Vrijdag op Ameland

11 november 2016 - Nes, Nederland

We hebben goedgestemde weergoden. Het schijnt vannacht geplensd te hebben, maar als we naar buiten gaan, schijnt de zon en dat houdt hij heel de dag vol. We gaan eerst fietsen huren. Onze auto hebben we gisteren op het vasteland achtergelaten. We doen eerst wat boodschappen en fietsen daarna over een prachtig duinpad naar Hollum dat tien kilometer verderop ligt. Natuurlijk stappen we onderweg een paar keer af als we een mooi doorkijkje naar de zee zien.

Kunstmaand, daar hebben we ook plezier in. In de duinen staan mooie kunstobjecten die met spiegelmozaïeken beplakt zijn. Verder zijn er ook keramiek vogels bij gebruikt. Door de weerspiegeling zien de objecten er geen moment hetzelfde uit. Heel mooi in deze weidse omgeving.

In Hollum is ook van alles te zien. Zelfs de vuurtoren is helemaal als kunstobject geschilderd. In de vuurtoren zelf zijn acht verdiepingen gebruikt door verschillende kunstenaars om hun werken tentoon te stellen. We vinden natuurlijk lang niet alles mooi, maar het is leuk om een doel te hebben, want Ameland zelf is erg toeristisch en heeft buiten de geweldige natuur niet veel voor ons te bieden.

Waar we heel erg van genieten zijn schilderijen van Ans Markus die in de Doopsgezinde kerk te zien zijn. 'Verborgen Verdriet' kreeg deze serie als titel mee en ze zijn prachtig.

In Hollum eten we ook een heerlijke pannenkoek, zodat we er weer een poosje tegen kunnen. We zijn bepaald niet de enigen die op de fiets kunst komen bekijken, maar het is zeker niet te druk, gewoon gezellig en natuurlijk voornamelijk leeftijdgenoten. Nadat we ook nog prachtige mozaïeken hebben bekeken, fietsen we naar Ballum.

Het is te veel om op te noemen waar we allemaal  naar binnen gaan, maar we zijn er druk mee en genieten ervan. Van onze fietsen genieten we ook. Dat was een goede beslissing, want met de bus was het veel lastiger geweest. Alles ligt een stukje uit elkaar en nu fietsen we van het één naar het ander.

Nu moeten we toch weer naar Nes. Om vijf uur sluit alles en het wordt dan ook snel donker en koud. We hebben onze winterjacks aan en af en toe moeten we zelfs handschoenen aantrekken. Heerlijk weer, zon, weinig wind, veel buitenlucht en thuisgekomen smaakt een kop erwtensoep ons prima. Nee, niet iedere avond zo uitgebreid uit eten, dat krijgen we er nooit meer af gefietst.

1. Jeanne:
    Wat mooi die spiegel mozaïek van Ans Markus
    Fijne dagen
  2. Cis.:
    11 november 2016
    Het klinkt allemaal heel goed. Veel plezier nog,
  3. Leny:
    11 november 2016
    Geweldig. Ik kan me voorstellen dat jullie ervan genieten. En Peter kan vast hele mooie foto's maken. Groetjes.
    Hier hebben de kinderen sinte maarten gelopen vanavond.
  4. José:
    11 november 2016
    Wat boffen jullie met het weer, heerlijk om zo van het ene kunstwerk naar het andere te fietsen.
    Bij het weerbericht lieten ze die prachtige zonsondergang op Terschelling zien. Ik dacht meteen aan jullie: "dat zien zij ook". En ja hoor, een prachtige foto van Peter!
    Geniet ervan!
  5. Rosemarie:
    12 november 2016
    Moei dat jullie alles op de fiets kunnen doen en erbij zo goed weer
    hebben. Dat is echt genieten.
    Peter heeft weer prachtig foto's gemaakt, maar dat zijn wij niet anders gewend van hem
    Groeten
    Rosemarie
  6. Sila:
    14 november 2016
    Weer genoot ik van jullie vakantie. Prachtig foto's en jij, Ria kan zo mooi vertellen, dat het is net of ik mee mag delen in jullie reis.
    Dankjewel daarvoor en vele groeten voor jullie twee.
  7. Beppie:
    15 november 2016
    Wat fijn dat het mooi weer is. Dan is fietsen inderdaad veel leuker dan met openbaar vervoer. Geniet ervan!