Reis zonder naam

9 juni 2023 - Voorthuizen, Nederland

Vrijdag 9 juni

Ja hoor, het is vakantietijd voor de senioren en wij doen daar graag aan mee. We hebben weken geleden al een leuke afwisselende reis van bijna vier weken in elkaar gezet. We blijven in Nederland en hebben er ontzettend veel zin in. Natuurlijk zal er veel gelopen gaan worden, ik heb geloof ik 24 wandelingen geprint.

Het is zomers weer, en zal de komende dagen erg warm worden. Nee ik ga niet klagen, hooguit af en toe even flink puffen en blazen. We hebben besloten dat we dan maar vroeg van start moeten gaan en kalm bewegen. We reden vanmorgen dan ook al om kwart over acht de straat uit. Onze eerste week hebben we een comfortabel huisje bij Voorthuizen, we kunnen dus best eerst een wandeling maken bij Lunteren. We zetten de auto bij ‘De Goudsberg, maar het geplande kopje koffie ging niet door omdat ze pas om elf uur opengaan, tja het is tien over tien. Gelukkig hebben we een thermosfles bij ons.

De wandeling is maar 8 kilometer, maar door de hoogteverschillen, het rulle zand en de temperatuur die van 23 graden al snel verder oploopt naar 30, is het best pittig. Genieten is het ook, we wandelen o.a. door het Lunterse Buurtbosch en komen dan door het dorpje Lunteren zelf. Dat ligt in het midden van Nederland en een van cortenstaal gemaakte driehoek op het gezellige dorpsplein geeft de afstand aan naar het geografisch middelpunt dat op de Goudsberg ligt.

We zijn daar ooit eerder geweest, maar dat is al een jaar of dertig geleden, toen was het niet meer dan een steen. Als we de berg in het stuifzandgebied zijn opgeklommen, zien we dat het nu een heel ‘monument’ is geworden. De steen van destijds is vervangen door een nieuwe en heeft gezelschap van twee andere gekregen. Rondom de drie zwerfstenen zijn brede verhogingen gemaakt om op te zitten. Deze verhogingen zijn uitgevoerd in staal en gras en heeft openingen waar de drie wandelpaden op uitkomen. Wij moeten een van die paden op die uit een ontzettend lange trap blijkt te bestaan, met daarnaast ook van hetzelfde staal een tijdslijn, waarop de uitgestorven dieren zijn afgebeeld die hier ooit hebben geleefd. Heel interessant, maar met een temperatuur van tegen de dertig graden, heb ik het niet zoveel aandacht gegeven. Niet veel later zijn we weer bij de auto en het nu geopende restaurant terug. Het is kwart voor twee. Heerlijk, de wandelschoenen gewisseld voor sneakers, een twaalfuurtje gegeten en een fris 0.0 biertje erbij.

Tijd om naar Voorthuizen te gaan, even bij de grootgrutter wat etenswaar inslaan en daarna inchecken. We installeren ons, drinken een kop koffie en nemen een douche.  Ik heb vanmorgen versgekookte soep uit de vriezer gehaald en die is nog halfbevroren, dat is nu (opgewarmd) lekker als avondmaal met een lekker stokbroodje erbij.

Dan rijden we naar Barneveld om nog een wandeling over het landgoed Schaffelaar te maken. De ergste hitte is verdwenen en er waait een aangenaam windje. De vogels laten volop van zich horen en we merken al snel dat we niet de enigen zijn die nog even van de mooie omgeving willen genieten. Mooie lanen en bospaden, schitterende vijvers en natuurlijk het mooie kasteel. De wandeling is 7 kilometer, dus de 15 zijn vandaag gehaald.

Jan van Schaffelaar is in 1482 van de kerktoren van Barneveld gesprongen. Volgens de bierkaart die Peter tussen de middag las, sprong Jan na het drinken van drie biertjes. Uitkijken dus, maar ik begin nu toch wel trek in een wijntje te krijgen. Is die Jan nog verwant aan de eigenaar van dat kasteel?  Ik zal het later nog eens uitzoeken.

Geen zin meer om onze reisverslagen te volgen? Schrijf je dan uit, we worden niet boos.

1. José:
    9 juni 2023
    Heel slim om extra vroeg te vertrekken vanmorgen, konden jullie toch twee mooie wandelingen maken en op het heetst van de dag lekker relaxen. Zo is het hete weer nog uit te houden. Fijne dag weer morgen, geniet ervan.
  2. Marcelle:
    10 juni 2023
    De kop is eraf. Fijn, vier weken op pad. Ik volg met jullie verhalen mee. Zwaai!
  3. Beppie:
    11 juni 2023
    Wat een heerlijk vooruitzicht voor jullie, maar ook voor mij... lekker vier weken lang elke ochtend bij mijn eerste kopje koffie genieten van je reisblog.
    Hele fijne vakantie samen!