Rustig genieten

11 juli 2019 - Moran, Wyoming, Verenigde Staten

Woensdag 10 juli

Hoewel dit nationale park bijna aansluit op het Yellowstonepark, is het hier een totaal ander soort omgeving. Er ligt een prachtige bergenrij, met spitse toppen die gedeeltelijk wit zijn van sneeuw en gletsjers. Aan de voet van die bergen liggen uitgestrekte prairies en is het land heuvelachtig en soms zelfs vlak. Je kunt eindeloos ver kijken. Er zijn hier velden vol met planten die verdacht veel op de ons bekende lavendel lijken. Het ruikt hetzelfde, heeft dezelfde grillige houtachtige groei, alleen de bloem schijnt heel anders en vrij onopvallend te zijn. Sagebrush, nooit van gehoord en internet helpt me tot nu toe niet verder. Geeft niet, het is gewoon erg mooi.

We rijden vanochtend eerst diezelfde onverharde weg van gisteren nog een keer. Die gaat door een heuvelachtig gebied en is erg mooi. We doen dat natuurlijk om die grizzly nou eindelijk eens te zien, maar alleen wat herten kruisen ons pad. Dan rijden we maar door naar het Grand Teton National Park, waardoor we gisteren zijn komen aanrijden.

Het Grand Tetonpark is minder spectaculair dan de andere Amerikaanse parken, maar door zijn zo heel andere uitstraling is het zeer aantrekkelijk. Het is door die prairieachtige gebieden en mooie meren lekker open. Er is weer een rondweg waar de meeste dingen te bekijken zijn. Alles weer goed aangegeven met informatieborden bij de parkeerplaatsen. De hele rondweg is 75 kilometer en dus goed te doen. Het is zonnig en behoorlijk warm, wel 25 graden, dat hebben we deze reis nog niet eerder gehad. Voor mij dus té warm, maar een grote wandeling zit er toch niet in, alleen bij al die parkeerplaatsen even hier en daar naartoe lopen. Dat is steeds maar een paar honderd meter. We kijken naar een weiland vol bizons en wandelen langs de fotogenieke Snake River. Er zijn verschillende uitzichtpunten naar de prachtige Teton bergen en we kunnen zelfs ergens wat lekkere dingen voor de lunch kopen.

Een stukje verder komen we bij punt waar we even terug kunnen gaan naar vroeger. Op de parkeerplaats is het erg stil. Hiervandaan kunnen we naar een kerkje lopen dat in 1925 hier is gebouwd voor de cowboy’s en hun familie uit deze streek. Het is prachtig onderhouden en er zijn leuke oude foto’s waarop we zien hoe hier vroeger alles te paard en met (huif)karren naar de kerk kwam. Aan de andere kant van de parkeerplaats is nog meer te zien, maar kijk, daar staat een picknicktafel, lekker in de schaduw. Geen muggen, weinig mensen, gewoon een uitgelezen plekje voor ons. Als we onze sandwich op hebben, wandelen we verder. We zien hier het eenvoudige huis van een pionier die er een kleine winkel op na hield. Hij maakte een houten boot als een soort veerdienst. De winkel en het woonhuis zijn mooi onderhouden en in de winkel staan allerlei spullen uit die tijd, maar ook zeepjes, bier en snoep uit vroeger tijd, maar wel om nu te gebruiken. Erg leuk om overal rond te kijken.

Verder met de route, waarbij we steeds dit soort uitstapjes kunnen maken. Ook vandaag eindigen we met een glas koud bier en mijn schilderspullen op de houten waranda. Na het eten rijden we nog even een zeer kort rondje, maar ook vandaag geen grizzly te zien. Dat gaat niet meer lukken deze reis. Het was een heerlijke dag om alvast terug te komen naar minder spectaculaire dingen en te wennen aan de gewone wereld.

1. Marja:
    11 juli 2019
    Een rustige dag en toch veel gezien, alleen geen Grizly. Dan zit je in een gebied waar gewaarschuwd wordt voor beren en mag je niet wandelen, vervolgens verstoppen ze zich. Nu heb je een reden om weer een ander deel te gaan bekijken en dit gebied mee te nemen om volgende keer wel beren te spotten.
    Hele mooie foto’s.
  2. Miranda:
    11 juli 2019
    Nou.... wennen aan de 'gewone' wereld?.... Die foto van het kerkje is alles behalve gewoon. Ook hier is het weer prachtig!! Wat een mooie reis is dit.
  3. Marian:
    11 juli 2019
    Lekker rustig aan doen is ook wel eens lekker hoor. Trouwens een heel leuk winkeltje.zochten ze geen personeel ? Dan had je kunnen solliciteren en konden jullie nog wat langer blijven op zoek naar de Grizly.
    Nee hoor kom zo zachtjes aan maar weer richting Nederland . Het is weer mooi geweest en zijn wij weer in het vizier. Ook wij zijn in het wild echt bijzonder hoor.
  4. José:
    11 juli 2019
    Mooie foto's. Hoewel heel anders, ook weer een mooi gebied. Een beetje historie erbij, ook leuk. Ik sluit mij aan bij Marian: kom zo zachtjes aan maar weer richting Nederland. Op naar het gewone leven!
  5. Rina Langen:
    12 juli 2019
    Wel een heerlijke vakantie met zoveel mooie dingen om te zien.
    Dat je die grizzly nog steeds niet gezien hebt??? Jammer...er waren genoeg andere mooie dieren tóch.
    Nog even verder genieten samen!