Reis zonder naam (deel 19) Dinsdag

27 juni 2023 - Schiermonnikoog, Nederland

Dinsdag 27 juni

Goed geslapen, heerlijk ontbeten, we kunnen ertegen. Vandaag maken we een wandeling langs de westkant van het eiland. We verlaten al snel het dorp om via een mooi stukje bos bij de duinen uit te komen. Daar moeten we een klim maken om op het strand te komen. Gelukkig is daar een strandpaviljoen om op adem te komen voordat we langs een rode vuurtoren verder gaan. Daarna gaan we kilometers door heel stil uitgestrekte en ongerepte flora over het ‘groene strand'. Een schorren- en slikkengebied waar veel te zien en fotograferen valt. Ik ben Peter regelmatig kwijt, maar die komt dan weer tevreden tevoorschijn met een mooie foto. Zelf film ik veel, ik kan thuis pas zien of het de moeite waard is.

Na de lange ronding in het gebied langs de duinenrand komen we bij de Westerplas, een voormalige kwelder die met zoetwater is volgelopen. Echt een gebied voor vogelliefhebbers. Langs een omweg komen we bij het beginpunt terug. Het zou genoeg moeten zijn voor vandaag, maar morgen moeten we hier weer weg en we hebben nog een korte ‘stadswandeling’. Die doen we er nog maar even achteraan, al is het maar om weer een Groene Wisselwandeling te kunnen afvinken. Bijna 18 kilometer gelopen, tijd voor een douche en een lekker maaltje, wat dat betreft zitten we in dit hotel goed.

Het weer was vandaag heerlijk. Tegen de twintig graden en een lekker windje, prima wandelweer.

1. José:
    27 juni 2023
    Voordat ik het weer vergeet: mooie foto’s!
    Klinkt als een hele mooie wandeling, zeker voor vogelaars zoals jullie. Nog een GW-wandelingetje toe om af te vinken, jullie hebben weer goed je best gedaan. En inderdaad heerlijk weer, hier is het iets warmer, maar ook goed uit te houden.
    👋
  2. Petra:
    27 juni 2023
    Inderdaad weer hele mooie foto's!
    Wat maken jullie mooie wandelingen!!
    Indrukwekkend om te lezen hoe jullie genieten van de natuur en alles wat jullie daar zien!!!
  3. Marcelle:
    28 juni 2023
    Wat zijn onze Wadden indrukwekkend hè. Dat we er kunnen vertoeven en van genieten. Ik had telkens bij vertrek naar het vasteland zo’n heimwee gevoel. De veerboot op met geluid van de scheepshoorn bij afvaart, de eilanden die langzaam verdwijnen, aan de horizon Harlingen of Lauwersoog.
    Volgend voorjaar mag ik weer.
    Jullie een fijne dag vandaag. (Naar een volgend avontuur of naar huis?)