Woensdag 12 juni, van Kuopio naar Vuokatti.

12 juni 2024 - Vuokatti, Finland

Vandaag moeten we maar 200 km. rijden, dus kunnen we wel een leuk uitstapje doen. Al snel gaan we van de normale route af en rijden nu over veel kleinere wegen. Hier komen we bijna niemand meer tegen, jammer genoeg ook geen groot wild, hoewel we veel waarschuwingsborden zien. Een wulp, wat wilde zwanen en een heleboel vogels die te snel zijn om te herkennen. Eindeloze bloemenbermen, een enkel huis, ook hier in het donkerrood met witte kozijnen.

In een klein dorp kunnen we broodjes en fruit kopen voor de lunch. Nog wat later moeten we een nog veel kleiner pad in. Een waarschuwingsbord dat het hellingen heeft van 10%, maar het blijkt ook onverhard te zijn en de auto heeft het zwaar te verduren met al die steenslag en kuilen. Als we uiteindelijk bij de parkeerplaats komen, eten we eerst ons broodje op. Tientallen muggen belagen ons en we smeren ons toch maar in. Het flesje is nog van de Amerika-reis, dus waarschijnlijk ver over de datum, maar het lijkt te helpen. (Alleen moet je dan niet met de billen bloot voor een sanitaire stop, bingo, vier tegelijk.)

We kunnen een meer rondlopen, maar dat is wat te lang, we kunnen ook ergens een overstap maken en veel eerder terug. Dat lijkt ons genoeg. Het blijkt een moerassig veengebied te zijn met een ‘esker’, dat is een zandheuvelrug uit de ijstijd met veel grind en keien. Ja, dat voel ik, klimmen, boomwortels, keien, maar wat is het heerlijk om weer in de natuur te zijn. De hellingen van die heuvels lijken een deken van rode bosbes of veenbes te hebben, dat zo voor grote grazers toch een ‘Grande Buffet’ moet zijn, maar ja, die elanden zijn ook niet gek, die willen geen natte poten. We zien wel sporen van bevers, mooi afgeknaagde bomen. De grote, open, natte velden staan vol veenpluis, het lijkt op een schilderij dat ik ooit maakte.

Het pad loopt veelal ver van het meer vandaan, maar af en toe zien we hem fotogeniek schitteren. Omdat het zo'n nat gebied is, lopen we kilometers over planken en onze voeten blijven droog. De wandeling is maar 7,5 km, maar we doen er weer een paar uur over.  Er is veel te zien voor ons. Terug bij de auto hebben we nog een bekertje lauwe koffie.

We moeten nog wel 15 kilometer verder over die lastige weg voordat we op asfalt komen. Dat vrat behoorlijk wat benzine en hoewel we heel de dag pompstations tegenkomen, zul je net zien...

Nou ja, op het laatste grondsop rijdt ons trouwe autootje dapper door. Ach jee, het wit is allang niet meer te zien, we hebben nu een zandkleurige auto. Het volgende hotel in Vuokatti is prachtig gelegen aan een groot meer. We zóuden nog een wandeling kunnen maken...

Een restaurant is hier niet, dat gaat pas na 21 juni open. Zouden we naar het stadje moeten rijden, maar op een paar honderd meter afstand zit een grote supermarkt. Nou, die salades smaken ons prima.

Vannacht werd ik om kwart voor vier even wakker en toen was het al licht. Nu zitten we nog noordelijker, het zal nog maar amper donker worden.

Foto's komen eraan hoor, even geduld

1. Marja:
    12 juni 2024
    Ik ben benieuwd naar je foto’s, maar zo te lezen zit je nu in een gebied waar jullie je wel vermaken. Alleen zo’n weg rijden, ik denk dat wij die overslaan, dat doet Frans niet met zijn auto. Jammer dat zo’n restaurant pas na 21 juni open is, lijkt me dat ze dan geen lang seizoen hebben, maar gelukkig is daar dan de supermarkt. We naderen inderdaad de zomer, dan blijft het licht in het noorden, ik neem aan dat het jullie doel is om dan echt in het noorden te zijn.
  2. Peter en Ria:
    13 juni 2024
    Je klikt toch wel op 'foto's'? Ze staan er altijd dezelfde avond nog hor. Eerst het verhaal en dan direct daarna de foto's en video's.
  3. José:
    12 juni 2024
    Wat een schitterende rit hebben jullie vandaag weer gemaakt met een echt “Peter en Ria” uitstapje erbij. Mooie foto’s. Die eenzaamheid zou mij niks lijken, ook aan groot wild tegenkomen moet ik niet denken. Klein “zoemend wild” lijkt me al erg genoeg😄
  4. Petra:
    12 juni 2024
    Wat een mooie foto's! En wat maken jullie veel mee!!
  5. Peter en Ria:
    13 juni 2024
    Leuk dat jij ook meereist.
  6. Marcelle:
    13 juni 2024
    Dit wordt een heel mooi fotoboek van deze reis. Fijn zo’n land waar je kunt wandelen zonder iemand tegen te komen op de paden.
    Hoe gaat het met taal, kom je er met Engels? Fins is geen Scandinavisch taal maar gelinkt aan het Hongaars. Klein onderzoek gedaan online, nadat ik een Finse serie op Netflix keek. Moeilijke klanken voor ons.
  7. Peter en Ria:
    13 juni 2024
    Met het Fins wordt het helemaal niks. Gelukkig spreken de meeste jonge mensen wel Engels, zeker in de toeristenwereld. Nu gaan we steeds noordelijker en daar wordt het misschien weer lastiger. Leuk dat je onderzoek deed, heb ik ook weer wat van geleerd.
  8. Cojo:
    13 juni 2024
    Jullie genieten, gelukkig maar, zelf ben ik meer van de open landschappen en bergen. Veel bos benauwd me ontdekte ik op onze eerste vakanties. En daar waren ze, die muggen waar ik zoon altijd over hoor. Sterkte met de jeuk
  9. Peter en Ria:
    13 juni 2024
    Wij vinden alle landschappen mooi, maar zijn wel echte bosmensen. Tja, die steekbeestjes, dan hadden we maar niet Finland moeten gaan.
  10. Beppie:
    13 juni 2024
    Hier ben ik weer, trouwe lezer maar niet zo trouwe reageerder. Maar... ik heb een excuus... ik had logees.
    Jullie hebben in de tussentijd twee mooie steden bezocht en zijn weer in de natuur beland waar jullie toch het liefst vertoeven. Veel plezier vandaag en morgenvroeg ben ik er weer bij, hoor!
  11. Peter en Ria:
    13 juni 2024
    Ben ik niet van je gewend, maar voel je niet verplicht, ik weet dat je het druk hebt, dus af en toe een woordje is ook prima toch?
  12. Miranda:
    14 juni 2024
    Mooie plaatjes, lijkt me geweldig om daar te wandelen!

Jouw reactie