donderdag 20 september

20 september 2018 - Vortum-Mullem, Nederland

Als we wakker worden, is de zon dat ook al. Er hangt nog wat nevel over het grote grasveld waar onze kamer op uitkijkt. Deze B&B heeft een heel bijzondere en moderne architectuur. Onze kamer is geel, niet zomaar geel, maar van een soort waar Vincent van Gogh jaloers op zou worden. Zonnebloemengeel. We hebben een kleine zithoek met een tafel en twee stoelen. GEEL, de sprei op het bed is wit met geel, de sierkussentjes zijn geel. De zomer is gevangen in deze kamer.

Om negen uur komt onze gastheer het ontbijt brengen. Het is een man die van een praatje houdt en graag alles uitlegt. Zo ook over al het lekkers dat voor ons is neergezet. Het brood dat door een hobbybakker op een speciale manier wordt bereid, de ham die niet zomaar uit de fabriek komt, maar van een ambachtelijke slager uit de buurt. De biologische thee en koffie, de huisgemaakte jam met vruchten uit eigen tuin.

Na ons heerlijke ontbijt en de uitleg over de omgeving, de tips voor een fietstocht, rijden we weg. Oudewijvenzomer, ja lekkere temperatuur, maar nog steeds die stevige wind, die we heel de dag voelen. Zowel mee als tegen, dat gelukkig wel.

We logeren vlak bij de Maas en in de uiterwaarden daarvan is een bijzonder landschap, dat sinds kort zelfs is toegevoegd aan de lijst van Unesco. Tussen Maashees, iets ten zuiden van ons en Cuijk, dat noordelijker ligt, is namelijk een Maasheggenlandschap (mooi scrabblewoord), dat uniek is voor Nederland. De meidoorns die hier groeien worden namelijk ‘gevlochten’ op een manier zoals dat vroeger werd gedaan. Dat oude ambacht en die traditie is nieuw leven ingeblazen. De meidoorns zijn zwaar van hun rode bessen, maar aan de onderkant zien we goed de gevlochten takken.

We kunnen met de fiets een prachtige route rijden over een oude heirweg die nu (of misschien altijd al) ‘Via Valentiniana’ heet. Overal informatieborden en bankjes op uitzichtpunten. De route leidt ons ook langs het kasteelmuseum in Boxmeer, het oudste bewoonde klooster in Nederland in Sint Agatha en de St. Martinuskerk in Cuijk. Op een voormalige protestantse begraafplaats is een beeldentuin ingericht, daar maken we ook even tijd voor.

Daar gaan we met een veer over de Maas en rijden door een ander landschap terug naar het zuiden. Daar slingeren we onder andere over de vestingwerken van Gennep, nemen in het stadje een heerlijke warme lunch en fietsen over prachtige wegen door boswachterij Bergen. We pauzeren af en toe, zoals bij een ijsboerderij voor onze dagelijkse zonde. Als we nog een extra slinger gemaakt hebben, gaan we met het veer terug over de Maas, ditmaal bij Vierlingsbeek. We zien een supermarkt, waar we een salade meenemen voor ons avondmaaltje en gaan terug naar onze gele kamer.

Oudewijvenzomer? Vandaag ruim 60 kilometer gefietst, niet slecht toch?

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marja:
    20 september 2018
    Doen jullie dat op degelijke Hollandse fietsen of heeft de elektrische zijn intrede gedaan?
    Heerlijk is die nazomer, wij genieten er ook nog even van.
  2. Miranda:
    20 september 2018
    Heel goed! Dat gaat er weer op lijken. En het klinkt heel mooi allemaal.
  3. Peter en Ria:
    20 september 2018
    Wij fietsen nog op eigen kracht. Viel niet tegen. Wáár is mijn tentje?
  4. José:
    21 september 2018
    Dat was dus weer een welbestede dag. Klinkt heel leuk allemaal!
  5. Beppie:
    21 september 2018
    Nederland heeft zo veel mooie plekjes!
    Zet je maar schrap vandaag, het gaat stormen.