Zaterdag 12 oktober

12 oktober 2019 - Koppl, Oostenrijk

Om negen uur staat de groep fris en fruitig bij de bus om naar Salzburg te vertrekken. Iets buiten Salzburg hebben we een hotel en daarna hebben we vrij. Dat wil zeggen dat we kunnen kiezen om met de bus naar het centrum van de stad gebracht te worden. Daarbij hebben we ook nog de keuze om dat om één uur of of om drie uur te doen. Wij willen graag zoveel mogelijk kunnen zien en kiezen de rit van één uur. We hebben inmiddels een groepje van tien gelijkgestemden gevormd en gaan op stap. De zon doet alsof het een zomerdag is en wij laten haar graag in die waan.

Anderen kiezen voor wat meer terrasjes, shoppen of met een kabelbaantje naar de vesting te gaan die hoog boven de stad uittorent. Er zullen vast nog wel meer dingen gedaan zijn, maar als we om halfzeven allemaal weer op de bus staan te wachten om teruggebracht te worden, zie ik alleen maar voldane gezichten en vermoeide benen en voeten.

Wijzelf hebben inderdaad zoveel mogelijk geprobeerd in ons op te nemen. Wij zagen Mozarts geboortehuis en zijn woonhuis en kwamen een standbeeld van een jonge Mozart tegen. Ik werd stil van al het witte stucwerk in de universiteitskerk. Vreemd om een ‘lege’ kerk te zien, maar misschien kwam juist daardoor de imposante beeldhouwkunst zo goed tot zijn recht. We genoten van de prachtige fontein op de Alter Markt, het kleinste huis en de mooie herenhuizen. We kwamen bij de Dom en ik voelde een lichte kriebel in mijn buik toen ik me realiseerde dat we daar morgen zullen zingen. De gigantische kerk die plaats biedt aan 10.000 mensen, het prachtige interieur en dan ook nog een (ander) koor dat stond te zingen. Een vluchtige blik in de crypte, het is allemaal even mooi. Natuurlijk onderbraken we de middag met een drankje op een van de volle terrassen, maar dan snel weer door, want er is nog zoveel meer.

We zijn ook nog bij de Franziskanerkirche terecht gekomen, daar zullen we maandag van ons laten horen. We keken naar de hoge toren bij het raadhuis en liepen door smalle gangen met mooie winkels.

Kortom, ik denk dat iedereen op zijn/haar eigen manier genoten heeft van deze zonovergoten dag, die we afsloten met een gezamenlijk diner in ons hotel.

Omdat ik niet precies weet wat anderen hebben gedaan, zal ik het hier bij laten. Tenslotte kan iedereen ook in een reactie nog even een woordje toevoegen. Ik zal nog wat foto’s toevoegen die ik van die en gene heb gekregen, dan hebben de thuisblijvers toch een beetje beeld van onze muzikale groep.

1. Leny Neutelings-Schoenmakers:
    12 oktober 2019
    Dankjewel voor jullie reisverhaal. Niet gezongen vandaag?🎼
    Hier was het een droge grijze dag. Jullie hadden het beter , las ik
    Succes morgen 🎵en gezelligheid 🍀groet voor jullie.Leny🌹
  2. Anneke van Dorst:
    13 oktober 2019
    Wij, Anneke, Jos en Tonnie zijn met de snelle kabelbaan naar boven naar het kasteel geweest. Ik heb hoogtevrees maar de kabelbaan gaat zo snel dat je geen tijd hebt om na te denken. Prachtig mooi uitzicht boven en van alles om te bekijken. Wij zijn ook in het poppentheater (marionetten) geweest, ook erg leuk!
  3. Rina Langen:
    13 oktober 2019
    Zo te horen genieten jullie met volle teugen. Het is dan ook een prachtige omgeving waar jullie verblijven. Vandaag zingen, succes!
    Geniet verder. Groetjes.
  4. Liesbeth Adams:
    13 oktober 2019
    Fijn om zo op de hoogte te blijven van jullie reis. Leuk verteld, Ria!
    Vandaag dan het concert in de Dom van Salzburg, terwijl ik dit schrijf zijn jullie al gearriveerd bij de Dom. Heel veel succes!
    Hartelijke groet, Liesbeth
  5. Marja:
    13 oktober 2019
    Het weer bij jullie is in ieder geval beter dan het weer hier, alhoewel er net een zonnetje doorpiept, het eerste zonlicht sinds weken heb ik het gevoel. Gisteren regende het hier tenminste. Ik moet de foto’s nog bekijken, maar ook dor je verslag lees ik dat het genieten is.
  6. José:
    13 oktober 2019
    Dat is natuurlijk puur genieten: een vrije dag in een zonovergoten Salzburg!. Leuk, dat jullie vast de kerken konden bekijken waar jullie gaan zingen. Veel succes en veel plezier.
  7. Cis:
    13 oktober 2019
    De reis wordt steeds mooier!
    Nog veel fijne dagen
    Cis.