Over sneeuw, regen en meren

28 juni 2019 - Jasper Nationaal Park, Canada

Vrijdag 28 juni

Als eerste gaan we vandaag een tochtje maken met de Skytram. Dat is een kabelbaan die ons in een mum van tijd op een hoogte van 2285 meter brengt. Jammer genoeg regent het en als we boven komen, sneeuwt het zelfs een beetje. De laaghangende wolken maken het zicht bijna onmogelijk. Je kunt hiervandaan via een wandelpad wat hoger wandelen, maar het is glibberig door de sneeuw die hier nog ligt, moeizaam lopen omdat de lucht zo ijl is en tja, uitzicht heb je dus niet. Jammer, we hadden deze excursie al van tevoren geboekt, anders hadden we het nu vast niet gedaan.

We rijden terug naar het dorpje dat al vroeg levendig is door de vele toeristen. Wij rijden echter verder naar Pyramide Lake en Patricia Lake. Eerst naar Pyramide Lake. Dit meer is genoemd naar de berg op de achtergrond in de vorm van een Egyptische piramide. Dat is nu niet te zien door alle wolken. We stappen toch uit en maken een korte wandeling op het fotogenieke schiereilandje. Het regent wel, maar het is geen plensbui. Daarna naar Patricia Lake, dat ligt vlakbij Jasper en hoort bij het stadspark. Het is gewoon een stukje ruige natuur.

Op de terugweg komen we bij een parkeerplaats waarvandaan wandelroutes beginnen. Het miezert en druppelt nog steeds, maar we gaan toch op stap. We kiezen voor een wandeling die naar Jasper voert. Hij is niet zo lang, maar wel erg bergachtig. De regen houdt zijn adem in voor deze dappere mensen. Daarna nog een stuk door Jasper, maar daar kunnen we van een heerlijke lunch genieten voordat we teruggaan. Toch zeker 8 kilometer was deze pittige wandeling.

Met de auto rijden we naar een volgend paar meren, Lake Edith en Lake Annette. Mooie turkoois en groentinten, zonnetje eroverheen, heerlijk hoor. We maken nog een wandeling rond één van de meren om het af te leren. Lekker vlak, zelfs geschikt voor rolstoelers, hup, nog drie kilometer erbij. Het wordt tijd om terug te gaan, we hopen natuurlijk nog wat wild te zien, maar de oogst is mager vandaag. Een roedel muildierherten die voor de regen schuilden onder de bomen, te herkennen aan hun grote oren, een bonte specht die zijn knalrode kuif duidelijk aan me liet zien, maar niet op de foto wilde. Een paar vogels en wat mooie eenden en een stel ondeugende eekhoorntjes.

1. Marja:
    29 juni 2019
    Wat jammer van die wolken, dat wil je inderdaad zien met mooi helder weer, desnoods een laag sneeuw op de top, maar wel een vergezicht. Toch zijn je foto’s prachtig en vanaf beneden hebben die laaghangende wolken wel iets, daar is het dan weer wel mooi.
  2. Marcelle:
    29 juni 2019
    Een avontuurlijk dag op een flinke hoogte, 2285 mtr. Ik vind de foto's prachtig: de eekhoorn, de bergtoppen in nevel, het uitzicht over het meer. Wat een goeie conditie, bergwandeling 8 km!
  3. Ans van Aken:
    29 juni 2019
    Hoi Ria, die laatste foto’s doen me erg terugdenken aan toen wij in St Moritz waren. Het weer was toen ongeveer hetzelfde. Maar toch wel een mooie omgeving. Groetjes, Ans
  4. Rina Langen:
    29 juni 2019
    Wat een schitterende foto’s. Ook die mist heeft wel iets hoor.
    Je hebt een goede fotograaf bij, gelukkig, hihi....
    Op naar de volgende bezienswaardigheden. Genieten!!!
  5. Marian:
    29 juni 2019
    Ondanks de nevel, of misschien wel juist door de nevel , prachtige foto’s.
  6. José:
    29 juni 2019
    Mooie meren, mooie foto's. Jammer van de regen, maar de diehards stappen zoals gebruikelijk vrolijk door!