Maandag

25 juni 2018 - Inverness, Verenigd Koninkrijk

25 juni

Vanaf het ruige noorden dalen we nu langzaam aan wat verder naar het zuiden. We hebben geen haast, als we vanavond maar in Inverness zijn. De route is nog steeds prachtig en op verschillende uitzichtpunten maken we een stop. Zo ook bij een punt met een mooi uitzicht op de ruïne van Ardvreck Castle in het Loch Assynt. Schilderachtig, maar vreemd genoeg kom ik deze reis helemaal niet aan schilderen toe. Het kasteel schijnt verschillende bloederige clanvetes te hebben meegemaakt.

Verder met de prachtige route, hier en daar begint de heide voorzichtig wat te kleuren en de zon laat zich steeds vaker zien. We hoeven ons bij de fotostops ook niet meer zo dik aan te kleden, het is vijftien graden. Bij Ullapool zetten we de auto op een parkeerplaats en gaan het havenstadje bekijken. Het is een vissersstadje waarvandaan ook veerboten dagelijks vertrekken. Toeristen flaneren graag over de straat langs het water. Het is er best druk met verkeer en er zijn veel toeristische winkeltjes. Wij flaneren even mee en kopen bij de supermarkt broodjes voor de lunch.

Als we een halfuurtje later een mooie picknickplaats zien, kunnen we heerlijk in het zonnetje onze broodjes eten. Het is net niet té warm. Ik zie dat we vanaf de parkeerplaats ook een wandeling kunnen maken van een paar kilometer. Steil loopt het pad omhoog, zodat mijn stijve kuiten heftig protesteren. Dan een wat vlakker stuk totdat we met een brugje over een miezerig watervalletje gaan. Vervolgens weer naar beneden. Daar zien we uiteindelijk de hele waterval nog even, toch wel mooi. Het is een prachtig stukje bos, met tweehonderd verschillende soorten bomen. In het onderste deel van het bos staan allemaal bordjes met namen, zodat we ook weten wélke bomen het zijn. Dat was een leuk lunchuitstapje.

Niet veel verder komen we bij de Corrieshalloch Gorge. Een prachtige kloof, waar je vanaf een hangbrug een waterval naar beneden kunt zien storten. Het hele gebied is mooi en voorzien van wandelpaden, zodat je de kloof goed kunt bekijken. Ook hier wandelen we een uurtje om alles te kunnen zien. Het weer is heerlijk en de temperatuur loopt op tot 20 graden.

Dan gaat het verder naar Inverness. Ons hotel staat aan de Ness. We wandelen nog even naar het centrum, maar het is er druk met verkeer, het is al na sluitingstijd en na een vluchtige blik op wat oude gebouwen zoals de Burcht, die hoog boven de stad torent en Town House houden we het voor gezien. We hebben deze stad al eens eerder gezien. De Ness ligt er veel vriendelijker bij en na een hapje te hebben gegeten wandelen we een stuk langs de Ness. Tenslotte staat er in mijn reisgids dat Inverness het mooist is als je langs de rivier loopt. Er liggen allemaal eilandjes in die met bruggen met elkaar verbonden zijn. Het is een romantisch stukje en veel meer naar ons zin dan het drukke stadsgewoel.

1. José:
    25 juni 2018
    Dat was dus weer een lekker dagje! Mooie wandelingen en een heerlijke temperatuur.
  2. Beppie:
    26 juni 2018
    Heerlijk! Ik geniet met jullie mee.
  3. Marja:
    26 juni 2018
    Heerlijke temperatuur. Lekker om te wandelen en ook in het zonnetje zitten is mogelijk, zeker uit de wind.
    Mooie reis.
  4. Cis.: