Reis zonder naam 09 Zaterdag

17 juni 2023 - Vlieland, Nederland

Zaterdag 17 juni

Ons Veluweweekje zit erop en we leveren om negen uur de sleutel van ons huisje bij de receptie in. Via de Afsluitdijk rijden we naar Harlingen. De parkeerplaatsten 1 en 2 staan overvol, Schiphol is er niets bij vergeleken. Op P3 vinden we gelukkig nog een plaatsje. Grote grasvelden met auto's die schouder aan schouder geparkeerd staan. Het is er nog niet goedkoop ook, maar ja, het is niet anders. We moeten een flink eind met die weekendtassen over het grasveld hobbelen, maar gelukkig is er een shuttlebus die ons naar de terminal brengt. Ja, dames, een weekendtas per persoon moet genoeg zijn. We hebben nu geen huisje, maar hotels, dus het hele huishoudelijke gedoe kan in de auto achterblijven.

We hebben nog tijd genoeg voor een wandeling van vier kilometer in Harlingen en zetten de tassen dus in een kluisje en gaan op stap. Een heel leuk stadje, druk bezocht door de toeristen, vol met terrasjes en in het vele water liggen de boten bijna net zo krap geparkeerd als de auto's op het parkeerterrein. Gek genoeg vind ik dat van boten een veel leuker gezicht. Na een goed uur hebben we de wandeling gedaan en kunnen we de weekendtassen weer oppikken. We eten ons meegenomen broodje op en kunnen inchecken. Na anderhalf uur varen zijn we op Vlieland.

We kunnen vanaf de boot door de Dorpsstaat in tien minuten naar ons hotel lopen. Een gezellig stukje, vol winkels en restaurants, maar ik zie ook veel mooie, oude huizen. Heel sfeervol. Het leukst is het natuurlijk dat het hele eiland autoluw is. Als je de toeristen niet meetelt, wonen er maar ruim 1200 mensen op het eiland; er zijn wel veel toeristen, maar het is nog voorseizoen, dus als iedereen zijn plekje gevonden heeft, valt het wel mee.

We checken in en leggen onze spullen op de kamer, dan gaan we nog even in het duingebied een korte wandeling om en rond de vuurtoren maken. Vervolgens frissen we ons wat op en lopen de Dorpsstraat weer door om al snel bij een van de vele terrassen neer te zakken om een heerlijke zeebaars te eten.

We hebben een klein balkon, met een prachtig uitzicht op het water en een groot stuk groen land, waar paarden op staan. Vogels vliegen af en aan en af en toe is het doordringende geluid van het veer te horen.  Prima plekje om wat te lezen, te schrijven en wie weet te tekenen.

1. José:
    17 juni 2023
    Op Vlieland zullen jullie het vast ook weer naar je zin hebben, het klinkt allemaal heel knus en gezellig. Mooie foto’s, een vuurtoren doet het altijd. Een balkon met mooi uitzicht aan je kamer is ook een bof!
    Veel plezier, geniet er maar weer van!
  2. Marcelle:
    17 juni 2023
    Meteen heimwee na het lezen. Ik was er twee keer. Een fantastisch eiland met alles wat je maar kan wensen, Waddenzee-sfeer, bos- en duingebied, strand, zeehonden bij eb, terrassen te over. Museum Tromp’s Huys staat op je activiteitenlijstje? Vast wel, georganiseerd als jij bent!
  3. Miranda:
    18 juni 2023
    Ik heb helemaal geen voorstelling van Vlieland. Ik ben verbaasd om te lezen over de vele terrassen eigenlijk. Ik dacht meer aan enkel groen, natuur en wandelen..... Veel plezier, ik ben dus benieuwd wat jullie ons laten beleven!
  4. Beppie:
    18 juni 2023
    Een heel andere omgeving dan de vorige week. Ik ben zelf nog nooit op de Waddeneilanden geweest, dus ik laat me verrassen door jullie verhalen en lees/wandel/geniet met jullie mee.