Op zoek naar de grizzly

10 juli 2019 - Moran, Wyoming, Verenigde Staten

Dinsdag 9 juli

Jammer, we moeten dit mooie park verlaten, maar omdat we vandaag niet zo’n lange rit hebben kunnen we nog een overgeslagen stuk vlak bij ons vertrekpunt bekijken. De Noord en Zuid Rim, die aan weerszijden van de indrukwekkende 40 kilometer lange canyon ligt. Er zijn twee watervallen, maar je moet er flink voor dalen (en dus klimmen) om er te komen. Ik heb nog steeds weinig adem door het hoogteverschil, maar Peter durft het wel aan. Het levert natuurlijk mooie plaatjes op. Gelukkig zijn al die andere punten langs de rim ook stuk voor stuk prachtig. Vanaf ‘Artist Point’ hebben we een van de mooiste uitzichten over de canyon. We kijken 500 meter diep en zien de grondlagen in verschillende kleuren. Het zwart aan de top van de lava, roze tussenlagen en de invloed van de ijzerhoudende grond die het gesteente oranje en vooral ook geel heeft gemaakt. Hieraan dankt het park zijn naam ‘Yellowstone’. Na nog ruim twee uur genieten van al dat ruige moois rijden we naar onze volgende bestemming.

Wanneer we het park aan de zuidkant goed en wel verlaten hebben, zijn we al snel in het volgende nationale park, het ‘Grand Teton’. Het is heerlijk weer en we komen al snel bij een paar prachtige meren. Zullen we eerst eens een lekkere wandeling maken? Nou, vergeet het maar, we worden overal gewaarschuwd voor beren. Verboden toegang zelfs. Prachtige, aantrekkelijke, smalle paden door kniehoge lavendelpollen, die nog niet in bloei staan, maar heerlijk ruiken. NEE, verboden. Hier in dit gebied is de grizzly de baas en zeker tussen half mei en half juli als de jongen nog klein zijn, is deze beer niet te vertrouwen. We rijden verder. Ons volgende onderkomen, ligt een twintig mijl buiten het park dat we morgen verder kunnen bezoeken. Het blijkt een soort ranche te zijn met een Indianennaam ‘Togwotee’. Paarden in een afgezet stuk, grote stoffige parkeerplaats, weinig auto’s. Ik ben in een western beland. Vriendelijke ontvangst. ‘Kunnen we hier wandelen?’ Tenslotte zitten we hier aan de voet van een paar prachtige beboste bergen met mooie wateren erdoor. NEE, niet doen, er zijn hier heel veel grizzly’s en het is echt niet vertrouwd om te wandelen.

Boven de saloon is een houten soort waranda met een paar stevige stoelen. Ik heb in de afgelopen weken zoveel inspiratie opgedaan, zowel voor verhalen voor mijn middelste kleinzoon, als voor het maken van schilderingen, dat ik me heerlijk installeer aan de stevige tafel in de schaduw. Het is nog geen vijf uur en de zon brand flink. Peter trekt zijn korte broek aan en haalt in de saloon twee grote glazen koud bier. We hebben nog geen grizzly gezien, maar ik wil er toch een proberen te schilderen. Vaak kijk ik naar de overkant waar in de groene berm regelmatig van die zware jongens te zien zijn.

Aan het begin van de avond gaan we er nog eens op uit. Er is hier vlakbij een ‘overlook’ waarvandaan we een mooi uitzicht hebben op de bergen en de prachtige glooiende velden om ons heen. NEE, ga vooral niet wandelen, blijf in de auto. Nou willen wij graag beren zien, dus wordt ons geadviseerd een paar mijl te rijden, de kans is groot. We keren naar rechts waar een grindpad naar boven loopt en we een mooi uitzicht hebben. Dat zal de weg naar de overlook zijn. We rijden eindeloos door een prachtig gebied. Komen een andere automobilist tegen die meldt dat er een stukje verderop beren zijn. We rijden door, zien veel natuur, duizenden lavendelstruiken, een enkel hert, maar geen beer. Na een héle lange tijd zien we een bord. Teruggaan is 6 mijl, verdergaan 5 mijl. Dan maar verder. Geen beer gezien en de avond begint te vallen. Gelukkig komen we uiteindelijk weer bij de grote weg. Het schemert, maar de bergen in de verte kleuren mooi paars. We rijden nog even door naar de overlook om de zonsondergang te vangen. Wat blijkt, we hadden niet naar rechts, maar naar links gemoeten. Na 200 meter is daar inderdaad een prachtig uitzicht op de nu oranjegekleurde bergen met een ondergaande zon. Nou, die mooie tocht pakken ze ons niet meer af, nou nog een grizzly morgen en dan zijn we echt helemaal tevreden.

Ik heb hier weer behoorlijk internet. Ik zag dat de foto’s van eergisteren allemaal dubbel staan en die van gisteren helemaal verdwenen zijn. Ik zal proberen alles in het gelid te krijgen. Bladeren jullie dus nog maar een keer door de foto’s en misschien wel films.

1. Marcelle:
    10 juli 2019
    Ik heb meerdere keren door jullie foto's gebladerd. Hoeveel mooier kan het nog worden! Spectaculair.
  2. Marja:
    10 juli 2019
    Alleen de foto’s laten me al meegenieten en dan nog die mooie beschrijvingen. Al met al weer een echte droomreis. Toen jullie naar Amerika afzakte dacht ik nog waarom daar naar toe, maar inmiddels begrijp ik het helemaal.
  3. José:
    10 juli 2019
    Wat een prachtig gebied. Er moesten alleen geen beren zijn, vind het maar niks, hahaha. Schitterende foto's!