Reis zonder naam (deel 23) Zaterdag

1 juli 2023 - Hooghalen, Nederland

Zaterdag 1 juli

Het is druilerig en er worden buien verwacht. Geen lekker wandelweer. We willen ook graag naar Kamp Westerbork nu we er toch zo dichtbij in de buurt zijn. Eerst even langs de supermarkt, want het herdenkingskamp gaat toch pas om 11 uur open. Thuis de boodschappen opgeruimd en op pad.

Voor wie het niet meer zo precies weet: Kamp Westerbork was tijdens de Tweede Wereldoorlog een doorgangskamp bij Hooghalen in de toenmalige gemeente Westerbork in Drenthe.  Het kamp was een voorportaal waarvandaan ruim 102.000 in Nederland wonende Joden en 245 Roma per trein werden gedeporteerd naar concentratie- en vernietigingskampen in Duitsland, Polen en Tsjechië.

Omdat het wat miezerig weer is, bezoeken we eerst het museum en kijken naar een film. Over een halfuur vertrekt er een shuttlebus naar verder gelegen monumenten en herdenkingsplaatsen. Een en ander is ons niet erg duidelijk. Als we naar de bus lopen, staat daar een lange rij wachtenden, te veel om allemaal in die bus te kunnen. Maakt niet uit, over twintig minuten gaat er weer een.  Het blijkt dat er twee keer per dag een rondleiding over het terrein wordt gegeven, als wij er met de volgende bus aankomen, is die dus al bezig. Maakt niet uit, ik kan toch niet lang stilstaan (vanwege mijn rug) en nadat we een poosje hebben staan luisteren, wandelen we zelf verder. Er staan overal ‘palen’ waaruit informatie en verhalen komen. Het regent inmiddels steeds maar door. Niet hard, maar ook niet aangenaam. Alles ligt nogal ver uit elkaar, en omdat het ons niet duidelijk is, hoe een en ander in elkaar zit, weten we ook niet goed waar we allemaal naartoe moeten.

Als we vinden dat we wel genoeg gezien hebben, besluiten we met de bus terug te gaan. Tja, die gaat pas over een half uur, maar je kunt via een mooi aangelegd bospad ook teruglopen, tweeënhalve kilometer, dat is een eitje voor ons, beter dan zomaar te staan wachten. Het is een mooi stuk door het bos, jammer dat het nu serieus gaat regenen.

We eten in de auto op de parkeerplaats ons lunchpakketje leeg en hebben geen zin meer om nog verder in het museum rond te kijken.

We hebben nog een ANWB-autoroute in de auto liggen en daar rijden we een stuk van. Allemaal leuke dorpjes langs mooie kleine wegen. We stappen nog ergens uit voor een kop koffie en worden weer nat. Nou is het genoeg voor vandaag, we gaan naar huis terug. Toch een interessante dag geweest.

We kunnen nog wat buiten zitten lezen en schilderen voordat ik ga kokkerellen.

1. José:
    1 juli 2023
    Kamp Westerbork is op zich al geen vrolijke omgeving, kan me voorstellen dat je in de regen dan snel bent uitgekeken. Jammer, hoor, zo’n verregende dag. Gelukkig dat je bij het huisje een terras hebt, waar je toch lekker buiten kunt zitten zonder nat te worden. Morgen lijkt het beter weer te worden. ✌️
  2. José:
    1 juli 2023
    Verkeerde icoontje 😄, moet zijn 🤞
  3. Miranda:
    2 juli 2023
    Jammer van de regen. De temperatuur was niet verkeerd.... Maar wel weer lekker buiten geweest. Je bent weer 'uitgelaten' 😉
  4. Marcelle:
    2 juli 2023
    In bijna elke vakantie komt zo’n mindere dag voor. De regen was welkom voor alle bomen en planten. Pluspunt, het rook zo lekker fris naar nat gras.
    Gelukkig is er jullie comfortabele huisje en hoef je niet in een klamme tent.
    Fijne reis verder! Morgen komt de zon weer met een aangename temperatuur.