Reis zonder naam 06 Woensdag

14 juni 2023 - Zeewolde, Nederland

Woensdag 14 juni

Vandaag hoog tijd voor een wandeling, we hebben het gemist. Het was ook nodig om weer eens wat te kunnen afvinken. Voor wie dat niet weet: we maken voornamelijk wandelingen van de serie ‘Groene Wisselwandelingen’. Dat zijn wandelingen die altijd bij een punt beginnen waar je met openbaar vervoer kunt komen. Dat is voor ons niet zo belangrijk, maar voor anderen wel. Die wandelingen leiden je altijd over de mooiste paden en natuurgebieden, ook daar waar andere wandelingen met een boogje omheen lopen. Als er een stad of dorp wordt aangedaan, zal dat altijd via groenstroken en parken gaan. Er zijn door het hele land bijna 700 van deze wandelingen en ze zijn vrijwel allemaal aantrekkelijk. We kwamen eens iemand tegen die vertelde dat hij er al 600 gelopen had. Wij hadden er toen misschien pas 16 gelopen. Daarna zijn we er beter op gaan letten en nemen regelmatig een overnachting om weer een paar wandelingen te kunnen afstrepen. We zitten nu wel op 116 afgevinkte wandelingen, denk ik, en die van vandaag was er ook een van.

We begonnen een kilometer of tien van Zeewolde vandaan, bij de sluis. Daar is een natuurgebied, het Hulkesteinse bos met lange graspaden, dijken en een stuk langs het Nijkerkernauw, een randmeer dat is ontstaan door de inpoldering van zuidelijk Flevoland. Al direct merken we dat de vegetatie hier heel anders is. Kleigrond, weilanden, ‘nieuwe aarde'. Langs het eerste deel woekerde blijkbaar de reuzeberenklauw, want die was rigoreus weggesneden. Daar zijn ze nog niet vanaf, want het stak alweer aardig zijn kop op. Bankjes waren er weer niet, maar wel veel vogels. Wat irritant dat je al die verschillende vogelgeluiden wel hoort, maar de vogels niet ziet. We kregen wel een roodborsttapuit goed in beeld, maar de wielewaal en de tuinfluiter lieten van zich horen, maar gaven ons niet de kans om ze te bekijken. Vinken en merels vinden we al te gewoon om bij stil te staan.

Na dertien kilometer was de wandeling gedaan. Als er langs het water een windje blies was het lekker, maar meer beschut, is het nog steeds knap warm.

We reden nog even naar Bunschoten-Spakenburg, we waren nu toch lekker in de buurt en het is z'n mooi fotogeniek stukje, vooral bij de oude haven. We hebben er lekker brood met paling gegeten, een tweede lunch eigenlijk, want we hadden ook broodjes bij ons. Die waren om kwart over twaalf al op. Vanavond maar wat eenvoudigs klaarmaken. Geen spijt van, want we zaten daar heerlijk bij de haven met ons visje. Vooral omdat we ook het bericht kregen dat Timo geslaagd was voor zijn havo.

Vanavond zullen we dus even naar Nieuwegein rijden om hem te feliciteren. We hebben niet voor niets besloten om in Voorthuizen een huisje te huren, we wisten het natuurlijk en dat is goed te doen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marian:
    14 juni 2023
    Fijn dat Timo is geslaagd. Gefeliciteerd! De moeite waard om vanavond in de auto te stappen. Robin is ook geslaagd. Dus ook daar feest.
    Fijn dat de vakantie zo leuk is. Iedere dag maken we het een beetje mee. Misschien wat te heet voor jullie maar volgende week naar de koelere wadden. Houdt ons op de hoogte en vooral genieten
  2. Marcelle:
    14 juni 2023
    Extra feestelijk tintje vandaag omdat jullie kleinzoon geslaagd is.
    Flink aantal km’s in de benen lees ik. Goed bezig voor de leeftijd… (plaag even!)
  3. José:
    14 juni 2023
    Weer een wandeling afgevinkt! Niet zo'n lange wandeling voor jullie doen, maar mooi genoeg voor het warme weer. Met als beloning een lekker broodje paling en niet te vergeten het goede bericht dat Timo geslaagd is. Veel plezier vanavond!
  4. Petra:
    14 juni 2023
    Ooohhh broodje paling! Heerlijk hoor!!
    En een mooie wandeling.
    Ik zeg TOPdag!!
    Gefeliciteerd met Timo!!
  5. Beppie:
    15 juni 2023
    Nou, dan hebben jullie nog heel wat wandelingen te gaan. Je zit er in ieder geval niet om verlegen als je een wandelvakantie plant.
    Gefeliciteerd met je kleinzoon!