Donderdag 6 juni, op weg naar Stockholm

6 juni 2024 - Stockholm, Zweden

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de reacties die jullie onder mijn verslagen zetten. Ik lees ze meestal in de auto (als het niet mijn beurt is om te rijden) en dan is het net of ik even met vriendinnen kan kletsen.

Vandaag beginnen we weer met felicitaties, ditmaal voor onze oudste kleindochter. Sorry meisje, ook bij dit feest kunnen we niet aanwezig zijn.

We moeten eerst inpakken en ons huisje schoon achterlaten, maar het is toch amper negen uur als we wegrijden. Vandaag een lange rit, maar natuurlijk met onderbrekingen. Als eerste maken we een stop in Gränna. Dat is een plaats in Småland in Midden-Zweden. Het behoort tot de gemeente Jönköping en ligt aan het op een na grootste meer van Zweden, het Vättermeer. Ik pik maar even een stukje van internet voor het gemak. Gränna is bekend om typische rood-wit gestreepte zuurstokken in de vorm van kleine wandelstokjes, die polkagris genoemd worden, en om zijn jaarlijkse 'ballonnendag' ter ere van poolreiziger Salomon August Andrée, die omkwam toen hij met z'n ballon de noordpool bereiken wilde.

We hebben onderweg al regen gehad en als we uitstappen valt er ook een buitje. Hebben we de regenjacks niet voor niets meegenomen. Het is een erg toeristisch dorpje waar we al eens eerder zijn geweest. Overal snoepwinkeltjes. Je vullingen springen spontaan uit je tanden en je komt kilo's aan door alleen maar te kijken naar al dat lekkers. Kopen doen we dus niet. In veel winkeltjes kun je de zuurstokmakers aan het werk zien.

Ook de ballonvaarder kom je hier en daar tegen. Ik vind ballonvaren leuk, maar helemaal naar de noordpool? We stappen de auto weer in en gaan eens een flink eind naar het oosten. Daar is het droger en zonniger. Dat komt mooi uit, want ik vind nog een toeristische weg langs een natuurgebied, een kilometer of 90 onder Stockholm wat ons einddoel voor vandaag is.

Bij het natuurgebied kunnen we weer een wandeling maken over een klein eiland. We kiezen er een van vier kilometer, maar oei, wat vallen ze me zwaar. Het is inmiddels wel een graad of 17, we moeten flink klimmen, klauteren over boomwortels en veel, heel veel muggen van ons afslaan. Jáhááá', ik weet het, anti-mug opsmeren, maar ik heb zo'n hekel aan die rommel op mijn huid, ik krijg het er zo benauwd van als ik dat allemaal dichtsmeer. Nou, die vier kilometer telden dus dubbel, maar het was er wel mooi. Overal informatiebordjes. We hadden geen tijd om ze te lezen en dat Zweeds van ons is niet geweldig. We gebruiken nu veel een vertaal-app, dat gaat prima, maar we wilden toch ook niet al te laat in het hotel zijn.

Bij de auto terug al onze muggenbulten ingesmeerd en het laatste uurtje gereden. Ik weet eigenlijk niet hoeveel kilometer we in totaal al gereden hebben, vandaag tegen de 400, maar meestal is het minder. We zijn nu twee nachten in een voorstad van Stockholm. Jullie begrijpen wel welke stad we morgen op deze tussendag gaan bezoeken? Bij de receptie van het hotel is een heel aardige man, die zóveel info gaf over het openbaar vervoer, maar vooral ook over alles wat we écht moeten gaan zien in Stockholm, dat we wel een week bij kunnen boeken...

Wordt vervolgd, eerst maar een nachtje slapen.

1. Miranda:
    6 juni 2024
    Oh, ik had niet door dat het alweer een reisdag was... Wel lekker dat jullie dat altijd weer kunnen onderbreken met een mooi uitstapje! Veel plezier morgen in Stockholm.
  2. Peter en Ria:
    6 juni 2024
    In deze weken zijn bijna alle dagen reisdagen, maar morgen hebben we weer een 'rust'dag.
  3. Marja:
    6 juni 2024
    Tja, daarvoor ben je in Zweden, om de muggen te ontmoeten. Ik zou de smeerseltjes toch echt stellen boven de steken, want ik houd niet van jeuk.
    Een behoorlijk eind, die vierhonderd kilometer en dan ook nog een week proppen in een dag morgen om Stockholm te bekijken. Fijne dag morgen en ik kijk uit naar je verslag.
  4. José:
    6 juni 2024
    Leuke snoepwinkeltjes en mooie zuurstokken, maar alleen om naar te kijken!
    De wandeling mocht natuurlijk ook niet ontbreken, zelfs de muggen houden jullie niet tegen😄 Hoe vervelend ook, smeren kun je toch beter voor het steken doen dan erna. Dan zit je huid toch ook dicht?
    Heel veel plezier morgen in Stockholm!
  5. Loeky Wijling:
    6 juni 2024
    Wat leuk om jullie verslagen te lezen en de bijbehorende foto's te zien. Ik lees ze iedere dag voor het slapen gaan. Leuk ritueeltje hoor.
  6. Marcelle:
    7 juni 2024
    Bij het volgen is goed te merken dat jullie de reis uitgebreid en zeer goed hebben voorbereid. Compliment!
  7. Petra:
    7 juni 2024
    Ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen!! En war een mooie foto's!!🤩
  8. Beppie:
    7 juni 2024
    Ja, als je een rondreis maakt, ontkom je er natuurlijk niet aan flink wat kilometers te maken. Ik ben wel benieuwd of jullie een idee hebben hoeveel kilometers jullie in die vijf weken in totaal zullen rijden.
    Morgen - inmiddels vandaag - naar Stockholm. Ook daar ben ik benieuwd naar, omdat jullie graag de natuur opzoeken en de grote steden over het algemeen een beetje vermijden. Heel veel plezier vandaag! Ik kijk weer uit naar het volgende verslag.
  9. Peter en Ria:
    7 juni 2024
    Ik denk dat we rond de 2000 hebben gereden n in de eerste week. (we gaan in totaal bijna vijf weken weg).
  10. Cojo:
    7 juni 2024
    Mmmm die zuurstokken, als ze dan ook nog niet poederig maar glazig en bikkelhard zijn, neem mee! Ooit bij Jamin vroeg een kassamedewerker aan mij; 'Is het voor een school?' Dom ventje. Afijn het klinkt weer goed, hoewel... die muggen?

Jouw reactie