Woensdag

13 juni 2018 - Pitlochry, Verenigd Koninkrijk

13 juni

De dag begint met wat zon en een lekkere temperatuur, graad of 18 schat ik. We moeten vandaag wat meer noordwaarts, maar hebben wel tijd voor wat leuke dingen. Eerst naar Falkirk. Daar is het Helix park. Er moet hier veel op watergebied zijn. Onder andere een bijzonder sluizensysteem. Interessant, maar wij komen voor de ‘Kelpies’.

Kunstenaar Andy Scott, gehuwd met een Amsterdamse vrouw, realiseerde de twee grootste paardenhoofden ter wereld. Kelpies zijn watergeesten uit de Schotse mythologie. Paarden zorgden vroeger ook voor de nodige trekkracht langs de kanalen. Elk hoofd bestaat uit 464 aparte huiddeeltjes die door middel van meer dan 10.000 elementen bij elkaar gehouden worden. In de twee beeldhouwwerken kroop 3.000 meter aan staal en de funderingen wegen meer dan 1.600 ton.

In het bijhorende bezoekerscentrum zagen we op een filmpje, hoe de stalen constructie werd gemaakt en vervolgens bekleed met stalen platen. We drinken nog een kop koffie (bah, ik kan me voorstellen dat Engelsen theedrinkers zijn, de koffie smaakt nergens naar) en rijden verder.

Bij Culross is de volgende stop. Een klein stadje dat geldt als een van de beste voorbeelden van een Schots stadje uit de 16e-18e eeuw. Wij lopen over de bijzondere bestrating, met in het midden grotere stenen voor de notabelen en langs de kant kleine veldstenen die aflopen naar de goot. Het voetvolk moest wijken voor de notabelen en liepen dus in de goot. Wij mogen in de tuin achter een klein huis genieten van een lunch. Het is net niet te koud om buiten te zitten. We wandelen nog wat door de straten die allemaal omhooglopen naar een klein marktplein en nog verder tot aan een abdij.

Bij het marktplein begint het wat te regenen, wij dalen weer af, bekijken nog een kleine fototentoonstelling en stappen de auto weer in. Ten noorden van Edinburgh ligt de Forth Rail Bridge. Deze werd geopend in 1890 en was de eerste grote, volledig stalen brug van 3 kilometer lang. We zijn toch in de buurt, dus rijden er even heen. Vanaf een parkeerplaatsje kunnen we een stukje lopen om mooie foto’s te maken. De treinen rijden daar 50 meter boven het water, een imposant gezicht. Vanaf hetzelfde punt zien we ook twee moderne hangbruggen, bij de opening in 1964 de grootste in Europa.

De regen wordt wat erger, de geplande wandeling zit er niet meer in. We rijden naar Pitlochry, onze volgende overnachtingsplaats. We zetten de auto alvast op de parkeerplaats van het hotel en gaan eerst het gezellige, toeristische stadje bekijken. Een korte wandeling voert ons naar een indrukwekkende stuwdam. Naast de bijna 20 meter hoge stuwdam is een zalmtrap aangelegd. Via 18 bassins, die onderling met grote buizen met elkaar verbonden zijn, worstelen de zalmen zich stroomopwaarts naar hun paaigronden. In de trap is een elektronische teller aangebracht. Per seizoen zwemmen er zo’n 5400 zalmen stroomopwaarts door de rivier de Tummel. Dankzij een aardige mevrouw, die ons graag het een en ander uitlegde, zagen we twee grote zalmen zwemmen. De regen is opgehouden, de wandeling was prettig, wij checken in.

1. Fieke:
    13 juni 2018
    en ook lekker zalm kunnen eten?
  2. José:
    13 juni 2018
    Weer een geslaagde dag, het beetje regen hoort erbij als je in Schotland bent!
  3. Marcelle:
    14 juni 2018
    Wat een leuke dag en zo interessant allemaal, vooral de dorpjes met een geschiedenis en de zalmentrek. Mooie plaatjes geschoten!
  4. Marja:
    15 juni 2018
    Mooie foto’s, het is dat je er links moet rijden, maar anders stond het zeker op ons todo lijstje. Lijkt me een heel mooi land.
  5. Beppie:
    17 juni 2018
    De Kelpies zijn inderdaad erg indrukwekkend. Van ver af, maar zeker als je er vlak bij staat. 's Avonds, als ze verlicht zijn, zijn ze ook heel mooi.