Reis zonder naam (deel 22) Vrijdag

30 juni 2023 - Heerenveen, Nederland

Vrijdag 30 juni

Een droge dag en niet te warm, mijn wandelschoenen staan te trappelen van ongeduld. We hebben een mooie wandeling vanaf Heerenveen, maar wij vinden het prettiger om hem halverwege, bij Mildam, op te pikken. Daarvandaan lopen we eerst een stuk door de bossen van een mooi landgoed, Oranjewoud. In 1676 liet Albertine Agnes van Oranje, echtgenote van de Friese stadhouder Willem Frederik van Nassau, een zomerslot bouwen. Het landgoed daaromheen is heel afwisselend met prachtige lanen, weilanden, slootjes en veel bruggen. Het is er stil en we vinden het heerlijk om weer te wandelen. Leuk ook om drie reeën tegen te komen, die hebben we deze weken nog niet gespot.

Deze wandeling is maar voor de helft door natuurgebied, de andere helft (van tien kilometer) gaat door stedelijk gebied van Heerenveen. Na een kilometer of vijf natuur, komen we dan ook langs een nieuwbouwwijk, die architectonisch heel aantrekkelijk is. We lopen wel drie kilometer over wandelpaden, met aan weerszijden die mooie wijken. Uiteindelijk komen we in het centrum en zien daar een aantrekkelijk terras, waar we van een heerlijke, warme lunch van stoofvlees genieten.

Na deze pauze gaan we door wat minder gezellige (winkel)straten om Heerenveen weer uit te komen. Uiteindelijk komen we weer in het gebied van het landgoed uit. Daar mogen we dan ook weer vijf kilometer in wandelen. Op het eind van de wandeling kunnen we nog een kijkje nemen bij een Ecokathedraal. Nooit van gehoord? Wij ook niet.

Het is een soort project, bedoeld als een werkplaats waar langdurige processen tussen mens en natuur worden bestudeerd. Door stoeptegels en ander overtollig bouwmateriaal op bijzondere wijze opeen te stapelen kan de flora en fauna zijn natuurlijke gang gaan. We zijn te moe om hier nog lang rond te lopen, maar als ik het later op internet nog eens nalees, vind ik het wel leuk om er geweest te zijn.

Met ruim 20 kilometer in de benen stappen we weer in de auto. Heerlijke wandeling.

1. Miranda:
    30 juni 2023
    Apart wel, die ecokathedraal! Leuke afwisselende wandeling weer. En perfect weer voor zo'n dag.
  2. Marcelle:
    30 juni 2023
    Wat wonderlijk dat jullie zoveel aparte en onbekende dingen tegenkomen. Hoewel, zo’n ecologisch experiment om de natuur z’n gang te laten gaan, is in feite wat de natuur overal vanzelf al doet.
    Jullie gefotografeerde vogels zijn heel mooi. Ook bijzonder om de reebokjes te spotten.
    Jullie zijn alweer drie weken op stap toch? Waarschijnlijk snel toe aan nieuwe wandelschoenen aan de km’s te zien :)
  3. José:
    30 juni 2023
    Weer een heerlijk P&R dagje: lekker wandelen in het mooie Oranjewoud. Bijzonder zo’n Ecokathedraal, inderdaad nooit van gehoord. Mooie foto’s.