Reis zonder naam 07 Donderdag

15 juni 2023 - Barneveld, Nederland

Donderdag 15 juni

We durven het aan een langere wandeling te maken. Geloof me, al is het met 26 graden iets koeler, om te wandelen is het nog steeds behoorlijk heet.

We vertrekken vanaf station Barneveld en wandelen door buitenwijken naar de westkant. We zijn wel op de Veluwe, maar deze wandeling gaat door kleinschalig landschap en is nogal open. Al snel lopen we langs de Barneveldse Beek, die we later op de wandeling vaker tegenkomen. De eerste kilometers zijn, buiten dat pad langs de beek, niet zo geweldig. Veel drukke straten en later nogal herrie van de snelweg. Daarna gaat het beter, we lopen dan over rustigere wegen langs mooie boerderijen. Na een kilometer of acht komen we bij een kaasboerderij, waar we op een kop koffie hopen. Helaas, die is op donderdag gesloten. Dat wordt afzien na die ene kop koffie, vanmorgen om halfnegen.

We lopen nu een stuk over een ‘klompenpad’, dat het ‘Paradijspad’ heet, genoemd naar een landgoed van diezelfde naam. Het is inderdaad een paradijsje. Smalle paadjes langs houtwallen en over weilanden (met koeien), afgewisseld door een mooie bomenlaan en dan weer door wat bosachtige paden en akkers met kleurige bloemen in de bermen. We vinden een bankje onder een boom op de kurkdroge heide en ik probeer niet te denken aan mijn gemiste caffeïneshot.

Er zijn af en toe wat wolken te zien en er waait soms een windje langs mijn natte rug, daar moeten we het mee doen. Mijn dapperheid wordt beloond als we om een uur of drie bij een soort zorgboerderij komen, of een dagbesteding, of wat het ook mag zijn. Er is een boerderijwinkeltje, waar amper producten in staan. Wel een grote vriezer met ingevroren vlees. Er staat een koffieapparaat waar een bordje bijhangt dat men dat naar behoeven mag nemen. Tja, niemand te zien, mogen wij dat ook? Ja hoor, ik heb het nodig en het smaakt heerlijk. We stoppen wat geld in een potje dat ergens staat en vertrekken weer. Nu kunnen we dat laatste uur fluitend aan.

Om vier uur een lekker ijsje in Barneveld en dan naar huis. 18,5 kilometer gelopen, goed zo, weer een wandeling afvinken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. José:
    15 juni 2023
    Gelukkig, dat na de eerste "teleurstelling" het uiteindelijk toch een mooie wandeling werd. En ook nog koffie gevonden! Dapper hoor, wandelen in de bloedhitte! Maar weer een GW afgevinkt.
  2. Marcelle:
    15 juni 2023
    De warmte is drukkend, dat is het probleem. Vannacht koelt het af naar 14gr, maar daar heb je niks aan in bed natuurlijk. Dus geniet van de avondkoelte op het terras en morgen weer fit op.
  3. Edith:
    Wat een prachtige foto!
  4. Miranda:
    16 juni 2023
    Hoe krijgen jullie het toch voor elkaar om altijd de gesloten horeca te treffen? 😳