Vrijdag 16 juni

16 juni 2017 - Sedona, Arizona, Verenigde Staten

Vrijdag 16 juni

Dagje Sedona. Jeeptour, rode rotsen gefotografeerd.

***

Heerlijk om een extra nachtje te kunnen blijven, er is hier genoeg te zien en te doen voor ons. We zijn op het ogenblik in Sedona, midden in de woestijn van Arizona. Van oorsprong was het een boerendorp, maar inmiddels is het groot geworden door het toerisme. Het mooist zijn misschien wel de rode rotsen waar de regio bekend om staat. Vooral bij zonsop- of ondergang zijn de warme rode en oranje tinten spectaculair. Het is hier een prachtig wandelgebied, maar met deze temperatuur van meer dan veertig graden zie je mij niet klimmen in de rotsen.

Om te beginnen hebben we om negen uur een Jeep Tour geboekt. Zo’n Jeep komt op wegen waar wijzelf onmogelijk kunnen en mogen rijden. We moeten ons een halfuurtje van tevoren melden. Het is een leuk gezicht, knalroze Jeeps rijden af en aan. Buiten wijzelf kwamen er nog drie vrouwen en twee kinderen in de Jeep. Al snel gingen we van de geasfalteerde weg af en reden op bonkig terrein. Gisteren, de Apachentrail, was een zacht gekookt eitje vergeleken bij deze trip. Gelukkig zitten er stevige gordels in. De chauffeur weet veel te vertellen over de omgeving en de geschiedenis van dit stukje land. Halverwege hebben we een korte fotostop. Gelukkig maar, want in een hobbelende Jeep, die doet alsof hij een trap met treden van een halve meter of en af moet klimmen, kun je moeilijk filmen of fotograferen. Na anderhalf uur zijn we weer terug. Ik raap mijn losse ledematen en ingewanden bij elkaar en we besluiten beiden dat deze ‘Pink Jeep Tour’ de moeite waard was. Het dorpje is erg toeristisch, dus na een kop koffie zijn we weg.

We rijden wat verder waar een mooi wandelgebied is. Veel routes en natuurlijk allemaal met uitzicht op de rode bergen, die zoals gebruikelijk allemaal een mooie naam hebben. De theepot, de olifant, de kathedraal. We willen wel wandelen, trekken onze bergschoenen aan… meer dan een paar honderd meter langs een riviertje (ja echt waar, met stromend water), zijn we niet gekomen. Het is 41 graden. Bij een lunchcafe nemen we een heerlijke tosti en besluiten dan wijs te zijn en naar het hotel te gaan. Oke, we stappen nog uit bij een parkeerplaats met een mooi uitzicht, maar onze voeten smelten bijna aan het asfalt vast.

Gisteravond was ik erg duizelig en misselijk, laat ik nou maar verstandig zijn. Peter kan er beter tegen, maar vindt het nu toch ook wel erg warm. Hij moet ook nog een reservering voor een volgende tour bevestigen, dus wil even opbellen. In het hotel hebben we een goede verbinding. Kortom, we nemen een siësta. Ik was wat dingen, Peter regelt zijn zaakjes, we lezen en luieren wat. Van mijn voorstel om dat bij het zwembad te doen, komen we al snel terug. Die ligt in de brandende zon zijn water te verdampen.

Om vier uur gaan we nog eens op stap. Het is nog even heet. Met de auto rijden we van uitzichtpunt naar uitzichtpunt om toch van die mooie bergen te kunnen genieten.

Zal ik ze ooit kunnen schilderen? Kunnen beschrijven? Zullen de foto’s het beeld kunnen overbrengen?

1. Ank:
    Hoi,
    Mooie foto's, mooi verhaal. Mijn ervaring: foto's doen zelden recht aan de overweldigende schoonheid van wat je ziet. Zelf kleur je ze in met je herinneringen. Er zullen nog wel meer parken volgen waar je de hele dag wel wilt fotograferen!
    slaap lekker/fijne dag,
    Ank
  2. José:
    17 juni 2017
    Jullie moeten er wel wat voor over hebben, maar het ziet er prachtig uit allemaal. De hitte gaat eens voorbij, maar de herinneringen blijven. En ook al die mooie foto's.
  3. Beppie:
    17 juni 2017
    Wat een indrukwekkend gezicht, die rotsen. Geweldig.
    Ik moest lachen toen ik las dat je je ledematen bij elkaar moest rapen na de hobbelige jeep-tocht. Langer dan anderhalf uur hou je dat ook niet vol, denk ik.
    Ria... siësta is een middagdutje :) En wat doe jij... de was ;)
  4. Ron Hoogland:
    17 juni 2017
    Die rotspartijen herken ik wel, heb er zoveel gezien en allemaal even indrukwekkend. Je kunt er uren naar kijken hoe de natuur zijn grillige werk gedaan heeft. En die warmte was voor mij ook wel eens te veel, maar het devies is rustig aan doen en veel water drinken.
  5. Marcelle:
    17 juni 2017
    Rijden jullie nu een deel van de beroemde Route 66?
    De temperatuur is iets te veel van het goede. Kan me voorstellen dat het wel een droge hitte is. Gelukkig ben je in het land van de airco's en sapjes met crushed ice.
  6. Rina Langen:
    17 juni 2017
    Het is wel een mooie reis. Ik herken de beschrijving van de rode rotsen bij zonsopgang en zonsondergang. Je kunt er naar blijven kijken . Wij hebben ze gezien in Australië en Tasmanie. Jammer dat ze op foto's nooit zo overkomen dan in werkelijkheid.wel genieten, neem de warmte maar op de koop toe, altijd beter dan regen, toch? Of voor jou niet Ria, hihi....Doe maar wat rustiger aan dan!!! Ik blijf jullie wel volgen. Goeie reis verder!!!
  7. Marja:
    19 juni 2017
    Als je dan toch plant en de tijd aan jezelf hebt, s het dan een idee om een andere tijd van het jaar te kiezen? Geen idee hoor, was een gedachtenspinsel van me.
    Wij hebben inmiddels ook vakantie en genieten van een temperatuur rond de dertig graden in het zon overgoten Luxemburg, met groene heuvels.
    Jammer dat het te heet is om te wandelen, maar jullie zitten wel in een schitterende omgeving.
  8. Sila:
    28 juni 2017
    Ik kan mij indenken dat het te heet is voor jou.
    Prachtige foto's.
    Hier is het ook heel hete en dan ook benauwd!
    Groetjes van mij.