maandag 12 juni

12 juni 2017 - San Diego, California, Verenigde Staten

Maandag 12 juni

Surfers bij Huntington Beach, mooie badplaats Laguna Beach, lunch in San Clemente en einddoel San Diego. Daar hebben we nog tijd voor de ‘Old Town’.

***

We gaan weer om acht uur op stap. Dat komt omdat we geen ontbijt in een restaurant nemen. We zijn dan vaak 35 dollar kwijt en dat vinden we toch te gek. Nu zorgen we dat we zelf al iets in voorraad hebben. Simpel hoor, maar dat werkt goed. Zijn we lekker vroeg weg ook. We rijden de drukke tienbaansweg naar het zuiden, gelukkig is de meeste drukte de andere kant op en al snel kunnen we weer langs de kust rijden. Onze eerste stop is al in Huntington Beach. Dat heeft een schitterend strand, mooie blauwe zee en door de gunstige stromingen ideale golven voor surfers. We kopen een beker koffie (deksel erop, we worden erg Amerikaans nu) en gaan op de pier een poosje bij het surfen staan kijken. Ik geloof dat Peter een paar mooie foto’s heeft gemaakt. Het lijkt wel of Peter een bepaalde aantrekkingskracht heeft. Niet alleen op mij bedoel ik, hij staat alweer met iemand een boom op te zetten.

De parkeertijd is om, we gaan verder. Deze weg langs de kust is erg mooi. Overal bloemen en  palmbomen. Ik zie bougainville, oleanders, Kaapse lelie’s en bloeiende struiken die ik niet ken. De prachtige blauw bloeiende bomen, waar ik het gisteren over had, zie ik ook. Inmiddels weet ik dat het jacaranda’s zijn. In de heuvels staan prachtige gebouwen, grote woningen van mensen met veel geld. We stoppen, op aanraden van de meneer met wie Peter stond te praten, in Laguna Beach. Dit is een kunstenaarsdorpje aan de kust. Behalve het surfen zijn er dus veel kunstgalerieen die je kunt bezoeken. Ook hier brengen we een uurtje door.

In het begin van de week was het maar zo’n 16 graden, maar iedere dag wordt het wat warmer, het is nu steeds over de twintig graden, ik zoek de schaduw steeds vaker op. Gelukkig is er nog steeds die stevige wind.

In San Clemente stappen we nog een keer uit, maar nu voor de lunch. Daarna rijden we naar San Diego, onze eindbestemming van vandaag. We zitten nu in het uiterste zuiden, vlak bij de Mexicaanse grens.

Het is drie uur als we inchecken en we kunnen nog wat van de stad zien. We kiezen voor ‘Old Town’, het oudste deel van San Diego. De stad is qua grootte de tweede stad van Californie en wordt gezien als de bakermat van het Spaanse gedeelte van de staat. De missiepost hier is de eerste die in Californie werd neergezet. Old Town is in Spaans koloniale stijl opgetrokken. De gebouwen dateren uit de periode 1820-1870. Het is een gezellig stukje stad. Veel winkeltjes, restaurantjes, maar ook een heerlijk sfeertje waarin duidelijk de Latijns-Amerikaanse invloed voelbaar is. De gebouwen lijken uit een film te zijn weggelopen, de kleuren van de restaurants zijn Mexikaans en kleurrijk. Bedenk hierbij dat dit stukje historie verloren dreigde te gaan. Gelukkig stak Arnold Schwarsenegger, de toenmalige burgermeester, er een stokje voor.

Mijn boekje met reisbeschrijvingen, waaruit ik veel citeer, schrijft: San Diego Old Town mag dan druk en toeristisch zijn, maar is zeker een stukje USA dat je tijdens je bezoek niet mag overslaan. Ik ben het er helemaal mee eens. Het is heel leuk en voor we het weten is het zeven uur geworden. We scoren nog een gezonde kop soep, kijken nog even bij een groep dansers in prachtige kleding, maar gaan dan toch maar weer naar ons hotel terug.

Soms lukt het me achteraf nog om foto's te plaatsen. Klik dus af en toe eens op het linkje ' foto's'.

1. Miranda:
    13 juni 2017
    Het klinkt allemaal zo gezellig! Echt vakantie :-)
  2. José:
    13 juni 2017
    Dit is toch puur genieten! Wat een mooie foto's weer! De jacaranda is ook mijn lievelingsboom, heel apart met die schitterende kleur. En dan die kleine danseresjes, leuk.
  3. Ank:
    13 juni 2017
    Wij waren ook van die picknickers! In de supermarkten zijn ook veel verschillende kant en klare salades. San Diego moesten wij helaas overslaan. Ik lees met veel plezier jullie verslagen, groeten!
  4. Marja:
    13 juni 2017
    Inderdaad af en toe met iemand praten en je hoort toch weer iets extra's. Mooie reis maken jullie en wij genieten mee.
  5. Ans van Aken:
    13 juni 2017
    Erg leuk om de foto's te zien en je verhalen te lezen! Je wordt ook al een beetje amerikaans (over de 20 graden ipv boven)
    Geniet maar verder, ik doe mee
  6. Leny:
    13 juni 2017
    Is dit het interessantste stukje van de kust? Lijkt me wel.
    Leuk om de foto's erbij te bekijken.
    Het lukt me niet om de punten in de kaart te openen. Doe ik iets verkeerd?
  7. Sila:
    16 juni 2017
    Mooie verhaal en prachtige foto's.
    Jij hebt een mooie vakantie daar.