Maandag 24 september

24 september 2018 - Roosendaal, Nederland

Traag fietsend langs brede rivieren door oneindig laagland onder Ruisdaels** luchten. Het klinkt als een gedicht* en het ziet er uit als een schilderij. Dát is wat ik voel als we weer langs het prachtige rivierenlandschap fietsen.

Het is droog en de zon schijnt, we zijn al uitgecheckt en gaan nog lekker een tochtje maken. Vandaag fietsen we zuidwaarts via dorpjes als Gewande en Oud-Empel. Een buitje maakt ons nat, maar de wind blaast het weer droog. We pakken een uiterste randje van Den Bosch, fietsen over een lange brug naar de andere kant van de Maas. Een lang, wat saai stuk oostwaarts, voert ons naar Zaltbommel waar we een volgend buitje ontwijken door een koffiepauze te nemen. Dan volgt misschien wel het mooiste deel van de route over een dijk langs de Maas naar Rossum. Lekker windje in de rug. Gelukkig is er op deze maandag nog een restaurantje open waar we een lekkere lunch kunnen nemen.

Dan komt de vraag: maken we nog een extra slinger van 15 kilometer óf rijden we naar de auto terug. De wind neemt de beslissing voor ons. De vlaggen aan het water rukken zich bijna los van hun stok, dan is 15 kilometer nog best veel. We moeten vanavond op tijd thuis zijn, want we hebben een generale repetitie van het kamerkoor. Voor mijn schrijflessen heb ik ook nog wat huiswerk. We fietsen naar het veerpontje in Alem en naar de auto. Vandaag 45 kilometer. Het is gedaan met deze fijne dagen. Ik kan het geen fietsvakantie noemen, maar het is wel een vakantie waarin we lekker veel gefietst hebben. Op eigen kracht, wisselend weer, maar wel met de luxe van hotels en restaurantjes. Op deze manier kunnen we het nog.

*Ik doel hier op het gedicht van Hendrik Marsman: Herinnering aan Holland

** Ruisdaels luchten zijn een begrip; ik las ergens: Soms lijkt het alsof het Hollandse landschap naar zijn schilderijen is gemodelleerd, in plaats van andersom. Een stapel wolken in een blauwe lucht? Zonnestraaltje erdoorheen? Ruisdael-luchtje. Dreigende donkere wolken die rechts of links je blikveld in drijven? Ruisdael.

1. Fieke:
    24 september 2018
    Hoi Ria, het was weer leuk om je verhalen te lezen. Succes met de generale en ik kom luisteren hoor!
  2. Marja:
    24 september 2018
    Tussen de buien en buitjes door was het gelukkig droog.
    Heerlijk meegenoten van jullie fietstochten.
  3. Cis.:
    24 september 2018
    Heerlijk om zo te fietsen, lekker zonder haast!
  4. José:
    24 september 2018
    Het landschap ziet er op de foto inderdaad schitterend uit. Maar jullie moesten er dus wel wat voor over hebben om het te zien: fietsen in regen en wind... vandaag gelukkig ook nog een beetje zon!
  5. Beppie:
    25 september 2018
    Ondanks het wisselvallige weer hebben jullie toch een mooie fietsvakantie gehad. Het was gezellig om mee te fietsen.