Reis zonder naam 03 zondag

11 juni 2023 - Voorthuizen, Nederland

Zondag 11 juni

Om acht uur lopen we aan de rand van Voorthuizen. Het is nu al twintig graden en er zullen er zeker nog tien bijkomen. We hebben een lange wandeling te gaan aan de oostkant van Voorthuizen, langs nogal open wegen. Niet te veel treuzelen dus, maar zorgen dat e de eerste uurtjes flink wat kilometers maken. Tja dat eerste stuk lukt het wel en dan dat stuk langs die wat grotere weg ook, maar als we het bos indraaien horen we zóveel vogelgeluiden, daar kunnen we niet aan voorbijlopen. Horen doen we ze wel en we herkennen intussen ook best wel wat verschillende soorten aan hun roep, maar zien tussen al dat gebladerte is wat anders. Niet alleen de vogels zijn actief, de muggen zijn ook blij met hun ontbijt.

Om tien uur hebben we pas een dikke zes kilometer gelopen. Gelukkig kunnen we in een soort kantine van een camping zelf koffie pakken, toiletbezoek, waterflesjes vullen. Gemakkelijk hoor, betalen gaat tegenwoordig steeds vaker met een QR code. Het smaakt ons prima en na een goed kwartier stappen we de zon weer in. Nu moeten we langs lange zandpaden, vaak zonder schaduw. Dat is echt even bikkelen, maar we stappen moedig verder. We lopen over onbekende kleine landgoederen en door sfeervolle buurtschapjes. Het is misschien geen spectaculaire wandeling, maar we vinden het toch erg mooi. Weinig bankjes en al helemaal niet in de schaduw. Om twee uur zijn we weer bij de auto terug, 18 kilometer gelopen, schouderklopje verdiend.

Lekker om thuis te kunnen rusten en een vrije middag te nemen. Eindelijk tijd om eens wat te tekenen. Nee, niet de boompieper die we vandaag zagen, maar een adelaar, die we natuurlijk nooit tegen zullen komen. Lekker kokkerellen met een verspakket en geen avondwandeling in de planning.

1. Marcelle:
    11 juni 2023
    Pittig dagje. En een warme maaltijd gekookt na de kilometers, dat is nog een schouderklopje. Ik hield het vandaag bij een koude bietensalade.
  2. José:
    11 juni 2023
    Lekker hoor, eerst een flinke wandeling en dan uitrusten. Jullie hebben je portie natuur vandaag toch gehad. Het is nu veel te heet om de hele dag te wandelen.
  3. Miranda:
    12 juni 2023
    Nou, petje af hoor. 18 km in dit weer...
  4. Beppie:
    12 juni 2023
    Heel verstandig om ´s middags niet meer te wandelen in die hitte. Een middag rustig aan na de wandeling van eerder die dag is een goed idee.