Reis zonder naam 11 Maandag

19 juni 2023 - Vlieland, Nederland

Maandag 19 juni

Vandaag gaat alles wat soepeler. We zijn wat eerder op de been en kunnen vanuit het hotel aan onze wandeling beginnen. Het kleine dorp is helemaal omgeven door bos/duingebied en we beginnen de wandeling in het bos. Hallo muggen, we zijn er weer! Grrr...

De temperatuur is heerlijk en er staat een stevige wind die je in het bos niet voelt. De zon is nog niet wakker. We komen langs een bosvijver vol prachtige, bloeiende lelies. Het is een prettige wandeling, we horen veel vogels die het ook naar hun zin hebben. Uiteindelijk komen we toch weer bij een stevige duinenrij terecht die we over moeten. Nu voelen we de wind heel goed. Moeizaam klimmen we het duin over, het is prachtig, door de harde wind zijn alle voetstappen verdwenen en het zachte witte zand ziet er ongerept uit. Het is wel heel moeilijk lopen. Ik zak tot over mijn enkels weg en even later val ik languit voorover. Ik klauw me vast aan een plukje helmgras om weer overeind te komen. Zwaar hijgend bereik ik toch de top en dan blijkt dat ik ook bijna gelijk op het strand sta.

Na 500 meter klunen is er een prachtige koffietent waar we lekker gebruik van maken. Daarna moeten we nog twee kilometer over het strand. De wind laat het zand langs de grond stuiven en we bergen de camera's maar op, anders zit straks alles onder het zand. Gelukkie: We hebben de wind van achteren en we kunnen op stevig zand lekker doorstappen. Tja, en dan moeten we natuurlijk toch dat duin weer over om opnieuw in het bos/heide gebied te komen. N schijnt de zon wel en is het behoorlijk warm. We komen bij de jachthaven uit en dat vinden we altijd lek. We zitten een tijdje op een bankje naar alle drukte te kijken, eten het overgebleven ontbijtbroodje en amuseren ons wel een uur met niksdoen.

Dan slenteren we door de dorpsstraat weer naar ons hotel. Daar is een tuin met allemaal zitjes. Ik neem eerst een douche en schuif dan bij Peter aan die daar al lekker zit te lezen. Nu ik dit zit te typen is Peter ook douchen, zodat we straks opgefrist en uitgerust een plekje kunnen zoeken om wat lekkers te eten. 16 best zware kilometers, maar wat hebben we het naar ons zin.

Wist je dat Vlieland het kleinst bewoonde eiland is? Het is nog net wat kleiner dan Schiermonnikoog. Ik zou hier nog best een tijdje willen blijven, maar de geplande wandelingen zijn op en we moeten morgen weer verder.

1. José:
    19 juni 2023
    Loodzwaar, maar wel heel afwisselend, jullie hebben weer een hoop moois gezien. Op naar de volgende bestemming.
  2. Marcelle:
    19 juni 2023
    Ik val in herhaling, die duinklim herken ik ook. (en het vallen …)Tweede vakantie daar heb ik de weg genomen, eindje om dat wel. Strandpaviljoen ‘t Badhuys was het waard. Hop, jullie morgen naar het volgende eiland. Goede vaart!
  3. Beppie:
    23 juni 2023
    Ja, die muggen. Daar hebben wij ook altijd last van als we in de berghut zijn, evenals steekvliegen als je in de buurt van water wandelt. Niet leuk!