Dinsdag 15 oktober

15 oktober 2019 - Roosendaal, Nederland

Om elf uur moeten we zingen in Heidelberg. Het is een dik uur rijden en natuurlijk moeten we rekening houden met eventuele files. Lukt allemaal, maar uitslapen is er niet bij, dat begrijp je.

Slot Heidelberg kijkt goedkeurend op ons neer als we de bus uitstappen. We moeten een paar honderd meter lopen naar de gotische Heiliggeistkirche. Zoals veel andere gebouwen die ik zie, is ook de kerk uit rode zandsteen opgetrokken. Het heeft zo’n leuk barok dak met torenbekroning dat hier zo echt thuishoort. Binnen is de protestante kerk sober, maar door het hoge plafond met booggewelven is de akoestiek heel mooi. Dat merken we wanneer we als inzingertje het ‘Laudate’ zingen. Mmm… niet helemaal zuiver, maar vooruit, er zijn niet heel veel mensen in de kerk en we doen het even daarna gewoon nog een keer. Deze kerk wordt goed bezocht door toeristen en die schuiven regelmatig in de banken om een poosje naar ons te luisteren. Wij zijn niet zo aan tijd gebonden en kunnen redelijk veel liederen zingen. Zoals altijd is het voorbij voor je het weet. Ik zou uren willen blijven zingen, maar het is gedaan, het laatste concert, het laatste applaus.

We wisselen van schoenen, proppen rode rozen en stropdassen in tassen en kunnen nog een kleine twee uur in Heidelberg rondstruinen. Het is een gezellige universiteitsstad en het maakt niet uit wat je doet. Terrasjesonderzoek, naar slot Heidelberg klimmen, shoppen, een boottocht maken of wat dan ook. Wijzelf lopen in straf tempo, maar met voldoende fotostops door de altstad. We hebben iedereen van ons afgeschud, want zoals familieleden en vrienden wel van mij weten, heb ik af en toe even tijd voor mezelf nodig. Oké, Peter wordt dan nog wel getolereerd. Met dank voor het begrip. De zon laat vandaag verstek gaan, maar het is nog steeds rond de 20 graden, prima weer voor wat dan ook.

Om twee uur moet de bus weer rijden, we hebben zonder pauze en file nog zes uur te gaan. Wijzelf hebben de terrasjes overgeslagen, maar hebben onderweg een lekkere lunch kunnen kopen, dus tijdens het uitpuffen in de bus knabbelen we onze salade weg. Dan is het alleen maar snelweg, boek lezen, dagboek schrijven en misschien wel een dutje doen. Ik heb heel wat uurtjes in te halen. De snoepzakken circuleren, er wordt nog gelachen, verdiende bedankjes en complimentjes aan de organisatie uitgedeeld. We zullen nog een stop maken, maar het is gewoon klaar met deze reis.

Zelf wil ik iedereen bedanken die de moeite heeft genomen mijn verslagen te volgen. Ditmaal niet alleen voor mijn eigen vrienden en familie, maar ditmaal ook voor de thuisblijvers van mijn zangmaatjes. Ik hoop dat ik wat van de sfeer, de belevenissen en indrukken heb kunnen weergeven.

Iedereen kan zichzelf gewoon weer uitschrijven voor dit reisblog. Als je dat niet doet, zul je van onze volgende reizen ook dagelijks een mailtje krijgen, dat kan knap irritant zijn. De foto’s en filmpjes die ik geplaatst heb, zullen voorlopig nog blijven staan, maar bij ruimtegebrek zal ik ze ooit moeten verwijderen.

Mag ik nog even reclame maken? Zondag 27 oktober zingen we in Roosendaal. Ik doe de uitnodiging bij de foto's. Jullie zijn allemaal van harte welkom.

1. Marja:
    15 oktober 2019
    Mooi weer gehad, lekker gezongen en af en toe luisterpubliek. Dat lijkt me een mooie reis, waarin jullie tijd hadden om dingen te bekijken en konden wij genieten van je mooie verslag. Ik schrijf me niet uit, ben gewoon benieuwd waar je volgende reis naar toe gaat.
  2. José:
    15 oktober 2019
    Na ook een laatste geslaagde dag: welkom thuis weer!
  3. Miranda:
    16 oktober 2019
    Leuk ook deze reis weer te kunnen volgen! Een bijzonder uitstapje, waar jullie van hebben genoten.
  4. Liesbeth Adams:
    16 oktober 2019
    Ria, reuze bedankt voor de interessante en gezellige verhalen.
    Jullie hebben een prachtige reis gemaakt , op bijzondere plaatsen gezongen en ook nog veel plezier gehad. en bovendien stralend weer! Bofkonten.
    Thuis ben ik ook een klein beetje meegereisd, heb jullie gevolgd dmv het reisschema en natuurlijk ondersteund door jouw fantastisch reisblog.
  5. Rina Langen:
    16 oktober 2019
    Leuk om deze reis weer gevolgd te hebben. Het was een inspirerende reis waar jullie wel van hebben genoten. Welkom thuis! We kijken uit naar jullie volgende reis.
  6. Pierre Imandt:
    16 oktober 2019
    Beste Ria en Peter, bedankt voor jullie prachtige reisverslag en mooie foto's!
    We zullen er nog lang van nagenieten!
    Hilde en Pierre