Woensdag 5 juni, rustdag

5 juni 2024 - Svenstorp, Zweden

Na al die mooie, droge dagen, wordt er vandaag regen verwacht. Niet heel de dag gelukkig, maar we moeten er wel rekening mee houden. Na het ontbijt eerst een wandeling rondom ons park gemaakt. We zitten midden in de bossen en bij een vijver. Op het park zijn amper bewoners, heel rustig dus. Op goed geluk een bosweg ingeslagen en doorgelopen tot we in drassige grond wegzakten. Gelukkig hebben we onze regenjacks meegenomen, want we redden het niet droog en na een dik uur komen we nat thuis. Op het eind van de wandeling zag ik een bosuiltje. Jammer genoeg zag hij mij ook, dus ik kon mijn camera niet eens richten. Lekker is het dan dat we vandaag niets hoeven. Als het goed is zal het vanmiddag droog zijn.

Ik kan eindelijk eens wat tekenen. Gisteren hebben we een vos een rotonde zien oversteken, bij dat havenstadje notabene, ook geen foto, maar ik kan het proberen te tekenen. Anders dat uiltje misschien? We moeten ook onze bagage weer eens reorganiseren. Werk aan de winkel.

Nou, verder dan een schets ben ik niet gekomen, het was ineens droog. Lunchpakketjes klaarmaken en wegwezen. We hebben van deze omgeving geen wandelkaart, dus op goed geluk gaan we maar eens proberen een rondje om het meer te maken. Allemaal asfaltwegen, maar er rijdt niemand. Net als in Nederland is hier veel water gevallen en alles is groen. De verspreid staande, weinige huizen zijn traditioneel in ossenbloedrood geschilderd met spierwitte kozijnen. Ze lijken in het groen verzonken te zijn, prachtig. Die rode verf komt uit de kopermijnen in Falun, wij zijn daar in het verleden wel eens geweest.

De glooiende velden staan vol bloemen, net als de bermen. We zien duizenden lupines, margrieten, beemdkroon, boterbloemen, grasklokjes, ooievaarsbekjes, nou, noem alles wat veldbloem is maar op. We lopen dus niet snel en onze ogen maken overuren. Toch nog te vlug zijn we bijna het meer rond. Dan zien we nog een zijpad, met een blauw pijltje. De verf lijkt nog nat te zijn en het pad is zo te zien pas opnieuw van een grove grindlaag voorzien.

Op Google Maps zien we dat deze weg in een grotere boog om ons resort loopt. Dat willen we wel. Kilometers ver kunnen we het pad volgen en ook weer op tijd een zijpad vinden om uiteindelijk toch terug te komen. Het was tenslotte wel onze rustdag. De twee wandelingen bij elkaar waren 17,5 kilometer. Het aantal bloemsoorten en beestjes die opgezocht moesten worden, heb ik maar niet geteld.

1. Marja:
    5 juni 2024
    De meeste huizen zijn inderdaad rood geverfd omdat rode verf het goedkoopst is, tenminste vroeger.
    Wat heerlijk zo’n mooie wandeling en dat op een rustdag. De gegevens die ik gevolgd heb was het in Zweden een mooi voorjaar tot nu toe, met hogere temperaturen en meer zon dan Spanje en Portugal.
  2. Peter en Ria:
    6 juni 2024
    Ik zie nu pas dat ik ook op een reactie kan reageren. Het bleek dat deze verf houtrot voorkwam, daarom is het veel gebruikt.
  3. Marcelle:
    5 juni 2024
    Fit hoor, zoveel kilometers. En dat zou dus een rustdag zijn? (grapje) De natuur samen met het wandelen brengt de rust volop voor lichaam en geest tenslotte. Wat een variatie al deze reis!
  4. José:
    5 juni 2024
    Fijn, dat het niet al te lang heeft geregend en jullie je rustdag (!) lekker met wandelen konden doorbrengen. Voor jullie is een dag niet gewandeld, een dag niet geleefd tenslotte😄 Mooie foto’s.
  5. Cojo:
    6 juni 2024
    Mooi daar en ja, 17,5 km..... Geef me een paar weken :-) Geniet lekker verder en je vosje is toppie!
  6. Peter en Ria:
    6 juni 2024
    Ik hoop het vosje ooit uit te werken, maar dat denk ik wel vaker en dan nog...
  7. Beppie:
    6 juni 2024
    Ik heb elke ochtend bij mijn eerste kopje koffie genoten van je verhalen. Helaas niet gereageerd - mijn laptop amper open gehad de laatste dagen, druk druk druk.
    Dus dan nu maar een lange reactie als goedmakertje.
    Inmiddels drie landsgrenzen gepasseerd en op gisteren na steeds geluk gehad met het weer. Al heel wat kilometers gemaakt, met de auto maar ook in de benen. Haha, een rustdag en dan evengoed 17 km wandelen. Poeh, ik ben plaatsvervangend moe. Wat heerlijk dat ik al die kilometers mee kan beleven zonder al te veel inspanning. De foto's geven mooi weer wat jullie al allemaal gezien hebben en jullie zijn eigenlijk pas net onderweg. Ik verheug me alweer op de volgende kilometers, maar eerst nog even genieten van het comfort van het huisje waar jullie nu verblijven.
  8. Peter en Ria:
    6 juni 2024
    Goedgemaakt hoor, ik miste je al.

Jouw reactie