Reis zonder naam (deel 25) Maandag

3 juli 2023 - Rolde, Nederland

Maandag 3 juli

Vandaag een wandeling die we in Rolde kunnen beginnen. Al snel zijn we het dorp uit en dan vallen er druppels. Zo'n ‘hetsteltniksvoor-maar-je-wordt-er toch-lekkernat-van-buitje'. Al snel hebben we van die handige festival regenjasjes aan. Het blijft toch wel een halfuurtje doorzeuren, maar intussen lopen we toch maar lekker langs kleine paadjes in een prachtig gebied. We lopen langs weilanden en slingerende paadjes langs de Deuzerdiep en de Anreediep. Nooit van gehoord, maar wat is het prachtig. De regen is gestopt, de jasjes kunnen uit. Het gras komt tot heuphoogte en maakt ons nu van onderaf nat.

Zoals iedere dag kijken we onze ogen uit. Nu de ergste droogte voorbij is, lijkt alles extra hard te groeien, langs en in het water groeien de prachtigste bloemen. Heerlijk dat de natuur tegenwoordig wat meer zijn gang mag gaan en niet ieder uitbundig sprietje uit het water wordt gebaggerd.

Uiteindelijk komen we in Assen aan. Daarvan zien we niet veel meer dan wat straten rond het station en de koffiebar, want al snel wandelen we weer in het stroomdal van de Drentse Aa, met daarin een vlonderpad over een stuk moeras. Tientallern zwaluwen vliegen heel de dag al om ons heen, ze zijn met de camera's amper te vangen, net zoals het weidebeekjuffertje, een prachtig zwartblauw libelleachtig iets.

Uiteindelijk lopen we een paar kilometer over een voormalig spoortraject Assen-Stadskanaal naar Rolde terug. We kopen bij een wegverkoop eigengemaakte dadelbonbons als souvenir voor thuis. Daarna nog langs twee grote hunebedden om weer in het dorp en de auto terug te komen. Met de 18 kilometer van vandaag kwamen we over de 300 kilometer die we deze weken al gelopen hebben. Ik voel me reuzesterk, dat doen we toch maar. Nu nog even een lekker gezond maaltje klaarmaken, de spieren moeten gevoed.

1. José:
    3 juli 2023
    Wat is Nederland toch mooi! Al 300 km lang ontdekken jullie steeds weer prachtige stukken natuur. Jammer van de regen, maar diehards als jullie malen daar niet om😄 Mooie foto’s van een zwaluw en weidebeekjuffertje, toch gelukt!
  2. Marcelle:
    3 juli 2023
    Drenthe is wel heel mooi als geheel en ideaal om te wandelen. Ik zet deze provincie maar eens op m’n weekendje-weg verlanglijst.
    Wauw, jullie voetstappen daar haalden ruim 300 km, chapeau!
    Ook nog zelf koken na deze dag…😅