Reis zonder naam (deel 26) dinsdag

4 juli 2023 - Smilde, Nederland

Dinsdag 4 juli

Weersomstandigheden ideaal, we hebben nog één wandeling hier die we graag willen lopen. Fochterloërveen.

Over het gebied

Tot aan de horizon: veen, veen en nog eens veen. Op de grens van Friesland en Drenthe ligt een uitgestrekt natuurgebied, het Fochteloërveen. Het is een van de laatste gebieden met hoogveen in West-Europa.

De wandeling is ditmaal geen rondwandeling, maar loopt van Appelscha tot Bovensmilde. We kunnen met de bus naar Appelscha, dat is gemakkelijk. We zetten wel de auto vlak bij de bushalte neer, want dat scheelt toch anderhalve kilometer lopen en vanmiddag weer anderhalve kilometer terug. Om kwart voor tien beginnen we in Appelscha aan deze flinke wandeling. Eerst twee kilometer over een lange asfaltweg, maar dan gaan we de Compagnonsbossen in, een mooi gebied. Veelal lange rechte lanen, want omdat het hier vroeger allemaal veengebied was, kun je dat nog aan de indeling van straten en landschap merken.

Het is een uitdaging om iedere dag een andere vogel te fotograferen en vandaag zien we een jonge gekraagde roodstaart. We worden echte kenners. Dan komen we in het echte veengebied, dat hoort vochtig of nat te zijn, maar door de droogte van de laatste weken is het dat niet. Voor het wandelen natuurlijk lekker, maar het geeft een wat vertekend beeld. Wij vinden het prachtig, de fietsers rijden over schelpenpaden, maar wij mogen op een gegeven moment over hele smalle voetpaden verder. Zover je maar kunt kijken zien we wuivend gras, heideplanten, wat moerassige stukken. We zien zelfs zonnedauw, een vleesetend plantje. Natuurlijk blijven we weer overal bij stilstaan, maar dat maakt die wandelingen nou juist zo leuk.

Horeca komen we op deze tocht niet tegen, we hebben een thermosflesje koffie bij ons en natuurlijk onze lunchpakketjes. Gelukkig niet te warm vandaag, er staat een stevige wind.

De laatste drie kilometer moeten we weer over een lange, rustige asfaltweg, dat is dan een beetje taai op het eind. Er was ergens een brug afgesloten, zodat we een stukje om moesten lopen. Als we weer bij de auto terug zijn, hebben we 23,5 kilometer gelopen.  Daar hebben we acht uur over gedaan, geweldige dag. Thuis een poosje buiten op het terras wat rusten voordat ik een lekker maaltje klaarmaak. Benieuwd of we morgen nog wat kunnen ondernemen voordat we naar huis rijden, of dat het weer echt zo slecht wordt als de weerman verwacht.

1. José:
    4 juli 2023
    Dat was weer een prachtige wandeling en een flinke lange ook om het af te leren. Hoe kennen jullie toch de namen van al die verschillende vogels, planten en zelfs weidejuffers?
    Morgen de laatste dag, weer uitgerust van de vakantie 😂 naar huis. Goede reis!
  2. Miranda:
    5 juli 2023
    Weer bijzonder leven gezien dus. Leuk hoor...
    Hopelijk valt het morgen mee. Kijk maar uit op de weg!