Droomreis waargemaakt

9 juli 2019 - Yellowstone Park, Verenigde Staten

Maandag 8 juli

Zoals jullie wel begrijpen, rijden we vandaag de andere ronde van de ‘Grand Loop’. Zoals iedere dag zijn we op tijd weg en worden gelijk getrakteerd op een mooie volwassen bruine beer. We bekijken de mooie Tower Fall, een 40 meter hoge waterval en daarna maken we nog verschillende stops om de prachtige kloof te bekijken. We zien verschillende steensoorten die miljoenen jaren oud zijn. Soms zijn het basaltpilaren, dan weer rondvormige kliffen en af en toe pieken als kerktorens. We kijken in een ongelooflijke diepte waar de Yellowstone river doorheen jaagt. Bij een kapelletje loopt een groep hertachtigen, prachtige grote dieren die blijkbaar zijn aangenomen om het mooie groene grasveld bij de kapel te onderhouden.

Ons hoofddoel van vandaag zijn de Mammoth Hot Springs. Warmwaterbronnen en kalksteenformaties. We zien van een afstandje al rook van het warme water omhoog kringelen. Eerst maken we echter nog een wandeling van een paar kilometer langs een watertje ‘Beaver Pond’. Bevers zien we niet, maar wel een hert dat rustig verder knabbelt aan zijn groene lunch. Het is behoorlijk klimmen in een dicht begroeid bos. Ik heb mijn berenbelletje aan mijn tas hangen en ben zeer alert. Op een hoge top hebben we een mooi uitzicht over de hete bronnen en de drukke parkeerplaatsen eromheen. We dalen weer af en gaan de bronnen bekijken.

Soms noem ik mezelf schrijfster, maar nu kom ik toch woorden te kort om te beschrijven wat we zien. Het is een gebied met een bijzondere, terrasvormige kalksteenformatie, die ontstaan is doordat uit kalksteen afkomstige mineralen die zijn opgelost in heet water en vervolgens aan de oppervlakte zijn afgezet. Dat is wat mijn reisgids vertelt, maar ik denk dat de foto’s het werk van me moeten overnemen. We hebben er in overvloed gemaakt. Verbeeld daar een geur van zwavel (rotte eieren) bij en je komt in beetje in de sfeer. Ik ben er helemaal weg van. We hebben echt wel eens dergelijke dingen gezien, maar nooit zo mooi en afwisselend als hier. Overal zijn gemakkelijke paden van houten vlonders en honderden traptreden die we op en af moeten. Bij iedere paar stappen is het uitzicht anders en nóg weer mooier. Klik, neem nog maar een foto en een kilometertje film. Het is vandaag wat meer bewolkt en soms is dat voor de foto’s mooier dan een felle zon uit de verkeerde hoek.

Uiteindelijk nemen we toch afscheid en rijden onze route verder. We komen echt nog mooie dingen tegen hoor, Breek me de bek niet open over ‘The Golden Gate’ waar we bijna wegwaaiden om die prachtige rotsformaties te kunnen zien. We stappen hier en daar uit om een bijzonderheid van wat dichterbij te bekijken, maar mooier kan het niet worden.

1. Marja:
    9 juli 2019
    Ik zie nog geen foto’s, maar je beschrijvingen doen veel. Toen jullie Canada verlieten had ik even het idee waarom, maar met deze beschrijvingen begrijp ik het. Een heel ander gebied en je kan niet kiezen wat mooier is.
  2. José:
    9 juli 2019
    Wat moet dat schitterend zijn! Ga, als je weer thuis bent, maar gauw de film maken, ben heel benieuwd.
  3. Marian:
    9 juli 2019
    Het is en blijft een sprookjesachtige reis.