Zaterdag 1 juni

1 juni 2024 - Buxtehude, Duitsland

We rijden voorspoedig onze eerste etappe. Als we vertrekken is het 15 graden en als we uiteindelijk op onze eerste overnachtingsplaats aankomen, schijnt de zon en is het 10 graden warmer. We zijn nu in Buxtehude, Duitsland, een van de Hanzesteden. Ooit zijn we hier geweest toen we de Hanzestedenroute fietsten. Ja, echt waar, dat hebben we ooit gedaan, toen we nog jong en sterk waren.

Iedereen kent natuurlijk de naam van de bekende componist Buxtehude (1637-1707) (hihihi), maar de stad Buxtehude was er al in 959, al heette hij toen nog anders. Je zou het kunnen vertalen als ‘Beukensite'.

De inwoners van dit aardige stadje zijn meer onder de indruk van het sprookje ‘De Haas en de Egel' van Wilhelm Schröder. Dat is in 1840 in Nederduitse versie uitgegeven. Schröder laat het verhaal zich afspelen op de hei bij Buxtehude. Sedertdien vormen de haas en de egel samen een mascotte van de stad. Je ziet hier die egel en haas dan ook overal terugkomen.

We wandelen door de straten en herkennen een standbeeld dat we bij die fietsvakantie ook op de foto hebben gezet. Er schijnt hier van alles te doen te zijn op kunst- en/of muziekgebied en het is daardoor een leuk sfeertje (zie video). Uiteindelijk vinden we ook nog een gezellig terrasje aan het water. Het is ditmaal geen wandelvakantie, maar meer een natuurvakantie. Daarom wel toepasselijk om allerlei heerlijke soorten gegrilde groenten op ons bord te zien liggen en het vlees over te slaan.

1. Marcelle:
    1 juni 2024
    De kop is eraf, vakantie modus áán. Ziet er leuk uit daar, typisch Duits plaatsje met die gemoedelijke sfeer.
  2. Marja:
    1 juni 2024
    Het ziet er inderdaad uit als een gezellig stadje, daarbij nog mooi weer ook. Een goed begin van de vakantie.
  3. José:
    2 juni 2024
    Heerlijk, jullie zijn in één dag van de herfst naar de zomer gegaan! Het ziet er gezellig uit. Geniet ervan.

Jouw reactie