Maandag 24 juni, terug over poolcirkel.

24 juni 2024 - Mosjøen, Noorwegen

Krijgen jullie nog niet genoeg van iedere dag die mail van mij? Je kunt je uitschrijven hoor.

Vandaag reden we van Fauske weer verder naar het zuiden. Omdat het regenachtig en zwaarbewolkt was toen we wegreden, hebben we de adelaars bij Bodø overgeslagen. Het is toch weer 100 kilometer extra. We moesten eigenlijk nog ergens een supermarkt vinden voor wat brood, een bakker heb ik hier nog nooit gezien. We reden weer de prachtige E6 langs bergen en dalen, piepkleine dorpjes en heel veel water. Geen supermarkt, maar ik lees iets over een Nordland National Park. Klinkt goed. Vlakbij het gehucht Storjord, zien we borden langs de kant van de weg en we rijden een grote parkeerplaats op. In het informatiecentrum legt een medewerkster uit, welke wandelingen er zijn en welke voor ons wel geschikt lijken. Als eerste maken we een wandeling langs een prachtige kloof waar het water met een flinke snelheid turkooisachtig doorheen stroomt. Ik heb ergens gelezen dat dit nog een overblijfsel is van een oude handelsroute die naar Zweden leidde. Over een smalle weg gingen dan paarden en wagens met groot gevaar langs de rivier aan de ene kant en de zware rotsblokken aan de andere kant. Moet ik nog eens opzoeken hoe dat zat.

In ieder geval is het heerlijk lopen langs de heldere turquoise-blauwe rivier, de Junkerdalselva, met de vele stroomversnellingen. Er schijnen hier bijzondere bloemen en planten te groeien. De eerste kilometer is nu nog veilig voor de huidige wandelaar, hoewel er nog wel eens steenlawines naar beneden storten. We moeten dezelfde weg weer terug. Bij de auto een kop koffie en in een soort bezinepompachtig zaakje konden we twee broodjes ham-kaas kopen, in de auto had ik nog blikjes appelcider van een eerdere aankoop. Voor de zekerheid regenjacks aan/mee en klaar voor de volgende wandeling. Gelukkig amper klimmen en de muggen hebben we geweerd door ons in te smeren.

Het is een bosachtig deel dat ons naar een waterval leidt. De waterval zelf hebben we van onderaf al gezien. Hij komt hoog van de berg, maar is niet zo indrukwekkend. Nu zien we hem van wat dichterbij, maar het zijn eigenlijk alleen stroomversnellingen ergens halverwege. Er staat een picknicktafel bij, dus daar hebben we onze broodjes lekker opgegeten.

Uiteindelijk hebben we 9 kilometer gewandeld en het nog droog gehouden ook, bofferds die we zijn, want eenmaal in de auto begint het te regenen en nu ik dit om 22:00 uur schrijf regent het nog steeds.

Nu moeten we echt verder, we hebben nog 200 kilometer te gaan. Gelukkig neemt Peter die voor zijn rekening. Ik vind de weg hier best smal, bochtig en met flinke klims en afdalingen. Veel als het dan ook nog regent ... Ik heb de laatste dagen niet veel gereden, ik ben bijrijdster en zoek de uitstapjes op.

Zo komen we ook bij het Arctic Circle Center. Dat is een bezoekerscentrum dat precies op de poolcirkel ligt. Er is hier ook een monument voor alle gestorven werkers die deze weg en de spoorlijn hebben aangelegd, veelal buitenlandse gevangenen. Er ligt hier ook nog sneeuw, ik zou wel even willen voelen of een sneeuwbal maken, maar het plenst, dus we zitten al snel weer in de auto. Wij zijn nu dus weer onder de poolcirkel terechtgekomen.

Dan nog de rest van de weg, we zijn pas kwart over zes bij het hotel. Het plaatsje Mosjøen moet de moeite waard zijn, maar we moeten nog eten en het regent, nou, ik zou er een zwaarder woord voor willen gebruiken, maar ik ben netjes opgevoed.

1. Marja:
    24 juni 2024
    Wat jammer van de regen, ik vind die bochten en smalle wegen altijd wel leuk, alleen dan niet met de caravan er achter.
    Als je verder zuidelijk bent, de Trollstigerroute is afgesloten ivm vallend gesteente..
    Welkom terug beneden de poolcirkel, maar ik denk dat heel Noorwegen mooi is, dus dan maakt zo’n cirkel ook niets uit.
    Nee hoor, ik schrijf me niet uit, ik wacht elke avond vol ongeduld op je mailtje en Frans leest ook mee.
  2. Peter en Ria:
    25 juni 2024
    Fijn dat je niet uitschrijft. Van die vallende stenen hebben we doorgekregen hoor, maar toevallig lag het al niet op onze route.
  3. José:
    24 juni 2024
    Vandaag weer eens een lekkere wandeling gemaakt in een mooi gebied zonder regen, super! Jammer, dat het daarna wel hoosde.
  4. Peter en Ria:
    25 juni 2024
    Gelukkig is de auto nog waterdicht, maar het is wel vervelend rijden .
  5. Cojo:
    25 juni 2024
    Goeiemorgen alweer, over dat uitschrijven heb ik gedacht, als ik dan nog kan meelezen tenminste, en reageren als ik zin heb. Op dit moment krijg ik een (bijna) een overdosis Noorwegen, zoon en sch dochter varen met een cruise schip jullie kant op sinds 4 dagen. Ook zij genieten
  6. Peter en Ria:
    25 juni 2024
    Blijf maar lekker meelezen joh. Ik kan niets aan dei reclame doen, tenzij ik een duurdere versie aanschaf. Reist je zoon met de Hurtigruten?
  7. Petra:
    25 juni 2024
    Nee joh!! Het is zoooo mooi om jullie te kunnen volgen en te lezen wat jullie zien en beleven!!
  8. Peter en Ria:
    25 juni 2024
    Fijn Petra, ik moet toch aan iemand mijn verhaal kwijt kunnen?
  9. Miranda:
    25 juni 2024
    Jammer van die regen elke keer. Even een rondje in de sneeuw was natuurlijk wwl leuk geweest. Maar die wandeling door de kloif was wel prachtig...
  10. Peter en Ria:
    25 juni 2024
    We hadden ook vijf weken regen kunnen hebben, we hebben helemaal niks te klagen. Die sneeuw zag er overjarig uit.
  11. Marcelle:
    25 juni 2024
    Je reisblog ben ik niet zat, wel de reclame die volop over m'n scherm verschijnt. Een noodzakelijk kwaad, maar goed, dat mag de pret van het lezen niet drukken.
    De video van de hangbrug .. brrrr. Moedig hoor om die te nemen. Beetje avontuur hoort erbij.
  12. Peter en Ria:
    25 juni 2024
    Ik was nog heel lang draaierig na die brug(gen). Fijn dat je toch blijft lezen, ik wist dat van die reclame eigenlijk niet. Ik krijg zelf niet zoveel.
  13. Beppie:
    25 juni 2024
    Nee joh, ik schrijf me zeker niet uit! Vind het veel te gezellig om elke ochtend je blog te lezen en de foto´s te bekijken.
    Brr, die wiebelbrug... niks voor mij, hoor.
    Wat een contrast qua weer. Hier is de zomer dan eindelijk begonnen. Hoewel, 30 graden is meteen wel heel warm. Maar... we klagen niet na al die regen die hier gevallen is.
  14. Peter en Ria:
    25 juni 2024
    30 Graden? Nou, dan kom ik niet hoor. Het was hier vandaag 20 en ik zat al te puffen. Blij dat je niet uitschrijft, het eind komt al in zicht. (Mwah)

Jouw reactie