zaterdag 24-02

24 februari 2018 - Putten, Nederland

Wat ligt dit hotel mooi zo midden in het bos. Na het ontbijt kunnen we gelijk aan een wandeling van 7 kilometer beginnen zonder de auto te hoeven starten. Om tien uur lopen we al op de Peppelerroute. Zelfs de wind is nog niet wakker. De zon maakt lange schaduwen, de route is afwisselend. De bossen van de Veluwe zijn anders dan de Brabantse, maar dat wisten we al. Ik heb dit keer geen filmcamera meegenomen, maar wel een goed fototoestel. Peter natuurlijk ook, maar buiten de gewone dingen is er niet veel te fotograferen. Ik schroef de telelens er maar eens op om wat detailfoto’s te maken, want ook ‘gewoon’ is prachtig. Ergens in de verte blaft een hond. We komen bij een groot heideveld. Natuurlijk is alles nu uitgebloeid, maar ik spreek mijn dank uit en vertel dat ze komende zomer weer mogen bloeien. Tja, ik praat overal mee. In de verte loopt een hond. Het is een grote, harige hond, kop naar beneden. Geen baasje te zien, maar wel een tweede hond. ZIJN dat eigenlijk wel honden? Gisteren hoorden we op het journaal over een wolf in dit gebied. Onverstoorbaar en zonder op of om te kijken lopen ze in dribbeldrafje over het heide veld. Ik stoot Peter aan, maar die heeft het ook gezien. We hebben de camera’s voor onze ogen. Klik, klik. Hé ze zijn niet scherp te krijgen. Kijk er loopt en nóg een achteraan. Klik. Kijken, meedraaien, scherpstellen, kijken. Het wil niet lukken en ze hebben een behoorlijk tempo waarmee ze uit het zicht verdwijnen. We blijven nog wat dralen, maar krijgen ze niet meer te zien.

Als de wandeling is gedaan, pakken we de auto en rijden naar Putten. We hebben gezien dat er in een school een boekenmarkt is, daar zijn we gek op. Ik koop twee boeken en dan is het echt tijd voor de lunch. Dat wil ook wel lukken. Uitgerust en voldaan kunnen we verder. Vlak bij ons hotel heb ik nog een landgoed gezien. Er werd melding gemaakt van een parkeerplaats, dus is er vast iets voor de loslopende toerist te zien. Klopt. Er is een Pinetum (bomentuin) en er is veel te wandelen. Groot pinetum, klein pinetum, verborgen tuin, ommuurde tuin. Er zijn overal wandelaars die van het mooie weer genieten. Het is rond het vriespunt, maar absoluut niet koud dankzij de zon die al behoorlijk kracht heeft. Zo, dat was weer een wandeling van drie kilometer. Tja, de dag is nog niet op en we hebben nog energie genoeg. Bossen genoeg ook. We hoeven de auto niet eens te verplaatsen. Aan de overkant van de weg valt nog genoeg te wandelen. We maken nog een lus van 6 kilometer.  Zitten zelfs op een bankje in de zon wat te lezen en te rusten.

Op het eind van de middag koelt het snel af. Eigenlijk te vroeg om te eten, maar verder geen plannen. We rijden vier kilometer verder naar Garderen en daar smaakt ons vroege maaltje toch wel lekker. Als we om zeven uur bij het hotel komen, kunnen we heerlijk bij een (nep) open vuur nog een Irish koffie nemen. Zouden we genoeg gelopen hebben om al die extra calorieën te verantwoorden?

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Fieke:
    24 februari 2018
    Wat goed te lezen dat jullie ook zo heerlijk kunnen genieten van 'gewoon' Nederland. Maar drie wolven op een rij????
  2. José:
    24 februari 2018
    Dat was weer een welbesteed en afwisselend dagje! Leuk, hoor.
  3. Marja:
    25 februari 2018
    Wolven leven in een roedel, dus waarom geen wolven?
    Natuurlijk heb je genoeg gelopen om al die calorieën te verantwoorden en anders heb je vakantie, dat is ook een excuus.
    Genoten van je wandeling en het mooie weer.
  4. Marcelle:
    25 februari 2018
    Meegelezen, hoewel mijn reactie wat laat komt. De Veluwe is prachtig en jullie troffen 't met dit zonnige èchte winterweer.
    Wolven of honden, spannend!
  5. Miranda:
    25 februari 2018
    Misschien moet je deze foto toch naar iemand opsturen? De boswachter?