Zaterdag 29 juni, lang in de auto.

29 juni 2024 - Hovden, Noorwegen

Vandaag een reisdag, we moeten nu echt zien naar het zuiden te komen. We hebben een rit van 375 kilometer, maar daar wordt al 6 uur voor aangegeven. Als je dan ook nog af en toe uitstapt, kost het je gewoon een hele dag. Dat is dus precies wat we doen. We rijden weg, verse broodjes, melk en fruit bij de hand. We stoppen bij ieder mooi (staaf)kerkje.

‘STOP’, gelukkig kan dat min of meer, want er staat een eland te grazen. Vanuit de auto film en fotografeer ik hem zo goed en kwaad als het kan. Peter kan niet langer blijven staan. Het dier kijkt me verbaasd aan en gaat er vandoor, wiebelend met zijn kont, vreemde beesten hoor. Jammer genoeg weer een vrouwtje.

Wat nog meer? Nou, we zijn eindelijk niet meer op de E6 en komen op kleinere wegen terecht, haarspeldbochten, fietsers, motoren, schapen en móói dat het is. Ik probeer vanuit de auto te filmen, maar dat is nooit zo mooi als in het echt. Iedere tien meter zou je een andere foto willen maken, iedere keer als de weg een bocht maakt, is het uitzicht anders. Soms diep in een groen dal, dan weer klimt de weg omhoog, wordt de begroeiing minder en kijken we in diepe afgronden.

We rijden langs de rand van de bekende Hardangervidda, een geweldig natuurgebied waar we jammer genoeg geen tijd voor zullen hebben. Onze volgende overnachting ligt er te ver vandaan om morgen nog ‘even’ terug te rijden. Voor dit gebied heb je een paar dagen nodig en die hebben we niet meer. Misschien zijn we er zelfs al eens geweest, maar dat is dan bijna 30 jaar geleden. Ook al kunnen we het niet uitgebreid bezoeken, we zien vandaag wel die pracht ervan.

De temperatuur schommelt tussen de 10 en 15 graden en het is bijna heel de dag droog. Ik krijg de laatste dagen de kans niet om achter het stuur te kruipen, Peter is in zijn element. Ik kan bij een piepkleine supermarkt nog verse groenten kopen voor het weekend. O ja, we zien ook nog een prachtige waterval, echt een lekkere hoge. Zie je wel, ondanks de lange reisdag toch prachtige dingen gezien en vaak uit kunnen stappen.

Om zes uur zijn we in Hovden, waar we weer een huisje hebben voor twee nachten. Het is groot, we tellen negen bedden. Gasten zijn welkom hoor.

1. Miranda:
    29 juni 2024
    Had je dus toch nog een paar dagen langer moeten boeken 🤭 Maar dit zijn fijne 'reisdagen', al heb ik het gevoel dat jullie bijna elke dag reizen...
  2. Peter en Ria:
    29 juni 2024
    Klopt, het is veel reizen, al 7000 km, toch voelt dat niet zo, we doen het heel relaxt.
  3. José:
    29 juni 2024
    Weer een dag met heel veel natuurschoon. Fijn, dat jullie nog veel konden uitstappen om er “in het echt” van te kunnen genieten. Mooie foto’s! De reis gaat nu opschieten. Veel plezier weer morgen.
  4. Cojo:
    ...
    Hovden, Noorwegen
    Achter de rug:
    4.555 kilometer
    Voor de boeg:
    0 kilometer
    Dit staat onder de kaart. Ergens ging het dus mis. Verder lekker genieten hoor.
  5. Beppie:
    30 juni 2024
    Fijn hoor, dat Peter het prima vindt om te rijden. Ik moest er zelf niet aan denken, al die smalle wegen, bochten en afgronden. Ik rijd sowieso niet graag en laat 'mijn' Peter altijd met liefde rijden als we in de bergen zijn.
    Schiet me ineens te binnen... dat het dure landen zijn, is me inmiddels uit je verhalen wel duidelijk. Jullie rijden mega veel kilometers. Hoe zit het daar met de brandstofprijzen? Zal een klein fortuin kosten op de afstanden die jullie afleggen.
  6. Peter en Ria:
    30 juni 2024
    Ik rijd zelf ook graag, maar als er zoveel om me heen te zien is, vind ik dit prima. De benzineprijs zit hier rond de 2 euro, beetje vergelijkbaar met Nederland, alleen tanken we natuurlijk heel vaak. Duur? Onze reis?....🙈
  7. Marcelle:
    30 juni 2024
    Valt me op dat alles zo perfect gaat, de ritten en overnachtingen, de uitstapjes, de picknicktafels :) en jullie conditie en energie.
    Hou vol zo!
  8. Peter en Ria:
    30 juni 2024
    Alles wat we van tevoren konden regelen hebben we ook gedaan, of laten doen. Verder hebben we gewoon heel veel geluk, zowel met onze conditie als bijvoorbeeld met het weer. Uitrusten doen we later nog wel eens.

Jouw reactie