Zondag 9 juni, Helsinki

9 juni 2024 - Helsinki, Finland

Heerlijk geslapen. De klok is inmiddels een uur vooruitgezet en na weer zo'n rommelig ontbijtbuffet meert de ferry even over tien uur plaatselijke tijd aan in de haven van Helsinki. Jammer genoeg is het grijs en regent het.

De haven is in het centrum van de stad en om naar ons hotel te rijden hoeven we maar een paar kilometer. We weten al dat we niet gratis kunnen parkeren. Direct naast het hotel is de ingang van een parkeergarage, daar rijden we dus maar in. Niet te geloven, de ‘weg’ gaat naar beneden, maakt bochten en volgens mij kwam er zelfs nog een zijweg bij. De wanden lijken rotsen, het is dus net of de garage uit een rots gehouwen is en wie weet is dat ook wel zo. Na de zoveelste bocht komen we toch bij een gedeelte waar auto's geparkeerd staan. Ruimte genoeg om die van ons ook neer te zetten. Met de lift naar boven, weer allerlei gangen door, maar het wijst zich eigenlijk vanzelf. Als we buiten staan, moeten we nog een 400 meter door de regen lopen om bij de ingang van het hotel te komen. We kunnen al gelijk inchecken, maar we gaan nog niet naar de kamer. De bagage staat nog in de auto, dat komt later wel. Eerst maar eens op zoek naar koffie en dan alvast wat van de stad bekijken.

Omdat het nogal hard regent, kunnen we niet zoveel filmen en fotograferen en al helemaal niet op de kaart kijken welke prachtige gebouwen we nou eigenlijk zien. Het mooie witte gebouw met de groene daken dat er zo Russisch uitziet, is de Domkerk, een Lutherse kerk. Van buiten heel mooi, van binnen nogal sober.

Het staat op het senaatsplein, daar staan buiten een groot standbeeld ook allemaal mooie gebouwen. Ik zal later moeten opzoeken wat precies.

We lopen nog wat verder door een smalle straat en het gaat steeds harder regenen. Daar is een museum, leuk of niet leuk, daar is het in ieder geval droog.

Nee, het museum is niet geweldig voor ons, maar wel gratis. Er lijkt buiten wel een wolkbreuk gaande, nou ik vind het best een leuk museum hoor. Als we na verloop van tijd weer buiten komen, staan er grote plassen, maar regent het nog maar amper.

We lopen verder langs het water waar veel mooie, oude zeilboten liggen. Het weer knapt verder op en we lopen naar een grote kerk in donker steen met groene daken. Even klimmen, maar dan kunnen we zelfs binnen een kijkje nemen. Het is de grootste Russisch-Orthodoxe kathedraal van heel West- en Noord-Europa en het centrum van de Fins-orthodoxe gemeenschap in Finland. De kerk is een belangrijke toeristische bestemming: de kathedraal trekt jaarlijks ongeveer een half miljoen bezoekers. Daar horen wij nu dus ook bij.

Bij de haven zijn allemaal eenvoudige eettentjes, waar we wat eten voordat we verder dwalen. Ja, dat is het wel een beetje, we hebben geen vast plan en genieten gewoon van wat we zien. Een heel ander soort stad dan Stockholm. Deze stad heeft veel grote statige gebouwen en lange straten. Natuurlijk raast daar ook verkeer door, opvallende zijn de groene trams die eindeloos overal doorheen slingeren. Heel veel elektrische steps, en fatbikes, je moet ogen en oren aan alle kanten hebben.

We hebben nog een dag te gaan in Helsinki, dus doen het kalm aan. We gaan de bagage oppikken in de garage en ik koop nog wat sandwiches in een supermarkt voor vanavond op de hotelkamer. Even kalm aan met al dat eten, we moeten nog een paar weken.

Fijn dagje en uiteindelijk met volop zon.

Er komen foto's van al die gebouwen hoor, klik maar op ‘foto's'.

1. Marcelle:
    9 juni 2024
    Mooie foto’s voor een eerste indruk van Helsinki, een stad vol cultuur, kerken en gebouwen. De lange overtocht ruimschoots waard.
  2. Marian:
    9 juni 2024
    Zo te zien een prachtige stad. Misschien is het weer morgen beter en kunnen jullie op het gemakje de stad echt bezichtigen.veel plezier daar.
  3. José:
    9 juni 2024
    Wat een schitterende stad met al die statige gebouwen. Er valt veel te zien! Hopelijk is het morgen droog en kunnen jullie er volop van genieten.
  4. Marja:
    9 juni 2024
    Ondanks al die nattigheid heb je nog mooie foto’s kunnen nemen. Nu maar hopen dat het vanaf morgen droger is of veel musea bezoeken.
  5. Cojo:
    10 juni 2024
    Op de step zie ik: Vain 0,25€ cent per minuuti, zo moeilijk is dat Fins toch niet? Of.... ? :-)
  6. Peter en Ria:
    10 juni 2024
    Oh, schei uit. Peter kan inmiddels 'Goeiedag' en 'dankuwel' in het Fins zeggen, mij lukt zelfs dat niet.
  7. Jeanette:
    10 juni 2024
    Ziet er mooi uit, ook nog op de step weggeweest😁
  8. Peter en Ria:
    10 juni 2024
    Leuk dat je ook bij mijn dagboek komt kijken, dat steppen zou ik wel eens willen proberen, maar even in een rustig stadje beginnen denk ik.
  9. Ad Hopstaken:
    10 juni 2024
    Geweldig hoor. Leuk dat Peter ook de flora en fauna in beeld brengt en daar bovendien vaak de naam van het plantje e.d bij zet.
  10. Peter en Ria:
    10 juni 2024
    Ja, op zijn statusfoto's doet hij dat.

Jouw reactie