Reis zonder naam 08 Vrijdag

16 juni 2023 - Drie, Nederland

Vrijdag 16 juni

Onze laatste dag in dit gebied, morgen zullen we verkassen. We hebben nog een mooie wandeling in de buurt, ditmaal geen Groene Wisselwandeling, maar een ‘Trage Tocht’. Nou zijn het bij ons allemaal trage wandelingen hoor, want we staan onderweg zó vaak stil en we lopen ook niet heel snel. Voor wie het weten wil: mijn voeten doen het nog best aardig, al zou mijn pedicure in haar handen wrijven. Mijn rug houd ik onder controle met mijn grote vriend P.C. Mol.

Peter hoor ik nergens over klagen, zijn knieën kunnen beter wandelen dan fietsen en zijn voeten zijn het toonbeeld van ‘hoe hoort het eigenlijk'. Warm vinden we het wel, maar de wandeling van vandaag gaat door een heerlijk groen bos, met hoge bomen die door hun dichte bladerdek de meeste zon tegenhouden. De eerste acht kilometer zijn een eitje, de laatste vier toch weer puffen.

We zijn begonnen bij Het Boshuis in Drie. Dat is een buurtschap in het Speulderbos, het ligt op een idyllisch plekje in de uitgestrekte Speulder- en Sprielderbossen bij Ermelo. Bij het Boshuis komen veel fietsers en wandelaars, maar in het bos is het stil. Het bos staat bekend om zijn ‘dansende bomen’. In vroeger tijden kapten de mensen in de omgeving de mooiste, rechte bomen om huizen en stallen te bouwen. De kromste eiken en beuken lieten ze staan, waardoor er nu een grillig bos is overgebleven.

We wandelen ook langs het Solse Gat, waarover mysterieuze verhalen bestaan. Na alle warme wandelingen is dit een prachtig einde van ons Veluweweekje, een van de oudste bossen van Nederland, vol verhalen.

Na afloop schuiven we aan op het terras van Het Boshuis en nemen er een smakelijk twaalfuurtje, al is het inmiddels over enen. Dan rijden we langs de super voor wat boodschappen, ook vanavond willen we toch weer lekker eten.

Thuis pakken we opnieuw in. Wat we de komende week niet nodig hebben blijft morgen in de auto, ieder een weekendtas moet genoeg zijn. Best puzzelen weer, maar al snel zitten we op ons lekkere terrasje. Heerlijk hoor, de tv gaat een enkele keer aan voor het journaal en verder zijn we alleen maar buiten. Beetje lezen, beetje tekenen, lekker afkoelen.

We hebben deze eerste week al meer dan 100 kilometer gewandeld, dat gaat lekker zo. Gezellig ook dat we mensen hebben die het reisdagboek meelezen, net of jullie ook een beetje meewandelen.

1. Marian:
    16 juni 2023
    De boswandelingen zitten er voor deze week op. Jullie hebben best veel kilometers gemaakt.en dat met die hitte! Petje af hoor. Nu op weg naar de wadden. Het is daar minder heet . Ong. 20 graden. Meer jullie cup of tea. Dus lekker langs strand en duinen de komende week. En wie weet kan je nog eiland hoppen en bij Jan en Edith langs. Veel plezier
  2. Marcelle:
    16 juni 2023
    Wat een perfect uitgestippelde eerste week was dat, de bezienswaardigheden, de wandelroutes en morgen de oversteek.
    Fijn nu deze zomeravond op het terras relaxen. Kijk maar geen journaal en weerman … er volgt nog één plaknacht. Groet en goeie reis verder!
  3. Miranda:
    16 juni 2023
    Eén weekend tas voor een hele week? In Nederland? Ik ben duidelijk niet van jullie 🤣 Er komt een broeierig weekend aan, dus op de wadden zitten jullie prima. Veel plezier!
  4. José:
    16 juni 2023
    Al weer een week voorbij, wat gaat het hard, maar jullie hebben hem wel goed benut met al die mooie wandelingen en leuke bezienswaardigheden. Op naar de volgende week, met één weekendtas, hoe kan het😩??? Heel veel plezier weer, geniet ook lekker van het koele weer op de Wadden!