Maandag 3 juni Van Kolding naar Kopenhagen

3 juni 2024 - Glostrup, Denemarken

Als eerste natuurlijk appjes naar onze jongste, jarige kleindochter. Ja, we hadden wel wat uit te leggen van tevoren, maar ze heeft ons vergeven.

Vandaag hebben we niet zo'n lange rit. We zullen eindigen in een buitenwijk van Kopenhagen. Daarvandaan ben je met de trein in een kwartiertje in het centrum. Mijn reisboek geeft aan dat het leuk is voor shoppers, maar dat er verder niet heel veel te beleven is. Dat weten we eigenlijk wel, want we waren er al eens en toen vonden we er ook niets aan.

Wij hebben dus een ander plan. Kost een paar kilometer extra en wat meer reistijd, maar lijkt ons veel leuker. In plaats van door Odense (waar we ook al eens eerder waren) te rijden, nemen we een zuidelijkere weg. Opnieuw een toeristisch aantrekkelijke route volgens de kaart. De eerste stop is in Fåborg. Kop koffie bij de haven, maar daar is het fris en er is niet zoveel te zien. Achter ons zien we een knalgele kerk, daar moeten we toch ook even naartoe lopen. We hebben die felgele kleur al vaker gezien en juist bij de kerken. We komen in een paar minuten bij de kerk, maar zien ook gelijk smalle stegen met prachtige vakwerkhuizen. Eromheen kleurrijke rozen en volop stokrozen die nog in de knop staan. Ik kijk mijn ogen uit. Hier zou ik wel een middagje willen zitten met een schildersezel. De winkelstraten zijn ook sfeervol en als we bij een bakker broodjes kopen voor de lunch, kom ik ineens iemand tegen die ik denk te kennen. Ik spreek haar aan en ze blijkt ook in Roosendaal te wonen. We kennen elkaar, maar weten niet waarvan.

We maken volop foto's en films en rijden verder. Ik had gelezen dat er langs de route kastelen moeten liggen, maar die zijn niet gemakkelijk te vinden. Bij Svenborg vinden we inderdaad een prachtig, schilderachtig kasteel. Het is privéterrein, maar aan de buitenkant is het ook smullen. Jammer dat er geen bankje in de buurt staat, want die verse broodjes willen uit de tas.

Gelukkig zien we niet veel later een picknicktafel. Als ik een plekje zoek voor een sanitaire noodzaak, vind ik die gelukkig ook. Een tiental zakdoekjes bewijzen dat er meerdere mensen me zijn voorgegaan.  Leuker nog is dat ik een smalle trap zie en een infobordje dat ons verteld dat er hier oude graven zijn gevonden. Er staat een korte wandelroute bij om er te komen. Nou, dat doen we natuurlijk graag. De resten van een opgraving zien we niet, misschien is het ook niet te zien, zo goed is ons Deens nou ook weer niet, dus dat kunnen we verkeerd begrepen hebben. Het wandelingetje is heerlijk, vooral al die fluitende vogels en zeker als we ook nog een ree tegenkomen.

Verder, want de dag gaat weer veel te snel. Vlak voor Nyborg nog een korte stop bij een haven. Daar zien we niets van, maar we zien een draaiende windmolen. Die hebben we vandaag al vaker gezien. We stappen eropaf om wat foto's te maken. We worden uitgenodigd om binnen en ook boven te kijken. Ik zeg dat we uit Nederland komen, dus dat we wel genoeg molens hebben bekeken.  De man wenkt enthousiast dat we mee moeten komen. In een kleine kamer zit een aantal oudere mannen druk te kletsen en ja hoor, er blijkt een Nederlander bij te zijn, die ons nog een poosje, op een gezellige manier aan de praat houdt.

Nu moeten we toch echt verder rijden. Over lange bruggen gaan we naar het volgende eiland en kunnen om een uur of halfzes inchecken. Even met onze jarige kleindochter bellen. We zitten inderdaad in een ongezellige wijk en vinden het prima om vandaag in het hotel wat te eten. Het ziet er luxe uit. Er staat een strijkplank en een strijkijzer in de kast op onze kamer. Daar maak ik maar eens gebruik van, dan kunnen we tenminste netjes aan tafel. Het weer? Heel de dag grijs, maar droog en toch wel een graad of 17. Prima toch?

Leuk dat jullie meelezen en af en toe een reactie achterlaten. Een lijntje met thuis is fijn.

1. Marian:
    3 juni 2024
    Nederlanders kom je ook overal tegen. Toch leuk om af en toe een praatje te maken.
  2. José:
    3 juni 2024
    Wat hebben jullie weer veel mooie en leuke dingen gezien. Mooie foto’s. Echt Deense plaatjes. Apart om iemand uit Roosendaal te ontmoeten en toch niet weten waar je elkaar van kent.
  3. Cojo:
    4 juni 2024
    Leuk om zo mee te reizen en ja, dat herken ik wel. Ik ben ook een gezichtenmens en spreek rustig iemand aan om uit te vissen waarvan.
  4. Marja:
    4 juni 2024
    Nederlands in Denemarken, hebben wij inderdaad ook meegemaakt. Jaren terug al weer en in plaats van Duits deed ik heel erg mijn best om bij de plaatselijke vvv Engels te spreken. Zegt die mevrouw die achter de desk zat, o, Nederlanders, spreek maar gewoon Nederlands hoor, want ik kom uit Twente.
    Je gaat over de grote bruggen, wat een belevenis.

Jouw reactie