Maandag 17 juni, een prachtige route naar het zuiden.

17 juni 2024 - Tromsø, Noorwegen

We zijn een beetje laat vanmorgen. Een paar keer wakker geweest om naar de kathedraal te kijken in de hoop dat de zonsondergang en -opkomst, zich zou weerspiegelen in de kerk. Nee dus, of ik heb op het verkeerde moment gekeken. Bij het ontbijt raken we in gesprek met een paar Zweden, heel gezellig, maar al met al zijn we dus niet vroeg. De weken gaan veel sneller dan we dachten en willen. We zitten nu zo'n beetje op de helft.

Vandaag rijden we niet verder naar het noorden, maar zakken we langzaam af naar het zuiden. Nou ja, heel klein stukje nog noordwaards, voordat de weg echt naar het zuiden buigt. Deze weg, de E6, is een prachtige weg die ons langs de fjorden voert. Het ene mooie vergezicht na het andere. Hard opschieten kun je er niet, want de gemiddelde snelheid is maar zo'n 80 kilometer per uur. Vinden we helemaal niet erg, we rijden om de beurt, het is rustig op de weg en op deze manier genieten we van al het moois dat voorbijschiet.

We stappen regelmatig bij mooie uitzichtpunten uit. Bij Olderdalen zouden we het veer moeten nemen naar Lyngseidet. Daarvandaan een stukje rijden naar Svensby om vervolgens een volgend veer te nemen naar Breivikeidet. We moeten een halfuurtje wachten, maar in een heerlijk zonnetje met amper wachtende auto's, een picknicktafel en een toilet, is dat wel even lekker. Dan komt de boot en krijgen we te horen dat het veer voor de tweede oversteek kapot is. In plaats van een lekker boottochtje moeten we nu 100 kilometer extra rijden. In tijd maakt het niet uit en de weg is prachtig, maar toch een beetje jammer.

Het is al tegen half zeven als we onze bagage in Tromsø neer kunnen zetten. Een paar jaar geleden zijn we hier enkele dagen in de winter geweest, daar hebben we zowel mooie als minder leuke herinneringen aan. We gaan gelijk nog een avondwandelingetje maken om te zien of we het herkennen nu die halve meter sneeuw verdwenen is. Tussendoor eten we een hapje en vervolgen daarna onze wandeling. Het ziet er anders uit, maar we kennen het nog wel. Langs het water is het nog steeds het mooist, in de smalle straten vind ik het veel mooier als er sneeuw ligt. Leuk om nog even terug te komen. Een nogal toeristisch stadje waarvandaan je veel excursies kunt maken.

Terug op de kamer mijn dagboek. Sorry dat ik vandaag zo laat ben, maar wij hadden weer een prachtige dag.

1. Marja:
    17 juni 2024
    Net een paar dagen na mijn zwager, leuk.
    Hij is ergens opgeklommen om de zonsnietondergang te gaan zien en dat een paar dagen terug, dus zullen jullie ook de zon niet echt onder zien gaan denk ik.
    Wat jammer van die boot, dat werd een flink eind om ook al kost het dan niet veel tijd extra. Wel leuk dat jullie hier nu in een andere periode zijn dan de vorige keer. Geniet van jullie reis en de niet zonsondergang,
  2. José:
    17 juni 2024
    Alweer op de helft! Wat gaat het snel voorbij. Maar eerst nog dik genieten van al het natuurschoon, dat jullie tegenkomen. Jammer, dat die tweede boottocht niet doorging. Leuk, om weer even in Tromsø te zijn.
  3. Cojo:
    18 juni 2024
    Je zit nu in een deel wat mij het meest trekt, hoge bergen met sneeuw en fjorden, smalle rustige wegen, supermooi!
  4. Peter en Ria:
    18 juni 2024
    Ja, ik weet het, jij bent een bergliefhebster. ik vind heel veel mooi, maar vooral natuur.
  5. Marcelle:
    18 juni 2024
    Gewoon blijven onthaasten hoor, zeker met je blog plaatsen. Ik zit 's avonds alleen maar met de laptop op schoot naar de mail te staren tot je verhaal verschijnt. Grapje ;-)
    Zeer bijzonder deel van de reis. Alles lijkt daar groots, ruim en kakelfris. Hier begint het eindelijk een beetje zomers aan te voelen, maar liefst zon, droog en 18 gr. voor vandaag.
    Ik heb de tube factor 8 al klaarliggen :D Fijne reis verder!

Jouw reactie