Zondag 2 juni, naar Denemarken

2 juni 2024 - Kolding, Denemarken

Uitgerust gaan we op stap. Omdat we vandaag niet zo ver hoeven te rijden, kiezen we na Hamburg een toeristische weg. Normaal rijdt iedereen zo snel mogelijk van A naar B, maar ook dat noordelijkste puntje van Duitsland, Sleeswijk-Holstein, naar het grensgebied met Denemarken is de moeite waard. Zo maken we een uitstapje naar Eckernförde dat een leuke haven heeft. Hiervandaan varen regelmatig traditionele schepen de haven uit. Ze zeilen dan naar Denemarken, Kiel of Rostock. Het was er heel druk, maar het lot was ons gunstig gezind, want we hadden direct een parkeerplaatsje te pakken.

Er bleek ook een soort braderie te zijn, vandaar misschien die drukte. In ieder geval gezellig om even de benen te strekken. Later zagen we bij ieder gehucht of stadje van dat soort marktjes, misschien traditie op de eerste zondag in juni?

Wij rijden nu dus steeds die toeristische weg. Dat schiet niet zo hard op, maar is veel leuker dan de snelweg.  Zo zien we dat Flensburg een heel leuk stadje met een gezellige haven blijkt te zijn. Normaal leidt de snelweg je met een bocht om de stad heen. We gaan de grens over en zijn in Denemarken. Net zoals bij ons de grensovergang naar België, je merkt aan alles dat je in een ander land bent.  Heerlijk Denemarken, we komen er graag en ook nu is het fijn er te zijn. De grijze lucht van vanmorgen heeft het verloren van de zon en zo af en toe stappen we even uit voor een korte pauze. We zijn dan ook pas over vieren in Kolding.

Een oude havenstad in Jutland. Ook nu proberen we het een en ander te zien voordat we een restaurant opzoeken. We komen bij de ‘Spaanse trappen’. Eerst moeten we door een prachtige, met mozaïek beklede zuilengalerij. Helemaal begroeid met Wisteria (blauwe regen), die nu natuurlijk uitgebloeid is. Wat moet dat mooi zijn in bloei. We klimmen vervolgens de Spaanse trappen op (later opzoeken waarom ze zo heten). Boven gekomen komen we bij het Koldinghus, een mooi gerestaureerd kasteel, dat nu een museum is. Het sluit net zijn poorten als we er aankomen, maar we zijn met dit lekkere weer toch liever buiten. We wandelen naar het water, maar de haven ligt een beetje te ver bij ons vandaan, dus gaan we ‘downtown’ met het zicht op verschillende mooie gebouwen, op zoek naar een restaurant.  We vinden het een aardig stadje, maar niet spectaculair.

Ik zal proberen steeds wat foto's te plaatsen, houd het in de gaten bij ‘foto's'.

1. Marja:
    2 juni 2024
    Wij zijn twee keer in Denemarken geweest en ik vind het inderdaad een mooi land. Vooral de wijdse uitzichten vielen me op, een fijn land om op vakantie te gaan, alhoewel het seizoen er maar kort is.
  2. José:
    2 juni 2024
    Een relaxed dagje, gezellige plaatsjes, mooi weer. Leuk! Spaanse trappen bestaan uit 135 treden en drie terrassen, verwijzend naar de heilige drie-eenheid. Heb ik ook opgezocht hoor. Ik kende ze alleen uit Rome, nu wilde ik ook weten hoe het zit.😄
  3. Marcelle:
    3 juni 2024
    Het ziet er in Denemarken ook weer zonnig, kleurig en fris uit. Fijn op weg al, deze tweede grens over. “Got teis” verder vandaag.

Jouw reactie