Donderdag 13 juni, naar Lapland

13 juni 2024 - Rovaniemi, Finland

Vandaag weer een langere rit. Vanuit Vuokatti rijden we naar Puolanka. Dit ligt iets meer dan honderd kilometer ten noorden van Vuokatti. Vanaf de parkeerplaats is het nog maar 600 meter over een goed aangelegd pad door een dennenbos. Je komt uit bij een van de hoogste natuurlijke watervallen van Finland (24 meter hoog). Nou, dat is natuurlijk net lekker om de rit te onderbreken. We bekijken de waterval van alle kanten en maken daarna ook nog een wandelingetje. Die loopt eerst langs het water en later weer door eenzelfde stuk moerassig bos, zoals die van gisteren. Het thema van deze wandeling is geologie, er staan overal borden met informatie. In het Fins natuurlijk. Gelukkig hebben we een vertaalapp en dat werkt lekker. Ik zal proberen foto’s ervan te plaatsen. Muggen zijn er natuurlijk ook, maar we zijn voorbereid. Beiden een jeansbloes aan, daar prikken ze niet doorheen en de rest insmeren.

Als we wat later een lunchpauze bij een mooi meer hebben, zijn het niet alleen muggen, maar ook midges die op bezoek komen. Dat is een bekend verschijnsel in Finland. We zien nu ook steeds vaker mensen met een hoofdnet. Die hebben we ook bij ons, dus als het te gek wordt, zullen we die erbij pakken. Zo min mogelijk blote huid. Het is steeds rond de 16 graden, dus een bloes is dan niet te warm.

We rijden steeds noordelijker en rijden Lapland binnen, daar merk je niks van. Alleen een bord met Lappi-Sápmi schoot ineens voorbij. De hoofdstad van Lapland is Rovaniemi en dat is vandaag ons einddoel. Deze stad ligt op de poolcirkel en even boven de stad ligt het Santa Park. Het is van ver te herkennen aan de autobussen vol toeristen, zelfs in de zomer, wanneer Rovaniemi een stopplaats is voor bustochten naar de Noordkaap.

Wij logeren in het Santa Claus hotel, niet te geloven, ik ben fan van Sinterklaas, maar met Santa heb ik echt helemaal niks. We zullen dan ook dat Santapark niet gaan bezoeken, maar genieten alleen van onze bijzonder smaakvol ingerichte kamer. Gelukkig geen Santa te zien.

1. Beppie:
    13 juni 2024
    Midges zijn nog gemener dan muggen. Die heb je hier ook een korte periode in het natuurgebied hier in de buurt waar het erg ´moerassig´ is. Zo´n hoofdnet is dan inderdaad niet zo´n gek idee.
    Wat grappig... Sante Claus hotel. Slim gekozen, vooral voor als je met kinderen op vakantie bent. Daar wil elk kind natuurlijk graag logeren.
    Zijn jullie 21 juli nog in Fins Lapland, want dan schijnen er overal midzomernacht festiviteiten te zijn waar de langste dag van het jaar wordt gevierd. Lijkt me een aparte ervaring, zo kort nacht/donker. Daar tegenover staan in de winter natuurlijk dagen met met maar een paar uur daglicht per dag... brr. Daar zou ik niet tegen kunnen.
    Ken je het boek van Kristin Hannah - Aan het eind van de wereld? Dat speelt zich weliswaar af in Alaska, maar beschrijft de winters met maar kort daglicht en wat dat met een mens kan doen. Echt een aanrader, mooi boek.
  2. Peter en Ria:
    13 juni 2024
    Midzomer is een maandje eerder, op 21 juni en dan ben ik nog wel ergens in het noorden. Kristin Hannah ken ik wel, maar of ik nou precies dát boek gelezen heb? Ik zoek het op.
  3. Marja:
    13 juni 2024
    Even een antwoord op je antwoord van gisteren, natuurlijk bekijk ik je foto’s en geniet ik ook daar van.
    In het land van Santa Claus. Er is ook een plek waar je nu kerstkaarten kan schrijven en die worden dan rond Kerst verzonden uit het kerstdorp in naam van de kerstman. Heeft mijn zwager ooit gedaan en is best bijzonder om te ontvangen.
    Ik ga straks kijken waar je ongeveer zit via Google Earth, maar de iPad moet even opgeladen worden.
    Heerlijk om elke dag je verhaal te lezen en de foto’s te bekijken.
  4. Peter en Ria:
    13 juni 2024
    Je kunt in mijn reisblog ook op 'Route' klikken. Geeft het niet heel precies aan, maar dan heb je al wel een idee.
  5. José:
    13 juni 2024
    Dat was weer een afwisselend dagje met veel moois om te bekijken. Wat handig zo’n vertaalapp! Hoe ziet een hoofdnetje eruit? Zoiets als een voile? Of een soort klamboe over je hoofd? Zou het zeker gebruiken als je het toch bij je hebt.
    Leuk om in het Santa Claus hotel te slapen. Heb je er toch iets van meegemaakt, zonder de kermisbelevenissen🥴
    Geniet van je fijne kamer!
  6. José:
    13 juni 2024
    Heb het hoofdnet opgezocht, inderdaad een soort klamboe. Lijkt me heel zinvol met al die steekbeestjes!
  7. Miranda:
    14 juni 2024
    16 graden en dan alleen een blouse? 😳 Nou, ik ben weer terug bij de trui hoor en in het bos ging daar nog een jasje overheen...
  8. Marcelle:
    14 juni 2024
    Wat gaat het gevoelsmatig snel, nog maar twee weken onderweg en jullie zijn al op de Poolcirkel. Wordt het nog kouder hierna? Hier is de zomer ook niet merkbaar. Krijg morgen 17gr en regenachtig weer. Ik heb een dun jumpsuit met opengehaakt vestje voor het feest. 🙁
  9. Cojo:
    14 juni 2024
    Het gaat serieuze vormen aannemen die afstand. Bij het woordje Noordkaap had ik vroeger een totaal verkeerd beeld. Ik verwachtte een woest sneeuw- ijslandschap in de oranje gloed van een net opkomend zonnetje. Wat viel dat tegen op de foto's van zus.
  10. Peter en Ria:
    14 juni 2024
    Ik had ook een woester beeld voor ogen van lapland. Het is hier wel wat schraler wat natuur betreft, maar toch nog heel lieflijk. De gehoopte wilde dieren geven ook al niet thuis.

Jouw reactie