Dinsdag

26 juni 2018 - Kinchellie, Verenigd Koninkrijk

26 juni

Het is al gelijk lekker weer. Na het ontbijt rijden we langs de Ness verder. We zijn nu het ruige deel van Schotland uit en het landschap wordt wat lieflijker, net als de huizen. Waren ze eerst allemaal van grauw graniet, nu zie ik veel vaker lichte huizen en zelfs weer eens een tuintje. Later komen we bij Loch Ness. Natuurlijk stoppen we even voor een foto, al was het maar om Timo een plezier te doen. Nee hoor, geen monster gezien, ik zal er zelf een verhaal over moeten verzinnen denk ik, maar dan vindt hij het weer te kinderachtig natuurlijk.

Langs het Loch Ness ontdekken we ook nog een tuin die te bezichtigen is. Het is maar een kleine tuin in familiebezit, maar wij lopen er heerlijk een poosje rond. Wat later kijken we ook even bij het Loch Ness Centre, maar dat is alleen maar walgelijk toeristengedoe. Bussen vol mensen, winkeltjes, eten en drinken. En dat allemaal voor iets wat niet bestaat. Wegwezen dus.

Nog wat verder komen we bij Fort Augustus. Ook toeristisch, maar daar is tenminste echt wat te zien. Het water van Loch Ness en het Caledonische kanaal heeft een behoorlijk verval. Door middel van vijf opeenvolgende sluizen kunnen de plezierschepen in een uur tijd ‘geschut’ worden. Het is leuk om een poosje te kijken.

Een halfuurtje verder vinden we een heerlijke picknickplaats. Het is inmiddels over de twintig graden. Het is hier veel drukker op de smalle wegen en we hebben alweer heimwee naar het noorden, hoewel het hier ook prachtig is.

Ons volgende hotel is een paar kilometer van Fort William vandaan. Fort William is een bedrijvig stadje en een uitvalbasis voor tochten in de omgeving. We willen misschien morgen gaan wandelen bij de Ben Nevis. Dat is met 1344 meter, de hoogste berg van Groot Brittannië. Nee, niet óp de Ben Nevis, maar we hebben hier ook wel eens een mooie wandeling gemaakt in het dal van die berg, de Glen Nevis. We rijden alvast eens naar het infocentrum, de grote parkeerplaats staat mudvol. Goede informatie kunnen we zo snel niet vinden en na een zeer korte wandeling rijden we weg.

Nog even bij een kasteelruïne gekeken en daarna naar het hotel. Alweer een heel mooi gebouw uit 1880, met een prachtige inrichting die er helemaal bij hoort. Eigenlijk gebouwd als een privé jachtlodge, maar nu een hotel. We hebben een kamer met een hemelbed en mogen hier twee nachten blijven. Internet is weer heel slecht, dus foto’s zal ik niet kunnen plaatsen, maar misschien hebben jullie gezien dat ik de foto’s van het afgelopen weekend nu wél in mijn blog heb staan. Die van vandaag en morgen zullen dus ook later nog wel komen, hoop ik.

1. José:
    26 juni 2018
    Dat ziet er inderdaad lieflijk uit allemaal, heel anders weer. Het is wel een heel afwisselende reis!
  2. Marcelle:
    27 juni 2018
    Prachtig kostuum van de Schotse doedelzakspeler. (Ik typte 'doedelzakker' maar dat is vast niet goed.)
    Koop je daar een lapje van die mooie kiltstof?
  3. Beppie:
    28 juni 2018
    Natuurlijk wordt zo'n legende als het monster van Loch Ness uitgebuit en trekt het veel toeristen. Wel leuk om even rond te kijken, maar dan weer lekker verder de mooie natuur in.
  4. Beppie:
    28 juni 2018
    Natuurlijk wordt de legende van het monster van Loch Ness uitgebuit en trekt het veel toeristen. Wel leuk om even te kijken en dan weer lekker de mooie natuur in.