendoor echt wel de nodige uitstapjes gemaakt. Dit keer maken we een heel speciaal reisje. Nee, niet ver, maar wel bijzonder. Het was nog niet gemakkelijk om iets geschikts te vinden hoor. Dit is het dus geworden. We hebben een boothuis gehuurd, waarmee we bij geschikt weer over de Maasplassen kunnen varen. Als het weer te onstuimig is hebben we een leuk huisje als uitvalsbasis voor uitstapjes. Leuk, voor de tweede keer zullen we samen in het bootje stappen. Ons oude bootje vertoont na vijftig jaar gebruikssporen, maar is nog steeds stabiel en zeer aantrekkelijk. Eens zien wat dit bootje ons brengt.

Met een kruiwagen kunnen we onze bagage aan boord brengen.

Om halfeen mogen we al arriveren en worden we door Seppo, een hele aardige en gastvrije man ontvangen. Hij laat ons alles zien en vertelt hoe alles werkt, want ja, al lijkt het op een vakantiehuisje, het is toch een boot.

Klein, alles is klein, maar zó handig ingedeeld, heel knap. We hebben een soort huiskamer annex kombuis annex stuurhut van, ik schat 3,5 x3,5 meter, eerder kleiner dan groter. Een kleine tafel, die zelfs nog wat uitgeschoven kan worden. Twee stoelen, twee krukken, want ja, het is een vierpersoonsboot. Er staat een slaapbankje, een buffetkast en een keukenblok. Het meest bijzonder is wel een stuurkolom (heet dat zo?) in je kamer. Hoge stoel voor de stuurman erbij.

Kleine slaapkamer 2x2,5 m. met uitzicht op het water. Zit een piepklein achterdek aan vast en een openslaande deur. Ben blij dat ik niet meer slaapwandel. Badkamer is hooguit 1,25 x2,5 meter, maar we hebben er een wasbakje, een douche en een toilet, alles keurig, want deze boten zijn pas twee jaar oud.

We mogen alleen maar varen als de windkracht niet boven de 3 komt. Het zal de komende dagen wisselvallig zijn met een behoorlijke wind, we zijn blij dat we een volle week geboekt hebben.

We liggen in Kinrooi, dat is België, tegen de Nederlandse grens aan.

Even een ommetje gemaakt naar de info om ideeën op te doen voor de komende dagen. Een wandelroute die we hiervandaan gelijk konden doen, anderhalf uur lopen. Nou ja, je kent ons, dat wordt dan zeker twee uur. De lucht is blauw, het zonnetje lekker.

‘Even schoenen wisselen hoor'.

Peter gaat nog een camera van boord halen; terwijl ik bij de auto mijn schoenen wil wisselen, komt er een donkergrijze wolk aan. Nee, toch maar niet, wat later klettert een forse bui op het dak. We blijven lekker aan boord, kunnen even op ons voordek zitten, dat nog groter is dan de slaapkamer.

Later kook ik een heerlijk maaltje, het is klein, maar het kan allemaal wel. We hebben wel water om het toilet door te spoelen, te douchen en af te wassen, maar niet geschikt als drinkwater. Geen koffiezetapparaat, ik mag geen föhn gebruiken, geen tv, slechte wifi, maar komaan, we zijn nog niet op elkaar uitgekeken toch? We zullen vast wel vroeg de kooi ingaan, ziet er aantrekkelijk uit.

Spannender wordt het vandaag niet, maar voor de liefhebbers weer een reisblog.

1. José:
    16 september 2022
    Na 50 samen op een klein, knus bootje is natuurlijk wel romantisch. Terug naar het begin toen jullie samen in een klein huisje begonnen. 🥰
  2. José:
    16 september 2022
    Na 50_ jaar_!
  3. Beppie:
    17 september 2022
    Wat ontzettend leuk! Voor de tweede keer in het huwelijksbootje... Heel veel vaarplezier, ik hoop dat het weer een beetje meewerkt en jullie leuke vaartochtjes kunnen maken.
  4. Marian:
    17 september 2022
    Leuk om te lezen hoe jullie weer in het huwelijksbootje stappen. Behouden vaart!
  5. Marcelle:
    17 september 2022
    Hallo schippers-echtpaar. Echt 50 jaar terug in de tijd, opschenkkoffie en geen tv. :)
    Goed nieuws: de weerman verwacht na zondag droog, stabiel weer.
    Dus varen maar met het huisje. (Bakboord is links, stuurboord is te rechts!)
  6. Miranda:
    17 september 2022
    Veel plezier konende week!!