Reis zonder naam 02

10 juni 2023 - Voorthuizen, Nederland

Zaterdag 10 juni

Net als gisteren zijn we even over acht al op stap. We rijden naar 't Harde. Het is leuk om al die bekende plaatsen te zien. In mijn jeugd ben ik met mijn ouders wel in Barneveld, Lunteren, Voorthuizen en meer van dat soort stadjes geweest. Later gingen Peter en ik met de kinderen verschillende vakanties naar Nunspeet. Er komen veel herinneringen naar boven op onze tocht naar. Waarom 't Harde? Wel, daar zijn de tuinen van Alfred Vogel en als we nou toch in de buurt zijn wil ik die wel eens zien. Eerst hebben we nog een wandeling van 10 kilometer in de buurt, we zetten de auto alvast op de parkeerplaats van de tuinen en wandelen via de tuinen al snel in de mooie omgeving. Mooie bospaden en af en toe een vijver. Bij een niet eens zo grote vijver zien we voor onze voeten kleine beestjes wegschieten, het gaat razendsnel en we moeten goed kijken om te zien dat het piepkleine kikkers zijn, niet groter dan een of twee centimeter. Het zijn er honderden, of misschien wel duizenden. We krijgen ze niet goed op de foto en hebben geen idee of het nou jonge kikkers zijn die nog moeten groeien, of een klein kikkersoort. Wie het weet mag het zeggen.

Op de helft van de wandeling komen we door 't Harde waar een kleine versmarkt is. We nemen er een lekkere haring. Nog niet de nieuwe, maar maatjesharing smaakt ons ook best.

Eenmaal de stadsdrukte weer uit, lopen we door bosrijk gebied, zodat de warmte ons niet al te zeer hindert. We lopen over het landgoed Zwaluwenburg en zien het kasteel met de gelijknamige naam en komen uiteindelijk weer bij de tuinen terecht. Ik pik nu even wat tekst van Wikipedia:

Alfred Vogel was een onvermoeibare onderzoeker, een begenadigd spreker, een wereldreiziger en een mens die als geen ander begreep hoe de natuur helpt om gezond te blijven. Zijn kennis en zijn bekwaamheid legden de basis voor het merk A.Vogel.

In de A.Vogel tuinen vind je talloze geneeskrachtige planten, die je tegemoet stralen in de bloei- en oogstmaanden mei tot en met oktober. Maar ze staan er niet alleen om het landgoed te sieren, ze worden met veel zorg geteeld om ze vers te verwerken in de gezondheidsproducten van A. Vogel.

We gaan dus even naar het bezoekerscentrum, en dan naar de grote velden met bloeiende planten. Het ziet er strak en heel mooi verzorgd uit. Geen siertuinen, maar wel veel informatie over de verschillende soorten. Het is inmiddels wel tegen de 30 graden en er is geen streepje schaduw. Jullie begrijpen dat we er niet zo lang hebben rondgelopen.

We wisselen van schoenen en rijden naar Elburg. Gelukkig heb ik nog wat verfrissingsdoekjes en we hebben beiden een schoon shirtje achter in de auto liggen. De rugtassen laten we in de auto en we nemen alleen het hoognodige mee. We voelen ons dus best weer opgefrist. Op een grote, zonovergoten parkeerplaats kunnen we de auto kwijt en kopen we bij de VVV een stadswandeling om vooral niets te missen. Het is een toeristisch, maar gezellig stadje.

De folder vertelt: Wie in Elburg stad loopt, waant zich in de middeleeuwen. De Oude Wallen met hun schitterende bomen, de smalle steegjes, de keitjesstoepen en prachtige doorkijkjes maken van de vesting een sfeervolle omgeving waar je heerlijk kan wandelen. Het ontwerp van de vissersstad is gebaseerd op het principe van de gulden snede, een zeldzaamheid in de stedenbouw, waaraan de stad zijn kenmerkende vorm met het rechthoekige stratenpatroon dankt.

Dat zijn dus weer veel foto's en informatie. Het is inderdaad heel mooi. We lopen dus nog eens vijf kilometer erbij. Ik had vanmorgen bij de tuinen van Vogel al zakjes zaad van de zonnehoed gekregen (geneeskrachtige werking), in een kleine stadskruidentuin met wel 150 verschillende soorten, koop ik nog een zakje Oost Indische kers. Ik kan het niet laten.

Om halfzes zakken we op een van de vele terrasjes neer en kunnen daar IJsselmeerpaling eten. Heerlijk om een tijdlang te zitten en te smullen. We zijn pas tegen halfnegen weer thuis, wat een heerlijke afwisselende dag, zo wil ik er nog wel een paar.

Voor de lezer van mijn blog misschien niet zo interessant allemaal, maar het is precies waar wij nou zo van genieten. Heerlijk in de natuur dingen ontdekken, onze kennis vergroten. Dan weer eens even een leuk stadje en een lekker hapje.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. José:
    10 juni 2023
    Dit was toch weer een heerlijke afwisselende dag! Leuk om te horen wat jullie allemaal beleven, dat is interessant genoeg voor mij als bloglezer. Veel plezier weer morgen. Op naar het volgende verhaal!
  2. Marcelle:
    11 juni 2023
    Je beleefde weer ons fijne Nederland, enorm gevarieerd in landschap en steden. 30 gr is iets te veel van het goede, ook dat hoort bij ons landje. Je ziet, ik schrijf dit om 05.00 uur na een plaknacht. Jullie een fijne dag vandaag verder!
  3. Beppie:
    11 juni 2023
    Leuke, afwisselende en interessante dag. Wat heeft ons kleine landje dan toch veel te bieden.
  4. Miranda:
    Kllinkt heerlijk allemaal! Afwisselend, interessant en mooi. Geniet ervan 😘