Zondag 16 juni, van Finland naar Noorwegen.

16 juni 2024 - Alta, Noorwegen

In ons huisje wat dingen kunnen wassen en de tassen weer op orde gebracht, we kunnen verder. Het is heel stil op de weg, we rijden nog steeds naar het noorden en ook als altijd over mooie wegen. Pauzes en foto-stops schieten er een beetje bij in, we durven de auto niet meer uit door de muggen. Op deze manier schiet het wel lekker op. We passeren weer een grens, ditmaal van Finland naar Noorwegen, in Zweden zullen we nu niet meer komen.

Als we de grens passeren, springen de klokken automatisch een uur terug, dus is de dag voor ons weer langer. Eenmaal in Noorwegen gaan de glooiende hellingen over in serieuze bergen. Een prachtig stuk weg tussen kloven en haastig water maakt het filmisch. Lekker rustig, dus wij rijden ook kalmpjes, des te meer kunnen we ervan genieten. Er valt ook een bui, maar als we in Alta aankomen, schijnt de zon alweer.

Alta ligt aan het gelijknamige Altafjord, maar daar hebben we geen tijd voor. Omdat we lekker vroeg zijn, hebben we wel tijd om het stadje te bekijken. Als tip kreeg ik mee dat we in ieder geval de kathedraal van het noorderlicht moeten bekijken. De kerk is geïnspireerd op aurora borealis (noorderlicht). De toren is 47 mtr. hoog en heeft een spiegelende werking, dat komt door het titanium (buitenkant) en het noorderlicht reflecteert. Het gebouw reflecteert letterlijk en figuurlijk het poollicht dat in deze contreien de luchten kleurt. Als een spiraal volgt de kerk de vorm van het licht. Ook binnen speelt het licht een grote rol. Jammer genoeg konden we niet naar binnen, maar we zijn er helemaal omheen gelopen en hebben volop foto's genomen. Ik vind het een prachtig gebouw.

In Alta werd aan het eind van de 19e eeuw het eerste permanente noorderlichtobservatorium ter wereld gebouwd. Doordat er boven het gebied rond Alta over het algemeen minder bewolking hangt dan boven andere plaatsen in Noorwegen, is de kans het noorderlicht te zien relatief groot. Van mei tot en met augustus is het hier 24 uur daglicht. Liefhebbers komen speciaal hierheen om de middernachtzon te zien. De middernachtzon lijkt wel één lange zonsopgang en zonsondergang tegelijk. We hebben al gezien dat ons hotel net niet gunstig genoeg ligt om het vanuit ons raam te kunnen zien. Verder dan de wekker zetten en even uit het raam kijken gaat onze interesse niet, dus ik vrees dat we vannacht gewoon lekker slapen.

Alta speelt een belangrijke rol in de Samicultuur. Ik ga hier niet alle informatie neerpennen die ikzelf, maar ook iedere geïnteresseerde kan opzoeken op internet. Ik wandel verder door Alta.

Vanaf de kerk loopt een brede wandel/fietspromenade. Het ziet er allemaal nieuw uit. Overal bloembakken, kunstwerken en natuurlijk restaurants en winkels die vandaag gesloten zijn. In de korte zijstraten ook weer die smaakvolle aankleding. Op een van de pleinen hangen tientallen tekeningen, zo te zien zijn ze gefotografeerd en op speciaal fotokarton geprint. Als we het Noors op de informatie goed begrijpen gaat het over vredestekeningen (zie ook het filmpje).

Veel meer valt er hier niet te zien. We willen toch nog wel wat beweging en lopen in de richting van het water, een paar kilometer verder. Langs allemaal moderne gebouwen in prachtige kleuren, lopen we door. Geen mug te zien hier. Langs het water loopt een drukke weg en zo te zien is er hier geen leuke haven of zoiets. We nemen een andere weg terug, we hebben ons stappendoel wel gehaald.

Vanavond heerlijk rendiervlees gegeten. Heerlijk mals, echt genieten.  Ik ben dol op die dieren.

We hebben ervoor gekozen niet naar de Noordkaap te gaan. Dat is vanaf Alta dik 200 kilometer rijden. Leuk als je iets wilt afvinken op je bucketlist, maar we hebben al vaak gehoord dat het verder eigenlijk niets toevoegt. Ja, de natuur is mooi dat laatste stuk, maar dat is het in deze omgeving overal. De Noordkaap zelf is erg toeristisch en druk, daar hebben we helemaal geen zin in, er is verder niet veel te zien. We passen dus voor dat stuk en zakken vanaf nu langzaamaan weer zuidwaarts.

De pietlutten onder ons zullen opmerken dat de weg morgen eerst nog iets noordwaarts gaat, maar dat is voor de Polarsteps volgers.

1. José:
    16 juni 2024
    Wat een schitterende kathedraal! Op internet zag ik een foto waarop hij in het noorderlicht te zien is. Wat zal dat in het echt mooi zijn. Jammer, dat jullie niet naar binnen konden, daar ziet het er ook apart uit. Een bijzonder plaatsje met al die natuurfenomenen: duidelijk noorderlicht en de onmiddellijke overgang van zonsondergang in zonsopkomst.
    Raar eigenlijk, dat er hier geen mug meer te zien is. Hebben die geen paspoort voor Noorwegen😄
  2. Peter en Ria:
    16 juni 2024
    Ik ben natuurlijk ook even op internet gaan kijken, bijzonder hoor. Van die muggen snep ik ook niks, misschien is het hier droger? Hoger? Eigenlijk ben ik steeds dingen aan het opzoeken, vermoeiend hoor, vakantie.
  3. José:
    Heb medelijden met je😛
  4. Marja:
    16 juni 2024
    In Noorwegen zijn inderdaad minder muggen, het ligt er wel aan in welk deel je bent. Aan zee, staat meer wind en daar houden de muggen niet van,in het binnenland met bos en stilstaand water heb je er wel meer last van, vooral in het noorden, dus Lapland, maar ook in het midden. Het zuiden is te vergelijken met Nederland.
    Je foto’s zijn weer schitterend.
  5. Peter en Ria:
    16 juni 2024
    We zijn nog steeds in Lapland en ik zag behoorlijk wat moerassige velden, dus heerlijk voor een mug. Misschien hebben ze een vrije dag?
  6. Miranda:
    17 juni 2024
    Wat een lege straten. Ik vind het niet erg aantrekkelijk eruit zien. Lelijke grote gebouwen, die brede lege straten. Misschien valt het mee als je er rondloopt, maar deze foto's trekken mij niet. Wel de weg ernaar toe!
  7. Cojo:
    17 juni 2024
    Het zijn schitterende gebouwen maar die bergweg trekt me het meest, zeker omdat het er zo rustig is.

Jouw reactie