Woensdag 26 juni , bij Olav op bezoek.

26 juni 2024 - Oppdal, Noorwegen

De E6 die we nu al dagenlang volgen, is geen snelweg, maar een doorgaande autoweg. In totaal is hij ruim 3000 kilometer lang. Slechts 600 kilometer daarvan is snelweg. Wij rijden hem niet helemaal, maar op het ogenblik wel grote delen. Vergis je niet, deze weg loopt ook door dorpen en steden, er mogen fietsers rijden, de weg is niet heel breed, vrachtwagens kunnen elkaar passeren, maar bij bruggen, scherpe bochten en wegversmallingen weer niet. Op delen mag je 80 kilometer rijden, maar vaak ook minder, in bewoond gebied maar 60 en in de steden zelf meestal maar 40. Er zijn ook nogal wat wegwerkzaamheden.

Waarom vertel ik dit? Wel, om uit te leggen dat 300 kilometer rijden veel langer duurt dan in Nederland. Aan de andere kant heb ik nog nooit door zo'n prachtig gebied kunnen rijden, steeds op dezelfde weg, het is werkelijk schitterend. In het hoge noorden is het veel stiller dan zuidelijker. De natuur wisselt vaak, het is te veel om uit te leggen, maar wij zijn diep onder de indruk van zowel de natuur als de infrastructuur van de weg, de tunnels en de bruggen. Wat knap om dit te kunnen verzinnen en uit te voeren.

Oké, wij gaan op weg. Namsos ligt wat buiten die E6, dus daar rijden we eerst naartoe. We passeren Steinkjer, de hoofdstad van de provincie Nord-Trøndelag. Ik heb als bijrijdster prachtige uitzichten, eerst over de stad, die tegen een helling geplakt ligt en later over het water van de Beitstadfjorden. Het is 15 graden en de zon piept af en toe tussen de bewolking door. Het geeft een bijzondere blauwe gloed over alles.

Het wordt vandaag een reisdag, maar een uitstapje moet kunnen. Een halfuurtje later kunnen we van de weg af om naar Stiklestad te rijden. Bij dit stadje werd in 1030 Olav Haraldson gedood door een leger boeren. De slag gaf een wending aan de geschiedenis. Een halve eeuw later werd er een kerk gebouwd op de plek, waar de inmiddels heiligverklaarde Olav viel.

De plek is nu een cultuurcentrum geworden. Jaarlijks wordt de slag nog nagespeeld in een groot openluchtspel. Er is zelfs een pelgrimspad, dat gelopen kan worden. Tja, 580 kilometer, niet iets voor een ochtendje. Wij nemen een kijkje in de kerk, die nog steeds bestaat en gebruikt wordt. We krijgen een uitleg in het Nederlands en bekijken, met die uitleg, de schilderingen op het altaar. Aan de wand tekeningen van Bijbelse gebeurtenissen, geschilderd rond 1600 door een Nederlandse kunstschilder die in Trondheim woonde.

Na afloop willen we gebruik maken van het toilet in het tegenover liggende grote infocentrum waar nog veel meer te zien is. Ik word naar beneden verwezen, in een brede gang zijn niet alleen toiletten, maar zie ik ook een stapel kleding, ouderwets uitziende capes, liggen. Ik hoor zingen en nieuwsgierig kijk ik om de hoek van een grote zaal vol stoelen. Op een scherm aan de muur zie ik een deel van een uitvoering van dat openluchtspel. Ik heb meer tijd nodig om het te vertellen dan de tijd die we er zijn geweest, maar het was weer een aangenaam uitstapje. We drinken een kop koffie op de parkeerplaats en rijden verder.

Buiten een extra slinger om een mooi eilandje te kunnen zien, hebben we niets meer gedaan. O ja, een mooi picknickplaatsje bij een kleine haven, het is een sport om de dag op die manier te onderbreken en een mooi plekje te vinden. Gewoon van A naar B gereden, maar dan wel over die E6 die een vakantiedag op zich is. Zeker als je bedenkt dat de temperatuur opliep naar een heerlijke 20 graden. (Sorry Nederlanders, ik heb over die 30 graden bij jullie gehoord).

We zijn nu in Oppdal en hebben een kamer met een kitchenette. Een supermarkt op 100 meter afstand, waar we een eenvoudig maaltje bij elkaar hebben gesprokkeld, zodat ik weer zelf kan koken. Scheelt ook in de kosten, want o, wat een duur land is dit. Ik kocht vanmorgen drie broodjes en een pak melk, 10 euro. Stel dat je een glaasje wijn bij je eten wilt nemen, 15 euro. Geen medelijden, we wisten dit van tevoren.

1. Marja:
    Is de E6 de tolweg?
    Je beschrijvingen doen wensen dat we het ook mogen zien. Ook al is het een reisdag, op deze manier is dat zeker geen straf. Hier is het inderdaad warm, maar ach, volgende week is het weer koeler en regen, kunnen we daarover weer mopperen, tenslotte zijn we Nederlanders.
    Gewoon rustig aan, dan is het goed uit te houden en als voordeel dan draag je weer eens andere ‘luchtige’ kleding.
    Waren ze voor die uitvoering aan het oefenen of zo? Zoiets hebben wij een keer meegemaakt in Duitsland, daar waren ze op de trappen van een grote kerk aan het oefenen voor Evita, de mooiste uitvoering die ik ooit heb gezien.
  2. Peter en Ria:
    26 juni 2024
    Ja, de E6 is gedeeltelijk een tolweg, we zien steeds een bord en dan de camera's boven je hoofd, die je nummerbord registreren. Ik zwaai altijd vriendelijk. 😅Ik denk dat ik beelden zag van een eerder uitvoering van die jaarlijkse uitvoering.
  3. José:
    26 juni 2024
    Dit was weer een hele mooie reisdag, met niet veel, maar wel mooie en interessante uitstapjes tussendoor. Hebben jullie dat eilandje ook bezocht of zijn jullie er alleen langs gereden? Wat een heerlijke temperatuur!
  4. Peter en Ria:
    26 juni 2024
    We weten eigenlijk niet wat het voor eilandje was. We hadden al een aantal kilometer ervoor omgereden en eindigden bij een smalle grindweg steil naar beneden, zag er nogal privé uit. Inderdaad heerlijke temperatuur, we konden nog een tijd op ons balkonnetje zitten. Jammer genoeg bij een parkeerplaats. Was een beetje herrieachtig en stonk naar benzine, dus toen nog maar een potje Yahtzee. (verloren)
  5. Miranda:
    27 juni 2024
    Wat een prachtige foto's. Het ziet er zo mooi uit allemaal! Welke schilder was dat? Ik kan het op Google niet vinden.
  6. Peter en Ria:
    27 juni 2024
    Ik weet alleen dat het rond 1600 geschilderd moet zijn. Ik heb zelf nog niet gegoogled, dus dank speurneus. Ik heb er ook niet speciaal foto's van gemaakt, ben er alleen met mijn filmcamera langsgegleden.
  7. Marcelle:
    27 juni 2024
    Wat vliegt de tijd, zijn jullie al in de vierde reisweek? Blij dat je nog daar bent, wij hebben vandaag nog een dag met takkehitte tegoed. (Eén keer klagen mag toch?)
    Ik heb nu door je verslag een indrukwekkend beeld van Scandinavië. Een rijk land, op alle gebied.
    Leuk dat je zelf koken fijn vindt .... ik hoor dat maar zelden van vakantiegangers. Inclusief mijzelf haha.
    Zwaai, groet en goeie reis verder vandaag!
  8. Peter en Ria:
    27 juni 2024
    Ja, het gaat snel en toch ook weer niet, we hebben nog een hele week te gaan en zullen nog veel mogen en moeten doen. Ik heb geen hekel aan koken hoor, hoewel ik uit eten ook echt wel een uitje vind. Klagen mag, ik puf ook als het o heet is en volgens Peter ben ik dan niet te genieten
  9. Cojo:
    27 juni 2024
    Mooi ritje, ben ik nu abuis of stonden er enkele dagen geleden meer km op de teller? Nu ruim 4.100, toen ruim 5.000?
  10. Peter en Ria:
    27 juni 2024
    Ik weet niet waar ik gelogen heb, maar we hebben er nu rond de 6000 opzitten.

Jouw reactie