Reis zonder naam 04 Maandag

12 juni 2023 - Voorthuizen, Nederland

Maandag 12 juni

Nee, we zijn het wandelen nog niet moe, maar het is wel leuk om het een beetje af te wisselen. In Arnhem is een openluchtmuseum waar we nog nooit zijn geweest. We zitten er nu niet ver vandaan, dus lijkt het ons wel leuk om dat eens te gaan bekijken. Om tien uur gaat het open en zijn wij present.

Op de enorme parkeerplaats staan al heel wat auto's, maar eenmaal binnen is het lekker rustig. Er zijn wat groepen scholieren en natuurlijk de nodig dagjesmensen zoals wij. Wat is er veel te zien, ik had niet verwacht dat het zó uitgebreid en interessant zo zijn. Even een stukje Wikipedia:

Het museum geeft een beeld van het leven in Nederland door de eeuwen heen. Wonen, werken, recreatie en tradities van de Nederlanders worden aan de hand van veelal verplaatste originele gebouwen zoals diverse soorten molens, huizen, boerderijen, gebedshuizen en werkplaatsen in beeld gebracht. In een aantal gebouwen ontvangen museummedewerkers, die als oorspronkelijke bewoners gekleed zijn, de bezoekers. Ook tal van gebruiksvoorwerpen, oude ambachten en klederdrachten zijn tentoongesteld. Tevens geven ambachtslieden demonstraties van hun kunnen. Bijna dagelijks zijn onder andere een molenaar, een smid, een drukker, een papierschepper en een conducteur aan het werk.

Zoals gewoonlijk maken we met iedereen een praatje en hebben we overal interesse in. We kletsen met een vrouw achter haar spinnenwiel, de man bij de oliemolen, zien hoe papier geschept wordt (ik krijg zelfs een mooi stuk geschept papier mee om op te tekenen), maken een ritje met een oude tram zoals we ze nog van 60 jaar geleden uit Rotterdam kennen en eten een lekkere pannenkoek in een oude herberg.

Het park is rijk aan hoge bomen en heeft veel banken, dus we kunnen kalm aan doen.

We kletsen nog een tijdje met een Indonesische dame over al die mensen die na de dekolonisatie in Nederland hun weg moesten zien te vinden, zien de barakken van de Molukkers die ook hier terecht kwamen. Kortom, te veel om op te noemen en als het kwart over vier is en het museum al bijna gaat sluiten, zit ons hoofd te vol om nog informatie op te nemen. We hebben nog niet alles gezien, er is ook nog een binnenmuseum. De moeite waard om hier nog eens terug te komen.

Onderweg naar huis doen we wat boodschappen zodat we ook weer kunnen eten en zijn om zes uur weer thuis. Misschien vanavond nog een wandeling in het bos dat tegenover ons park ligt?

1. Marcelle:
    12 juni 2023
    Wat een leuke interessante dag. Uhhh die bruine tram, daar reed ik als kind in. Lijkt ‘kort’ geleden en is nu een historisch voertuig.
    Mooie kans om wat moois te tekenen of aquarellen op je vel vers geschepte papier.
    Fijne avond, groetjes.
  2. José:
    12 juni 2023
    Het Openluchtmuseum is zeker zeer de moeite waard, ben er een paar jaar geleden geweest, ook een ritje in de Rotterdamse tram gemaakt. Heel leuk, nostalgie van de bovenste plank. Echt een heel mooi park. En daar hebben jullie uiteindelijk toch ook de hele dag gewandeld.😄
  3. Beppie:
    13 juni 2023
    Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar ik zet ´m als tip op mijn lijstje voor als we eens in de buurt zijn.
    Vandaag dan geen ´echte´ wandeling, maar toch veel gewandeld in het museum. Prima toch.
  4. Miranda:
    14 juni 2023