Hotdogs en popcorn

4 juli 2019 - Whitefish, Montana, Verenigde Staten

Donderdag 4 juli

Groot feest in de States, het is vandaag Independence Day, een nationale feestdag ter ere van de aanname van de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring. In alle Amerikaanse steden en dorpen vinden grote en kleine festiviteiten plaats om 4 juli te vieren. Wij willen wel eens een dagje wat anders zien dan natuurschoon, zeker omdat er hier ook niet zoveel op dat gebied meer in de buurt is.

We rijden naar Bigfork, een plaatje niet ver bij ons vandaan. Het is druk met parkeren, er rijden shuttlebusjes. Wij rijden gewoon door en kunnen vlak bij het dorp onze auto gemakkelijk kwijt. Dit plaatsje is ook bekend vanwege het houtsnijwerk. Daar krijgen we niets van te zien, want langs de straat staan allerhande stoeltjes netjes in gelid. Soms zit er iemand op, maar de meesten zijn nog leeg. Dat kan hier blijkbaar, ‘s ochtends je stoeltje neerzetten en dan pas komen als je vindt dat het tijd is. We wandelen wat rond en zien het aan. We horen dat de parade om 12 uur begint. Het is nu elf uur. We kopen een beker take-away koffie en besluiten een uurtje te wachten. Geen idee waarop, maar het is heerlijk weer, de sfeer is gezellig en we zien wel. Overal is popcorn, water en hotdogs te koop, dus ook daarmee passen we ons aan. Om twaalf uur vinden we een lekker plaatsje op een grasheuvel met wat bankjes.

Wát er nou eigenlijk allemaal meeloopt weet ik niet, militairen, brandweer, scouts, cheerleaders, misschien ook wel plaatselijke politici. Thuis gaan we niet eens naar de carnavalsoptocht, die tien keer mooier is, maar hier zitten we met een hotdog en een zakje popcorn verbaasd om ons heen te kijken. We genieten en maken leuke foto’s. Na een halfuurtje lijkt het al voorbij te zijn, dus voordat iedereen zijn auto weer gaat opzoeken, knijpen we ertussenuit.

Bij Lakeside, een plaatsje aan het grote Flathead Lake dat we nou eens NIET gaan bekijken, kunnen we op een heerlijk terras aan het water een lunch gebruiken. Het lijkt wel vakantie. Natuurlijk eten en drinken we vrijwel alle maaltijden buiten de deur, want dat is hier gebruikelijk. Bij alle hotels die we tot nu toe onveilig hebben gemaakt, was slechts tweemaal een ontbijt. We kopen regelmatig sandwiches voor onderweg, nemen soms een krentenbrood voor het ontbijt mee en verder schuiven we maar ergens aan als we trek hebben. Nee, goedkoop is deze reis weer niet.

Op de terugweg naar Whitefish begint het te regenen en onweren. We zijn vandaag dus op tijd thuis en ik kan zelfs nog wat schilderen. Het was een rustdag vandaag, dat hebben we ook wel eens nodig.

1. Marja:
    5 juli 2019
    Leuk om het eens mee te maken en te zien. Daarbij er gewoon een rustige dag van maken is ook wel eens lekker.
    Lunchen alsof je vakantie hebt. Heerlijk.
  2. José:
    5 juli 2019
    Leuk om tussendoor ook eens een typisch "Amerikaans" dagje mee te maken. En een beetje rust af en toe is ook niet verkeerd. Lekker relaxt wat schilderen, prima!
  3. Rina Langen:
    5 juli 2019
    Even een relaxt dagje kan ook geen kwaad, zo kun je je weer opladen voor de volgende dagen. Het is per slot van rekening toch vakantie, hihihi... veel plezier verder!!!
  4. Miranda:
    5 juli 2019
    Hihi.... grappig. Echt zoals in de series en films. Hoort ook bij vakantie, dit soort festiviteiten meemaken.