Reis zonder naam (deel 27 SLOT) woensdag

5 juli 2023 - Roosendaal, Nederland

Woensdag 5 juli

We hebben onze vakantie vandaag stormachtig afgesloten. Inpakken als je naar huis gaat, is meestal zó gepiept, dus we konden nog net alles droog om negen uur in de auto zetten, voordat bij ons de eerste regen viel. Code rood-wit-blauw, maar wij konden behoorlijk doorrijden. In het noorden van het land was het noodweer, vooral die wind maakte het lastig. Naarmate we wat zuidelijker kwamen, werd het beter en om één uur konden we in het zonnetje de auto weer uitpakken. We hadden onderweg nog een mooie tuin willen bekijken, maar dat hebben we natuurlijk niet gedaan. Vroeg thuis, dus er zijn al heel wat wassen gedraaid, buurvrouw van koffie en een praatje voorzien en de tuin vriendelijk toegesproken. Daar viel de schade best mee.

Bijna vier weken van huis geweest en het lijkt alsof we alleen maar gewandeld hebben. Jawel, dik 300 kilometer, op een paar kilometer na kan ik zeggen 333 kilometer. Klinkt saai, maar voor ons is dat het niet. Vergeet niet dat we ook andere leuke dingen hebben gedaan.

Zo bekeken we de tuinen van dr. A Vogel, maakten we een stadswandeling door Elburg, dat is voor onze culturele vorming. We gingen in Arnhem naar het openluchtmuseum, ook alweer goed voor onze geestelijke ontwikkeling. We zagen Harderwijk, waar we niet alleen de historische stad bekeken, maar ook smulden van het museum van Marius van Dokkum. Gingen ook nog even op en neer naar Nieuwegein om onze geslaagde kleinzoon te feliciteren.

Dan gaan we varen, ja hoor, met het veer van Harlingen naar Vlieland en later van Vlieland naar Terschelling. Ja, op de eilanden hebben we voornamelijk gewandeld, maar we hebben ons ook verdiept in al die verschillende vogelsoorten. Wat we niet weten zoeken we op, meestal tijdens die wandelingen, vandaar ook dat we er zo lang over doen.

Weer later twee dagen Leeuwarden, nou als dat geen cultuursnuiven is. Dik dertig graden en dan alle muurschilderingen gaan bekijken, afkoelen in een museumhuis. Nog wat muurschilderingen, museum voor een expositie van Esscher, echt, we zijn heel goed bezig geweest. Natuurlijk larderen we al die dagen wel met een terrasje en een etentje, het is tenslotte vakantie en met die hotels moet je wel. Aankomen zullen we niet doen (hoop ik).

Tijd voor een boottochtje. Door strubbelingen met het veer kwamen we in een snelle watertaxi terecht op Schiermonnikoog.

Toen naar Drenthe, buiten een paar wandelingen zijn we ook gespot in Westerbork, in het hunebedcentrum, zien radiotelescopen en lopen over het Boomkroonpad. We zien zelfs een ecokathedraal, al weet niemand wat dat is.

Zie je nou wel, we deden veel meer dan wandelen, hoewel het wel een wandelvakantie was. Mijn beenspieren zijn hard als kabels, we zijn nog nooit zo bruin geweest als nu en weten weer veel meer van de bomen, planten en vogels. Wij hebben vier topweken gehad, leuk dat jullie met ons meegereisd hebben, al was het voor de lezer misschien wat saai, ik wil mijn verhaal toch kwijt.

1. Petra:
    5 juli 2023
    Het was een erg leuke vakantie als ik de verhalen lees!! Wat hebben jullie veel gedaan en gezien en wat hebben jullie genoten!!
    Leuk om te lezen zo'n vakantieverhaal!
  2. José:
    5 juli 2023
    Jullie kunnen terugkijken op een superfijne vakantie, waarin jullie van alles hebben gedaan wat jullie fijn vonden. Al die kilometers wandelen moet er niet aan denken, maar ik vond het weer heel leuk om jullie te volgen (in mijn stoel, hahaha). Ben blij, dat jullie de storm overleefd hebben en weer heelhuids thuis zijn.
  3. Edith:
    5 juli 2023
    Juist een vakantie is er voor om die dingen te doen waar je je fijn bij voelt en van kan genieten. Fijn om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben gehad. Jullie hebben het ook getroffen met het weer. Nu weer lekker in jullie eigen huis en nagenieten van al het moois dat jullie hebben gezien. Ook al mag deze vakantie geen naam hebben hij is in ieder geval geslaagd.
  4. Miranda:
    6 juli 2023
    Het is helemaal niet saai om te lezen! Door jullie enthousiasme, word ik ook enthousiast. Na de plantenapp heb ik nu ook de vogelapp gedownload , hihi.... Ik wandel graag mee hoor, al ben ik blij dat ik dat vanuit mijn bed kan doen 😅 Jullie hebben genoten, dus genoot ik mee. Welkom thuis!
  5. Beppie:
    6 juli 2023
    Ik heb elke ochtend tijdens mijn eerste kopje koffie genoten genoten van jullie reisverslag. Soms was ik al plaatsvervangend moe na het lezen over het geploeter door mul zand of onder de hete zon en dan moest mijn dag nog beginnen :)
    De afwisseling van stad, cultuur en historie heb ik vol aandacht gelezen.
    Ik kan alleen maar respect voor jullie hebben... 333 km in de benen. Ik doe het jullie niet na.
    Kortom, bedankt voor het meereizen en meegenieten!
  6. Marian:
    6 juli 2023
    Ik heb de afgelopen 4 weken lekker met jullie meegewandeld. Met het grote voordeel dat ik lekker op de bank kon blijven zitten. Jullie hebben lekker gedaan wat jullie leuk vinden en dat is nu precies wat de bedoeling is van vakantie. Nu weer thuis de draad oppakken en aan de slag met het maken van fotoboeken waarbij je nog even kan nagenieten .