Woensdag 14 juni

14 juni 2017 - Tucson, Arizona, Verenigde Staten

Woensdag 14 juni

De zon laat zich in Tucson 350 dagen per jaar zien, dus over het weer hoef ik het niet te hebben. Tucson is een aangenaam stadje. De huizen zijn bijna allemaal van een zandkleurig soort steen of stuclaag gemaakt. Langs de straten en in de tuinen is er groenaanleg. Het vreemde is alleen dat waar je bij ons grote of minder grote, groene bomen ziet, je hier cactussen ziet. Geen grasveldjes natuurlijk, maar wel wat bloeiende struiken. Ik vraag me af hoe de ouders dat met hun kinderen doen. Ik zie de vingertjes van mijn kleindochter al gedachteloos langs hekjes en struikjes gaan. Auwauwauw… Naalden, langer dan haar vingertjes, steken aan alle kanten naar buiten.

We rijden over een prachtige, smalle, kronkelende weg door de bergen. Aan weerszijden zien we de begroeiing, die uit echte woestijnplanten bestaat. Sommige cactussen hebben nog wat bloei, andere dragen vrucht. Stevige, houtachtige struiken, gortdroge zandgrond overal. Er zijn verschillende uitkijkpunten, dus daar maken we gebruik van. Om negen uur zijn we bij het Sonora Desert museum. Nee, geen stoffige vitrinekasten, maar een deel van de woestijn die beheerd en onderhouden wordt. Op een leuke, educatieve manier, kun je hier van alles te weten komen over de Sonora woestijn. We zien veel oudere dames en heren (vrijwilligers?), die uitleg geven over van alles en nog wat. Er hangen overal bordjes om ons te waarschuwen voor de hitte. Her en der fonteintjes waar je een slokje water kunt nemen. Bij de toiletten kun je wat antizonnebrandmelk op je hand laten lopen, om je regelmatig in te smeren.

We zien veel verschillende planten, natuurlijk cactussen, maar ook bloeiende planten die vlinders en bijen lokken. Vogels die we van dichtbij kunnen bekijken, zoals de piepkleine kolibrie. Grotere woestijndieren, zoals beren en wolven zitten wat verder bij ons vandaan. Er zijn vissen en mineralen, die in de bergen gevonden zijn.

Het is nog warmer dan gisteren, we lopen van schaduwstreepje naar schaduwstreepje. Af en toe een boompje, soms een kleine overkapping.

Na een paar uur wordt het ons echt te gek. Het is op het heetst van de dag. We rijden naar de Old Tucson Studio’s, maar die zijn jammer genoeg alleen maar in het weekend open. Daar is een hele western stad opgebouwd, die gebruikt is voor de opnames van verschillende films. Gaat dus niet door. We hebben nog een andere optie.

Veel steden in dit deel van Amerika zijn ooit begonnen doordat er een missiepost werd neergezet. De oude Spaanse missiepost San Xavier del Bac ligt hier niet ver vandaan. Het ligt in een Indianenreservaat en werd in 1780 gesticht. De huidige gebouwen vormen een van de mooiste nog bestaande voorbeelden van de Spaanse koloniale architectuur. Zeer de moete waard om de hitte nog even te trotseren.

Daarna doen we wat boodschapjes, eten een hapje en ja, we kunnen het niet laten, we gaan nog even op stap omdat het licht overdag te fel is voor mooie foto’s. Op  twintig minuten rijden afstand ligt nog een mooi State park, waar we nog een uurtje wandelen.

Het is nu halftien en nog dertig graden, goed van mij he?

1. Ank:
    15 juni 2017
    Zeker goed van je! Schrijf je het hele stuk nog 's avonds of ook al onderweg? Die hitte is slopend, lekker weer de auto in. Rijden jullie om beurten? Ik moet bekennen dat bij ons Ron alle kilometers heeft gemaakt, en het waren er veel. Wij hebben enorm genoten van alle parken, zo uiteenlopend. Elke ochtend werd ik wakker: wat gaan we vandaag weer voor iets moois zien? Ik wens jullie hetzelfde plezier, om nooit meer te vergeten.
  2. José:
    15 juni 2017
    Ja, heel goed. Ik ben blij dat jullie er nog zijn en niet inmiddels gesmolten zijn! Wat een mooi missiegebouw, eenzaam tussen de cactussen! Zijn jullie er ook in geweest? Een beetje verkoeling misschien? Mooie foto's weer.
  3. Marcelle:
    15 juni 2017
    Wat een fijn verslag weer, ik voel de droge hitte als het ware. Ook is deze site heel prettig om van te lezen. Wat is er toch veel te zien en te beleven in zo'n woestijn, niks saaie zandvlakte. Leuk detail dat water en zonnecrème beschikbaar zijn, goed geregeld daar in Amerika.
  4. Beppie:
    15 juni 2017
    Ik heb een paar dagen achter elkaar gelezen en vind het een genot om vanuit mijn koele huiskamer met jullie mee te reizen. Wat een hitte, maar wat mooi allemaal.
    Maar goed dat je laatst in Frankrijk die hoed hebt gekocht!
  5. Peter en Ria:
    15 juni 2017
    Nog even over de kerk: ja, we zijn er ook in geweest. Alle deuren stonden open, de warmte kwam ook voor een deel binnen. Prachtige kerk met oude beelden. Verschillende van die beelden hadden kleding aan. Maria in een glanzende jurk, Johannes met een baby op zijn arm in een doopjurkje. EEn andere heilige lag onder een mintgroene deken. Op fotoś zag ik dat er ook van kleding gewisseld werd. Net als bij manneke pis.
  6. Ron Hoogland:
    15 juni 2017
    Toepasselijke songtekst: ‘Jojo left his home in Tucson, Arizona for some Californian grass. (get back - the Beatles) ’ In jullie geval andersom. Owee, ik word toch iedere keer weer week als ik die landschappen zie. Dan drijven de herinneringen toch vanzelf weer boven
  7. Marja:
    15 juni 2017
    Dat leren ze vanzelf hoor om niet aan een cactus te komen. Een keer zo'n stekel is genoeg.
    Wat een schitterende reis, pas maar op met die hitte. De auto zal wel airco hebben dan is het daar in ieder geval goed toeven.
  8. Leny:
    15 juni 2017
    Je verdient een pluim, hoor.
    Wat een interessante natuur. Zoveel anders dan in andere delen van de wereld.
  9. Sila:
    16 juni 2017
    Heel mooie foto's. Jullie zien erg goed uit en ik denk dat jij mooie donker tint in je huid zou krijgen.