Dinsdag 25 juni, reisdag met waterval.

25 juni 2024 - Namsos, Noorwegen

Warm stap ik naar buiten, ik heb zwaar geslapen, het was heel warm op de kamer. Wel bijzonder is het verhaal achter dit hotel. Fru Haugans Hotel is het oudste hotel van Noord-Noorwegen! Het is lid van ‘historische hotels’. Natuurlijk is het regelmatig gerenoveerd en voldoet het aan de huidige eisen, maar we kunnen op veel manieren zien dat het oud is. Door het slechte weer hebben we gisteravond ook in het hotel gegeten. Ik denk in kamers van het oude woonhuis. Er hing een foto van mevrouw Ellen Haugen en ook portretten van familieleden. Het behang, de vloeren, wat kleine dingen waren waarschijnlijk wel antiek en van familieleden. Onze hotelkamer was prima, maar wat klein en dus ontzettend warm.

Het hotel heeft wortels die teruggaan tot 1794 en is daarmee het oudste in Noord-Noorwegen. Het hotel kreeg zijn huidige naam dankzij Ellen Haugan, die het in 1885 overnam. Het hotel ging over op haar dochter en nakomelingen en wordt vandaag de dag gerund door de vijfde generatie.

De hele nacht heeft het nog geregend, maar geluksvogels die we zijn, nu we op stap gaan, is het droog. In de zalmrivier, die dwars door de stad stroomt, zwemt de zeeforel. Ons hotel ligt ook aan die rivier.

Gisteravond regende het zo hard, dat we amper iets van het stadje gezien hebben. Voordat we vandaag op stap gaan, maken we dat nog even goed.

Het hotel ligt in de charmante wijk Sjøgata, aldus mijn reisgids. Dit deel van de stad mag je zeker niet overslaan tijdens je bezoek. De negentiende-eeuwse gebouwen zijn erg goed bewaard gebleven. Slenter door de straatjes en ontdek deze levendige wijk met de kleurrijke gebouwen, leuke winkels, cafés en galeries. Veel huizen zijn van de lokale bevolking. Nou, inderdaad, hoewel we het in een rap tempo doen, zien we wel dat dit een hele leuke, fotogenieke wijk is.

Aan de overkant van de Vefsna rivier ligt de berg Øyfjellet. Je kunt de berg trotseren door de trappen van de Helgelandstrappa te nemen. Onderweg raak je waarschijnlijk de tel kwijt want de trappen bestaan uit meer dan 3000 treden, gebouwd door sherpa's uit Nepal. Elke trede is twee meter breed, er kunnen dus twee of drie mensen naast elkaar lopen. De Helgelandstrappa behoren bij de vijf mooiste bergtrappen in Noorwegen. Het is dus zeker de moeite waard om deze uitdaging aan te gaan.

Ja, dat zegt mijn reisgids, maar daar gaan we toch maar niet aan beginnen. Ik heb een stuk of dertig treden opgelopen om het gevoel te ervaren en om het af te kunnen vinken. Zouden we de hele dag hier nog zijn, dan hadden we het misschien overwogen.

We gaan serieus op stap, maar natuurlijk hebben we nog wel een uitstapje. Ten zuiden van Mosjøen, ongeveer 30 kilometer, ligt Laksforsen. Daar is nog een mooie waterval te bekijken. Ik had eigenlijk heel veel meer watervallen verwacht deze reis, maar tot nu toe was het een schrale oogst. Deze is de moeite waard. Het water komt niet van heel hoog, maar hij is breed en mooi. In het juiste seizoen schijnen hier ook zalmen te zien te zijn. Wij zijn dol op watervallen, dus een mooi uitstapje voor ons.

Even een snel rondje bij een supermarkt en de tank volgooien en verder. We komen lang een nationaal park, maar het is ons niet duidelijk of we er een geschikte wandeling kunnen maken. We rijden wel een paar kilometer over een prachtig halfverhard pad. Dan komen we bij een paar houten huizen. Waarschijnlijk vakantiehuizen. Ik zie daar een picknicktafel, maar hij ziet er wel erg mooi uit, zou hij bij dat grote huis aan de andere kant van het grasveld horen? Een meneer verschijnt op het balkon en Peter vraagt of we van de tafel gebruik mogen maken. Ja hoor, ons plekje is weer gevonden.

Echte wandelingen hebben we verder niet, maar nog wel een extra slinger van de snelweg vandaan over een heel hoog gelegen weg. De uitzichten daarvandaan zijn natuurlijk prachtig. Het weer trouwens ook, want in de loop van de dag is de zon goed doorgebroken en de temperatuur opgelopen tot een graad of twintig. De route is nog steeds overweldigend, hoe moet ik dit allemaal onthouden?

We zijn al om vijf uur in Namsos. Dat is wel prettig, want dan kunnen we dat stadje ook gelijk bekijken. Het hotel ligt in het prachtige berglandschap mooi aan een fjord waar we uitzicht op hebben. Deze havenstad is een houthakkersstad, maar daar merken we niet zoveel van. Het museum is natuurlijk al gesloten, maar ook in het centrum valt niet veel te beleven. Alles lijkt uitgestorven. We wandelen niet verder en besluiten een ‘vrije’ avond te nemen. Peter kijkt voetballen en ik kan mijn achterstallige dingen eens bijwerken en op tijd naar bed, daglicht of niet.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marja:
    25 juni 2024
    Nog een zonnetje en twintig graden, bijna het alarm als in Nederland. Want hier is het onderhand ook zomer geworden. Lekker dat in ieder geval de regen is opgehouden. Die trap, geweldig, maar inderdaad daar heb je gewoon een dag voor nodig en regelmatig uitrusten. Hij ziet er in ieder geval heel leuk uit . Breed genoeg om elkaar te kunnen steunen. Ook die waterval is mooi, vooral door zijn breedte en die oude huizen zijn leuk om een keer langs te lopen.
    Jullie hadden een fijne reisdag met een prima picnickplek.
  2. Peter en Ria:
    25 juni 2024
    Het waren veel reisuren, dat heb je met zulke lange reizen, maar het is een uitdaging om toch iedere keer wat leuke uitstapjes te vinden.
  3. José:
    25 juni 2024
    Dat was weer een fijn dagje, vooral het mooie weer zal een verrassing geweest zijn na al die regendagen.
    Leuk om in zo’n historisch hotel te logeren. Heel warm is minder, niks voor jou. Kon er geen raam open?
    Jullie hebben weer het nodige aan fraaie dingen gezien, leuk. 3000 treden beklimmen lijkt me ook voor een hele dag erg veel. Mooie foto’s.
    Veel plezier weer morgen!
  4. Peter en Ria:
    26 juni 2024
    Van die regen hebben we tot nu toe weinig last gehad. In de auto is het alleen vervelend rijden, met de wandelingen treffen we het meestal droog. Wij prijzen ons juist gelukkig met het weer dat we steeds treffen. Dat raam kon alleen op een kiertje open, anders regende het in.
  5. Marcelle:
    26 juni 2024
    Het wordt inmiddels een waterval- en picknicktafels reis haha. Ontzettend gevarieerd (ik val in herhaling) zijn deze dagen. Wat van de historie ervaren van een land of stad is waardevol.
    Tip: Onthoud al het moois dat je hebt gezien en vergeet de missers van Oranje van dinsdagavond ;-)
  6. Peter en Ria:
    26 juni 2024
    Het gaat een sport worden die picknickplekken, maar het is steeds zo'n mooi rustpuntje op het midden van de dag, wat we ook aan het ondernemen zijn. Oranje is alleen voor Peter, ik krijg daar weinig van mee.
  7. Cojo:
    26 juni 2024
    Hoe alles te onthouden? Foto's en nog eens foto's. Dat helpt vast en je dagboek, komt vast goed.
  8. Peter en Ria:
    26 juni 2024
    Je hebt gelijk, mijn verhalen, de foto's, de film, dat moet maar genoeg zijn. Nu we in het gebied rijden, waar we ooit waren, komen ook oude herinneringen weer terug, dus gewoon af en toe teruggaan misschien?
  9. Peer.:
    Hoi peter &ria ,
    Dat viel me tegen dat jullie als ervaren wandelaars de 3000 treden niet aandurven ( hi hi ).
    Poeh, ik zou ook twee keer nadenken voordat .
    Wel indrukwekkend allemaal.....
    Nog veel fijne kilometerssssssss......
  10. Peter en Ria:
    26 juni 2024
    We maken voor ons doen weinig kilometer per voet deze reis, we laten de auto het zware werk doen. Die 3000 treden, ik zo het willen, maar mijn knieën zeggen dat het goed is dat het niet kon. Leuk dat jij ook een reactie achterlaat, beetje vrije tijd nu?

Jouw reactie