Zondag 2 juli

2 juli 2017 - Santa Rosa, California, Verenigde Staten

Naar Santa Rosa

***

Hoewel we nog een volle dag hebben, zit het er voor mijn gevoel toch op. Vandaag rijden we naar Santa Rosa, ten noorden van San Francisco. Hiervandaan zullen we morgen gemakkelijk naar het vliegveld kunnen rijden. Vanuit het prachtige bosrijke gebied bij Yosemite rijden we een steeds kaler gebied in. Ook heel mooi. De heuvels zijn goudgeel van de grassen die, waarschijnlijk door de droogte en warmte, al zijn verdord. Ertussen plukjes van groene bomen. Daarna wordt het wat vruchtbaarder. Langs de bermen rijen met oleanders in alle kleuren. Ik zie fruitgaarden en standjes waar vers fruit wordt verkocht. Wat verder op de route zijn flinke windparken op de gouden heuvels aangelegd. Ertussendoor pikzwarte koeien die het geheel wat schilderachtigs geven.

Naarmate we dichterbij San Francisco komen gaat de tweebaans weg over naar een vierbaans, een zesbaans en uiteindelijk een tienbaansweg. Ondanks de zondag is het druk en tot tweemaal toe komen we in een file terecht. Later horen we dat het waarschijnlijk komt omdat het dinsdag Independence Day is. Veel mensen hebben dan een vrij weekend en trekken eropuit. We hoopten onderweg nog een leuke uitstap te kunnen maken, maar buiten een sanitaire- en een lunchstop komt het niet.

We rijden langs een groot merengebied ten oosten van San Francisco, maar we zien alleen maar wegen, flyovers en andere knap aangelegde wegen. We hebben onze ogen hard nodig om steeds op de juiste baan te blijven rijden. Eenmaal een afslag gemist kost het je veel tijd om je route weer op te pikken.

Om halfvijf zijn we in Santa Rosa. Dat ligt in een wijngebied, maar een wijnproeverij zit er voor ons niet in. Alcohol en rijden gaan niet goed samen en we kunnen toch geen wijn meenemen. Een prachtig hotel. Van de stad hebben we geen informatie en terwijl Peter met een erg vriendelijke baliemedewerker praat over eventuele uitstapjes voor de laatste uurtjes, zie ik dat er een aantrekkelijke tuin bij het hotel is. Als ik niks weet over een stad, mis ik niets ook. We duiken met ons boek en een plaatselijk wijntje op de gemakkelijke banken in de tuin en vinden het wel goed zo.

Later pakken we voor de laatste maal onze koffers zorgvuldig in. Geen scherpe dingen of flesjes in de handbagage, even goed nadenken, want morgen vliegen we terug.

1. Ank:
    3 juli 2017
    Goede vlucht naar huis. Leuk dat ik gedachten met jullie mee kon reizen!
    Groeten, Ank
  2. José:
    3 juli 2017
    Mooie vergezichten en een stukje "American highways", een mooie afsluiting van een schitterende reis. Een heerlijke tuin om te relaxen is een goede voorbereiding op de lange vlucht naar huis. Goede vlucht!
  3. Marja:
    3 juli 2017
    De laatste avond dan nog even uitrusten van jullie schitterende maar wel heel drukke en indrukwekkende reis. Goede reismorgen en jullie nemen het mooie weer mee, want ook aan deze kant van de oceaan gaat de zon weer schijnen.
  4. Wilma Bergmans:
    3 juli 2017
    Goede reis! En welkom thuis. Ook weer fijn denk ik.
  5. Beppie:
    3 juli 2017
    Hè, is jullie vakantie nu al om? Ik zat net lekker in het ritme - elke ochtend bij mijn eerste kop koffie jouw reisverslag - en wil eigenlijk nog veel meer zien/lezen over Amerika. Ik heb ervan genoten en wil je hartelijk bedanken.
    Goede reis terug en succes met de jetlag. We 'zien' elkaar snel weer op de site.
  6. Monic van laar:
    3 juli 2017
    Inmiddels vlieg je denk ik maar toch een goede thuiskomst!
    Bedankt voor het meereizen en je innemende verhalen!
  7. Ron Hoogland:
    3 juli 2017
    Oh wat gaat dat hard, niet! Maar aan alle moois komt een eind. Volgens mij hebben jullie onwijs genoten en superveel gezien. Het was het, denk ik wel waard.
  8. Rina Langen:
    3 juli 2017
    Goeie reis naar huis. Komende tijd kun je nog lekker samen nagenieten van jullie mooie en indrukwekkende reis.